Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alder på vinterdekk


MacBain

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva som er ok m.t.p alder på vinterdekk?.

Har ett par continental Viking Conti 3 dekk (piggfrie) som er blitt 6 år gamle, men de er brukt minimalt og har masse mønster igjen, de har også vært lagret på dekkhotell hvert år.

Er det prekært å bytte ut disse eller holder de litt til?

 

Ps. Bilen blir veldig lite brukt om vinteren og står i varm garasje, det lille den kjøres er i hovedsak i Oslo (så lenge det fortsatt er lov :)). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen vil vel påstå at de er blitt gamle. Spesielt selgere.

Kjøpte nye dekk ,ba om ferske... Fikk dekk ifra 2015.

Leste en artikkel hvor dem sa at ubrukte dekk regnes som ferske ifra 3-5 år.

Continental nr7 er jo suveren test vinner... Så vil nå tro at det eldre nr.3 dekket er bra... Er jo trossalt et premium dekk.

Fant noe gammelt her
https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1084807//

Jeg har michelin dekk ifra 2012 bak, og 2 nye 2015 foran... I fjor kjørte jeg 20 turer til Sirdalen på snø og is med 4 dekk ifra 2012.. Det gikk greit, nok så flatt og ikke for svingete og ikke for mange bakker. Dvs Hunnedalen, en mer langstrakt dal bort til skitrekkene.

Men som sagt du har et av de bedre eldre dekkene. Du kan jo kjenne på dem etter å ha kjørt dem litt varme og se om du føler gummien virker litt sticky.

Er det mer en 10 år gammelt så har en grunn til å skifte. Dekkene med årene har blitt bedre. Kjøp en digital dekk måler ifra biltema og bytt de ut når de nærmer seg 3mm. Jeg bytta mine på rundt 4mm . Viktigst uansett er mer spor jo bedre.

Kjøp gjerne dekk klister spray. Og ha liggende i bilen. Men spyl dekkende godt, hvis det kan henge igjen rester av et eller annet... Kansje mer med mc dekk som har kjedefett på sidene.

Lenke til kommentar

Kjører du stort sett på bare veier så er det ikke behov for nye vinterdekk

Helårsdekk er lov i Norge, så gamle vinterdekk er ikke noe problem, så lenge en ikke skal opp bratte bakker 

Jeg er ingen dekkekspert, men det er vel bare å se og ta på dekket for å finne ut hvordan det er, og så bruke det på vinterføre

Er det dårligere enn året før så er det kanskje på tide å bytte dekk

Lenke til kommentar

Du må nesten se an bruken din. Jeg sleit noe voldsomt med å komme opp siste bakken til huset mitt på vinterføre. Kunne ikke fatte hvorfor, da det var masse mønster i dekkene. Sjekket alder, og fant ut at de var 8 år. Kjøpte nye dekk og vips var det ikke noe problem med den bakken likevel. Dette var på underlag av snø. (Ikke saltet vei)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at kjøreegenskapene til vinterdekk faller betydelig etter den første vinteren, så faller de mye mindre fra den andre sesongen og utover. Slitte kanter er bl.a. et sikkert tegn på at de må byttes ut, ikke mønsterdybden midt på. Å komme seg opp bakker og rundt svinger er ikke det viktigste kriterier etter min mening, men at du er i stand til å stoppe for uforutsette hindringer. Det sagt, klarer du ikke å komme opp en moderat bakke, er det sannsynligvis ikke god bremseeffekt heller. Helårsdekk vil jeg aldri anbefale, de er dårlige på sommerføre og livsfarlige på vinterføre.

Lenke til kommentar

jeg bytter kun ut dekka når de er under lovlig mønsterdybde. 10 år er maks for hvor gamle dekk jeg gidder å kjøre på. Siden du kjører lite ville jeg prøvd dekka et par dager når det er snø, står du bare å spinner eller har dårlig bremsing er det jo en idé å bytte. I utgangspunktet er 6 år gamle dekk ok å kjøre på, mener det er 12 år som er det eldste det er lovlig å kjøre på.

Lenke til kommentar

6 år, lite brukt og på dekkhotell hver sommer? Kjenn på dem. Gummien burde kunne være helt topp. Hvis ikke burde du bytte dekkhotell/dekkmerke.

Ja, de er jo oppbevart optimalt så gummien burde jo fortsatt være ok. Sammenligner jeg de med helt nye ubrukte dekk så er de selvsagt hardere, men er ikke alt for ille. 

Lenke til kommentar

At dekka er oppbevart på hotell om sommaren betyr ikkje at gummien er god. Gummien blir først og fremst dårlegare av bruken på vinteren, men lagring på dekkhotell kan heller ikkje hindre at gummien blir litt dårlegare heile tida.

 

Etter 6-7 år ville ikkje eg brukt dei meir. Det er greit nok at dekkene fungerer greit på tørt føre, men dei skal fungere den dagen du må bråbremse på snø eller is òg. Det viktigaste med eit dekk er å kunne manøvrere og bremse i ein farleg situasjon. Ikkje at du skal koma deg fram over alt og unngå spinn på dårleg føre. Det er den einaste kontakten du har med underlaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...