-Siberian- Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Av og til kommer debatten og sekstimers dag opp. Men det som aldri nevnes er hva dette skal gjøre med lønnsnivået. Skal den reduseres i samme grad? For da må jo alt i samfunnet følge etter. Eller skal den bevares som før? Det som heller aldri nevnes er om ikke vi heller kan kan ha firedagers uke - noe jeg for min del mye heller vil ha! For sekstimers dag føler jeg egentlig ikke så mye for. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Skal du ha samme lønn for å gjøre mindre arbeid, når det koster mer for arbeidsgiver siden han må ansette flere folk? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Det blir dyre butikkvarer og produkter av sånt noe. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Hvis flere får jobb, men mindre lønn = Lavere forbrukspriser og generell økt levestandard. Kan like gjerne innføre borgerlønn med én gang. Forskjellene må utnevnes. Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) https://www.theguardian.com/world/2018/jul/19/work-less-get-more-new-zealand-firms-four-day-week-an-unmitigated-success Fungerer nok heller dårlig i fysiske yrker. Endret 22. oktober 2018 av Nwader Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Forskjellene må utnevnes. Alle skal være like, men noen er likere enn andre. 3 Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Dersom man mener man får gjort like mye en 6-timersdag må man kanskje stille seg selv spørsmålet om man kanskje ikke også får gjort like mye på en 0-timersdag. Endret 26. oktober 2018 av forumtrollet 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Av og til kommer debatten og sekstimers dag opp. Men det som aldri nevnes er hva dette skal gjøre med lønnsnivået. Skal den reduseres i samme grad? For da må jo alt i samfunnet følge etter. Eller skal den bevares som før? Det som heller aldri nevnes er om ikke vi heller kan kan ha firedagers uke - noe jeg for min del mye heller vil ha! For sekstimers dag føler jeg egentlig ikke så mye for. De gangene MDG har foreslått 6-timersdag, har de ment at i stedet for å gå ned tilsvarende i lønn, lar man være å øke (indeksjustere) lønnen de neste par årene. I realiteten blir jo dette selvfølgelig det samme som at lønnen blir lavere, med mindre man også klarer å stoppe prisveksten. Jeg ser ingenting positivt ved verken 6-timersdag eller firedagers-uke. Det kunne nok fungert dersom Norge var en lukket økonomi, men hvis Norge innfører dette, kommer bedrifter bare til å outsource mer. Og de som ikke kan outsource, vil bli utkonkurrert av utenlandske bedrifter som ikke har slike restriksjoner. Norge stiller allerede dårlig i konkurranse med utenlandske bedrifter. Det er ingen grunn til å gjøre det verre for oss. Norge kan heller innføre 6-timersdag eller 4-dagersuke når resten av verden gjør det. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Hvorfor ikke endags uke som består av to timers jobb? Man KAN få både i pose og sekk fra Staten. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 De gangene MDG har foreslått 6-timersdag, har de ment at i stedet for å gå ned tilsvarende i lønn, lar man være å øke (indeksjustere) lønnen de neste par årene. I realiteten blir jo dette selvfølgelig det samme som at lønnen blir lavere, med mindre man også klarer å stoppe prisveksten. Jeg ser ingenting positivt ved verken 6-timersdag eller firedagers-uke. Det kunne nok fungert dersom Norge var en lukket økonomi, men hvis Norge innfører dette, kommer bedrifter bare til å outsource mer. Og de som ikke kan outsource, vil bli utkonkurrert av utenlandske bedrifter som ikke har slike restriksjoner. Norge stiller allerede dårlig i konkurranse med utenlandske bedrifter. Det er ingen grunn til å gjøre det verre for oss. Norge kan heller innføre 6-timersdag eller 4-dagersuke når resten av verden gjør det. Citation needed. Hvor mye du jobber har ikke så mye å si. Det som har noe å si er produktiviteten. Hvis du i morgen finner ut en løsning som gjør at det tar deg 20 timer å gjennomføre en jobb som tidligere tok 40 timer, betyr det at du kan jobbe 20 timer i uka og få samme resultat? Såklart. Da gir det mening at du blir betalt like mye for å jobbe 20 timer som du fikk da du jobbet 40 timer. Produktiviteten har økt massivt, men arbeidsmengden har ikke blitt mindre. Grunnen til dette er at vi forventer at jo mer produktive vi blir, jo mer vil vi også konsumere. Vi vil doble og tredoble konsumeringen etterhvert. Men er det fornuftig mtp. de store miljøutfordringene vi har? Neppe. Selv på industiarbeidsplasser har man byttet til 6 timers arbeidsdag uten dropp i produktiviteten. Når folk jobber 6 timer blir de mer motiverte, er mer våkne og tar kanskje kortere pauser. I de fleste jobber er alle 8 timene produktive, spesielt kunnskapsjobber. