Gå til innhold

Northvolt bygger europeisk batterifabrikk

Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Fordelen med å etablere fabrikk i Polen er ifølge pressemeldingen blant annet nærhet til sluttkundene.»

Er nærhet til sluttkunde egentlig et gyldig argument? Det er uansett en transport av celler mellom Skellefteå og Gdansk. Er transporten av ferdige batterier så mye større enn transporten av celler at det veier opp for nærhet mellom de ulike leddene i produksjonen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå det er vel helst polske lønninger som frister, aller mest. Nærheten til resten av Europa blir en ren bonus i denne sammenhengen. Spesielt frem til prosessen med å bygge batteripakker er automatisert i stor grad vil det være store besparelser på lavere timelønn i polen.

Lenke til kommentar

«Fordelen med å etablere fabrikk i Polen er ifølge pressemeldingen blant annet nærhet til sluttkundene.»

Er nærhet til sluttkunde egentlig et gyldig argument? Det er uansett en transport av celler mellom Skellefteå og Gdansk. Er transporten av ferdige batterier så mye større enn transporten av celler at det veier opp for nærhet mellom de ulike leddene i produksjonen?

Jeg ville sagt nærhet er gyldig argument ja. Tesla fikk Panasonic til å bygge fabrikk i USA til tross for at de ellers har alle fabrikker i Japan for å få nærhet til Teslas fabrikker. Alle de tyske produsentene (VAG, Daimler, BMW) får koreanerne (Samsung SDI, LG Chem) og kineserne (sålangt kun CATL) til å bygge fabrikker i Europa i nærheten eller i Tyskland for levering til deres biler. Nissan har en liten fabrikk i UK. Så det å ha produksjon av celler nær bilfabrikk virker å være viktig for hele bransjen. Grunnen kan jeg dessverre ikke gi. Kun en observasjon.

Derimot så ser jeg ikke hvordan det å ha fabrikken i Polen skal hjelpe så lenge cellene lages i Sverige. Kunne de ikke like godt bare produsert alt i Sverige og kjørt direkte til kunde? Det ville vært raskere. Så da kan vi igjen se på andre selskap. Ta eksempelvis Samsung SDI. De lager alle sine celler i Sør-Korea (eller nesten alle). Så eksporteres disse til Kina og Vietnam hvor batteriene blir pakket og solgt videre. Eller returnert til Samsung. 

Det er alltid slik at celler produseres gjerne i høykostland og så settes gjerne pakking av cellene til et sted med lave lønninger. Og det er nok grunnen til at denne fabrikken havner i Polen mer enn noe annet. Nærhet til kunder er et argument, men når cellene produseres i Sverige og kundene er i Europa så ser jeg ikke helt hvor den store fordelen er med å pakke i Polen fremfor å gjøre alt i Sverige. Bortsett fra kostnad da. Velge Polen er jo åpenbart fordi det er veldig lett å frakte over sjøen fra Sverige til Polen, og så er det lett å kjøre det fra Polen inn til Tyskland. Akkurat som når Samsung etablerte sin fabrikk i Ungarn.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt nærhet er gyldig argument ja.

Jeg også ser at nærhet til kunden er et gyldig argument, om hele prosessen er i nærheten. Spørsmålet er om det argumentet fortsetter å ha sin gyldighet all den tid cellene fremdeles blir produsert i Skellefteå. Eller om den egentlige grunnen er at produksjonen av celler krever mye energi og derfor lurt å ha i et land med billig strøm, mens å sette sammen batterier av cellene krever mye arbeid og derfor mest lønnsomt å ha i lavkostland. Om nærhet til kunden virkelig var er argument burde vel fabrikken vært lagt til Tyskland.

Endret av Benny Flaggstang
Lenke til kommentar

Jeg også ser at nærhet til kunden er et gyldig argument, om hele prosessen er i nærheten. Spørsmålet er om det argumentet fortsetter å ha sin gyldighet all den tid cellene fremdeles blir produsert i Skellefteå. Eller om den egentlige grunnen er at produksjonen av celler krever mye energi og derfor lurt å ha i et land med billig strøm, mens å sette sammen batterier av cellene krever mye arbeid og derfor mest lønnsomt å ha i lavkostland. Om nærhet til kunden virkelig var er argument burde vel fabrikken vært lagt til Tyskland.

Enig med deg her. Du får ikke noe økt nærhet med å legge fabrikk til Polen så lenge du lager cellene i Sverige uansett. Nærhet er bare argument for å gjøre det i Polen og ikke Kina, men det er jo klart det er pga lønninger at det ikke er i Sverige.

Ellers har hverken Korea eller Japan billig strøm... og det er der det er mest produksjon av battericeller. Spesielt i Japan har jo prisene økt noe da de stengte ned all atomkraft for resertifisering og erstattet det med LNG...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...