Gå til innhold

Sekstimers dag - hva med lønn? Eller firedagers uke?

Anbefalte innlegg

Er det ingen som har jobb her eller?

Er utrolig mye tid som renner ut i ingenting hver dag (i kontorjobber spesielt) fordi dagen er for lang med for lite variasjon.

Å være 2 timer kortere på jobb betyr ikke at man jobber 2 timer mindre.

Akkurat. Hadde den samme tanken. Men det er selvsagt surt i de tilfellene arbeidsgiver må ansette flere folk.

Ikke at jeg unner de på toppen ytterligere milliarder, men jeg tenker spesielt på de mindre bedriftene.

Mye i dag er automatisert, data og teknologi har gjort de fleste arbeidsoppgaver enklere osv. Ingenting har skjedd med arbeidstiden.

Nøyaktig hvordan man kan innføre 6-timersdag og/eller 4-dagers uke uten å gjøre særlig skade er jeg usikker på. Men det er i hvertfall sikkert at det er voldsomt med dødtid i bedriftsnorge. Mange jobber som vanligvis tar 5 timer, hadde plutselig tatt 2 hvis folk kunne fått dratt hjem når jobben er gjort. Men i noen yrker får man aldri gjort nok, så det er fryktelig vanskelig å pålegge alle bedrifter det samme rammeverket uten å gjøre skade i konkurransedyktighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen som har jobb her eller?

Er utrolig mye tid som renner ut i ingenting hver dag (i kontorjobber spesielt) fordi dagen er for lang med for lite variasjon.

Å være 2 timer kortere på jobb betyr ikke at man jobber 2 timer mindre.

Jeg får gjort dobbelt så mye når jeg tar en hel helgedag på jobb. Avbrytelser og administrative ting kveler effektiviteten i hverdagen. Nå har jeg heldigvis ikke åpent landskap, det ville vært ennå værre, men jeg kunne ønsket meg låst dør og ingen telefon for å få jobbe mer konsentrert og uavbrutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...