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Alle skal være like, men noen er likere enn andre. Du skjønte sikkert at jeg mente de store forskjellene som preger dagens samfunn. Noen har så utrolig mye mer enn de trenger, og noen får så mye mindre enn de trenger og blir tvunget ut i gjeld. Sånn er vel ikke livet ment til å leves? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Du skjønte sikkert at jeg mente de store forskjellene som preger dagens samfunn. Noen har så utrolig mye mer enn de trenger, og noen får så mye mindre enn de trenger og blir tvunget ut i gjeld. Sånn er vel ikke livet ment til å leves? Joda jeg forsto hva du mente ... men måtte bare påpeke at Animal Farm ligger i den rettningen du ønsker å gå. Hva som er "meningen med livet" har jeg intet svar på, tviler på at der er noen mening overhode. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Enig med TS om at jeg ville foretrukket 30 timer i uka fordelt på 4 dager i stedet for 5. Eller ennå bedre, samle opp de 52 nye fridagene til forlenget fellesferie. Tja, vi kunne til og med gått ennå lengre og hatt 10-timersdager og tilsvarende flere fridager. Nå har vi X arbeidstimer i året som fordeles slik at man får 5 dager a 7,5 timer i uka, 5 ferieuker og noen røddager. La oss si timetallet er X og poenget med å senke X må være å få flere i jobb der hver enkelt jobber mindre. Vi har ikke nok folk å ta av for å få gjort like mye jobb så X vil neppe forhandles noe særlig ned med det første. Et annet spørsmål er hvordan vi fordeler X utover året. Personlig kan jeg tenke meg lengre dager, f.eks 9-10 timer for å få flere fridager. Fridagene vil jeg gjerne ha i form av lengre fellesferie + flere fleksible som kan brukes på inneklemte dager. Om jeg jobber 6 eller 10 timer en dag så får jeg uansett ikke gjort så mye på fritida den dagen. Derfor vil jeg heller ha lange dager og flere fridager. 1 Uke er i dag 7 dager a 24 timer = 168 timer. En annen variant er å drite i mørkt/lyst og heller ha fordele de 168 timene på 6 dager a 28 timer. En 37,5 timers arbeidsuke + 2,5t lunsj blir da unnagjort på 4 dager a 10 timer inkludert lunsjen. Helga øker da fra 64 til 74 timer. Endret 26. oktober 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Her er en del dere smartinger bør tenke på : 1 : Tap av arbeidsplasser til roboter og eierne av firmaet. Per dags dato har robotisering gjort at jobber som lagerarbeider hos store selskaper som komplett har blitt tapt, disse pengene har igjen gått tilbake til firmaet som tjener bedre. Over lengre tid vil det bety færre arbeidsplasser og mindre inntekter for individer.2 : Tap av arbeidsplasser pga økt netthandel : Allerede nå har netthandel påvirket mange butikker på en negativ måte, de fysiske butikkene med sine ansatte har igjen vært de som har fått gjennomgå, noe som har ført til nedleggelse av mange butikker.3 : Politisk korrupsjon sponset av de store bedriftene : I mange land, inkludert Norge, har "kompiser" til de i regjeringen fått gjennomslag for sine løfter ved å benytte seg av ting som å "leie luksus hytter billig" , premier via hemmelige kontoer , deltakelse på store møter for de aller rikeste osv...Saken er at med de økte endringene innenfor teknologi og robotikk vil nok mange arbeidsplasser rett og slett forsvinne, dette er jobber som trolig ikke kan erstattes og fortsetter man sånn med at de rike er de som hele tiden får vil man til slutt sitte i en Pyramide der det finnes noen få på toppen som pga enten arv eller andre midler kan dominere helt over de under seg.En reduksjon i antall timer hver enkelt jobber vil hjelpe til å bremse litt dette problemet, begrensninger på hvordan netthandelen jobber via robotisering kan også være viktig eller at man rett og slett må investere inntjeningen på en måte som gjør at alle sammen kommer godt ut av det (en høyere beskattning som fordeles tilbake til befolkningen ).Mitt personlige ønske hadde vært at alle i Norge har hatt en fast lik lønn , en fast plass å bo av et gitt areal som kan beregnes litt i forhold til hvor det er , et fast antall med timer man jobber i uken ( eller om man har en alvorlig sykdom så mye vedkommende selv ønsker og får til ) og en grunnleggende sikkerhet for vanskelige perioder i livet uten at man må krangle med systemet. Det kan og bør være en viss fleksibilitet her, eksempel om noen hjelper til med å jobbe ekstra bør dette gi noe. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 (endret) Her er en del dere smartinger bør tenke på : 1 : Tap av arbeidsplasser til roboter og eierne av firmaet. Per dags dato har robotisering gjort at jobber som lagerarbeider hos store selskaper som komplett har blitt tapt, disse pengene har igjen gått tilbake til firmaet som tjener bedre. Over lengre tid vil det bety færre arbeidsplasser og mindre inntekter for individer. 2 : Tap av arbeidsplasser pga økt netthandel : Allerede nå har netthandel påvirket mange butikker på en negativ måte, de fysiske butikkene med sine ansatte har igjen vært de som har fått gjennomgå, noe som har ført til nedleggelse av mange butikker. 3 : Politisk korrupsjon sponset av de store bedriftene : I mange land, inkludert Norge, har "kompiser" til de i regjeringen fått gjennomslag for sine løfter ved å benytte seg av ting som å "leie luksus hytter billig" , premier via hemmelige kontoer , deltakelse på store møter for de aller rikeste osv... Saken er at med de økte endringene innenfor teknologi og robotikk vil nok mange arbeidsplasser rett og slett forsvinne, dette er jobber som trolig ikke kan erstattes og fortsetter man sånn med at de rike er de som hele tiden får vil man til slutt sitte i en Pyramide der det finnes noen få på toppen som pga enten arv eller andre midler kan dominere helt over de under seg. En reduksjon i antall timer hver enkelt jobber vil hjelpe til å bremse litt dette problemet, begrensninger på hvordan netthandelen jobber via robotisering kan også være viktig eller at man rett og slett må investere inntjeningen på en måte som gjør at alle sammen kommer godt ut av det (en høyere beskattning som fordeles tilbake til befolkningen ). Mitt personlige ønske hadde vært at alle i Norge har hatt en fast lik lønn , en fast plass å bo av et gitt areal som kan beregnes litt i forhold til hvor det er , et fast antall med timer man jobber i uken ( eller om man har en alvorlig sykdom så mye vedkommende selv ønsker og får til ) og en grunnleggende sikkerhet for vanskelige perioder i livet uten at man må krangle med systemet. Det kan og bør være en viss fleksibilitet her, eksempel om noen hjelper til med å jobbe ekstra bør dette gi noe. God post, mye viktig som blir tatt opp her. Vi må etterhvert revurdere hele systemet. Når man kan bestille en vare på internett, som pakkes i en selvpakkende robot, og kjøres ut med selvkjørende biler, oppgjøret registreres og utregnes automatisk. Hvor mange jobber kommer ikke til å forsvinne? Dette er jo helt forutsigbart hva som kommer til å skje om noen år. Det blir ihvertfall ekstremt vanskelig for de uten utdanning. Skal vi bare la alle produktivitetsgevinstene gå til de på toppen? Det er nok av problemer i verden. Problemet er at jobbene ofte handler om å skape noe som skaper profitt, ikke noe som er bra for verden eller for enkeltindivider. Foreksempel finnes det nok av enker der ute som sikkert har et kjedelig liv og kunne trengt besøk. Men slikt arbeid blir ikke kompensert i høy grad eller i det hele tatt i det systemet vi har nå, selv om det kan ha enorm verdi for enkeltindivider. Og vi må stoppe å knytte så mye verdi opp i hva en person driver med. Hvis vi kunne automatisert alle kjipe, kjedelige og repeterende jobber hadde det ikke gitt mening å gi dem til mennesker bare fordi vi trenger å gi dem verdi. Da er noe veldig galt. Vi lever jo ekstremt kort tid på denne platenen, og det er viktig at vi gjør det beste ut av det. Å gi alle det mest nødvendige som du nevner, et sted å bo, det mest nødvendige dekket og en form for borgerlønn vil være et stort steg i riktig retning. Så kan de som ikke får jobb eller har evner og lyst til å skape noe nytt, kunne bruke fritiden sin på hobbyer, frivillig arbeid, hjelpe eldre osv. Endret 27. oktober 2018 av PgUp 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Det er ikke verre: Automatiséring = Borgerlønn. Alle kan leve og i større grad jobbe med det de vil. Hva er galt med å la maskiner gjøre jobben? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Det er ikke verre: Automatiséring = Borgerlønn. Alle kan leve og i større grad jobbe med det de vil. Hva er galt med å la maskiner gjøre jobben? Akkurat som marx forutså. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 (endret) Akkurat som marx forutså. Marx ditt, marx datt. Det er vel bedre enn Trump? Vi lever i en annen tid. Åpenhet kombinert med kollektivt samhold kan vel ikke bære så galt avsted? Før var alt lukket, nå er alt mer åpent. Da kan planøkonomi virke. Endret 27. oktober 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Er det ingen som har jobb her eller? Er utrolig mye tid som renner ut i ingenting hver dag (i kontorjobber spesielt) fordi dagen er for lang med for lite variasjon. Å være 2 timer kortere på jobb betyr ikke at man jobber 2 timer mindre. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Da kan planøkonomi virke. Ren planøkonomi kan aldri virke ... det ble allerede bevist på 30-tallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå