SiRious Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Jeg har kjøpt ett brukt HTC Vive sett av en selger på finn.no som igjen har kjøpt dette på Elkjøp 22.10.2017Produktet hadde feil på knappene kontrollerene og en defekt base stasjon, Ble sendt inn til Elkjøp av meg igjen den 22.09.2018Status er som følger Jeg har liten tolmodighet ovenfor Elkjøp, da jeg har hatt mine diskusjoner med dem tidligere. Jeg ble ikke tilbud noen avhjelp, da jeg regnet med at de kunne konstatere feilene ganske åpenbart så orket jeg ikke be om det heller, da jeg åpenbart ikke desperat trengte dette produktet i mellomtiden.Men nå er det over 30 dager siden jeg sendte det inn, og kjente at denne gangen orket jeg ikke vente lenger enn høyst nødvendig. Jeg dro så til butikken i dag og ba om å heve kjøpet.Jeg fikk beskjed om at det kunne jeg bare glemme da jeg ikke er original kjøper av produktet.Og at jeg bare måtte vente til de fikk det tilbake (de fortalte meg da først at produktet var på vei tilbake. og anslo ca 4-5 virkedager (altså neste uke)Gjelder egentlig reklamasjonsretten min her? eller må jeg forholde meg til selger fra finn.no som mellom mann?Merk at dette er andre gang de har hatt settet, dette er omlevert 22.10.2017 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Husker bare en tråd som handlet om heving av kjøp igjennom en tredjeperson. Mulig det ikke er helt relevant men det kan du avgjøre selv. Mener det blir referert ril noen lover og regler i dette innlegget; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1819076&page=2&&do=findComment&comment=24522545 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Nei, det skal ikke spille noen som helst rolle at du ikke er originale kjøper. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Jeg har kjøpt ett brukt HTC Vive sett av en selger på finn.no som igjen har kjøpt dette på Elkjøp 22.10.2017 Gjelder egentlig reklamasjonsretten min her? eller må jeg forholde meg til selger fra finn.no som mellom mann? Merk at dette er andre gang de har hatt settet, dette er omlevert 22.10.2017 Kjøpsloven regulerer saken mellom deg og kjøper. I §84-1 står det at du har reklamasjonsrett og i 2. ledd vises det til §35 i fkjl. Kort sage, du kan oppføre deg overfor Elkjøp som om du var opprinnelig kjøper. Du har intet behov for å gå til selgeren på finn.no og bruke han som mellommann. 4 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 ... Jeg ble ikke tilbud noen avhjelp, da jeg regnet med at de kunne konstatere feilene ganske åpenbart så orket jeg ikke be om det heller ... Jeg dro så til butikken i dag og ba om å heve kjøpet. Merk at dette er andre gang de har hatt settet, dette er omlevert 22.10.2017 1 - De tok imot varen og sendte det til verksted, det er "avhjelp". 2 - Det må konstateres samme feil/problem 3 ganger før du kan kreve heving av kjøp. 3 - Smør deg med tålmodighet, og les deg opp på forbrukerkjøpsloven :-) Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) 1 - De tok imot varen og sendte det til verksted, det er "avhjelp". 2 - Det må konstateres samme feil/problem 3 ganger før du kan kreve heving av kjøp. 3 - Smør deg med tålmodighet, og les deg opp på forbrukerkjøpsloven :-) Handler mest om hva som er rett. Jeg har ingen grunn til å være snille med Elkjøp. Da de ikke er noen lokal tv sjappe drevet av en lokal helt. Edit: Ser at jeg har ordlagt meg feil her: "Avhjelp" altså, Låneprodukt har jeg krav på om reparasjon vil ta lenger enn 1 uke. De skriver selv på ordren sin at det vil ta mellom 2-4 uker å fikse, noe som i seg selv burde trigge dem til å tilby dette. Jeg skjønner at dette er ett spesielt produkt, men Elkjøp er ikke smågutter heller. Jeg vet at de heller ikke er pålagt å tilby dette, men jeg forventer det som en servicetjeneste i seg selv. Hva angår heving av kjøp. Så er dette i forhold til ventetiden. Altså "rimelig tid" som har blitt konstatert tidligere av forbrukerrådet som 30 dager. Missforstå meg rett her, jeg har full forståelse for alt elkjøp gjør, men jeg har andre grunner til at jeg velger å være harde mot dem denne gangen. Jeg unngår butikkene deres som pesten, men i dette tilfellet var det ikke ett valg som dere skjønner. Endret 22. oktober 2018 av SiRious 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Jeg vet at de heller ikke er pålagt å tilby dette, men jeg forventer det som en servicetjeneste i seg selv. Javel, så det forventer du. Men er det grunn til å tro at Elkjøp eller andre bryr seg om hva en halvgod kunde som du måtte vente? Regn heller med å få det de er pålagt å tilby (etter litt mas). Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 23. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) Hva ville du som kunde forventet av ett selskap som omsetter for 1800 millioner og har ett driftsresultat på 500 millioner kroner i året? God service for en halvgod kunde er noe av det viktigste du gjør. Hvordan skal du ellers få en slik kunde på godsiden igjen? Endret 23. oktober 2018 av SiRious Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Det er sikkert flere grunner til at selskapet tjener godt. En av dem er neppe at de pleier sløse mer med penger på kranglete kunder enn de er pukka nødt til. Slike prøver seg bare igjen senere, enda frekkere. Gode kunder er dem som aldri klager. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 23. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2018 Ja, er det ikke rart at kunder klager? Skulle nesten tro at de kunne gjøre noe med det? Men fuglene må vite hva det skulle være.. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 "Avhjelp" altså, Låneprodukt har jeg krav på om reparasjon vil ta lenger enn 1 uke. De skriver selv på ordren sin at det vil ta mellom 2-4 uker å fikse, noe som i seg selv burde trigge dem til å tilby dette. De har ikke noe plikt til å tilby låneprodukt om kunden ikke etterspør dette. Hvis du spør, og reparasjonen er ventet å ta mer enn en uke, så har de plikt til å tilby deg et tilsvarende låneprodukt med mindre det volder dem urimelige kostnader. Hva som er urimelige kostnader, er jo en definisjonssak, men det skal litt til før de kan hevde det. 1 Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 (endret) Sent svar men om jeg husker rett så er er utlånsprodukter "behovsbestemt", feks at en mobiltelefon idag er såpass hverdagslig og dekker så mange behov at det er normen å ha modeller til utlån. VR-headset er vel ikke i så mange tilfeller en nødvendighet, så det er vel ikke noe krav å få et låneprodukt her? I tillegg til urimelige kostnader ofc. HTC forøvrig bruker en evighet på alt av service, må sendes til utland, trege svar +++.. ikke at det skal gå utover sluttkunden naturligvis - nevner ikke dette som en unnskyldning. Endret 11. november 2018 av Deltiden Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 2 - Det må konstateres samme feil/problem 3 ganger før du kan kreve heving av kjøp. Feilen skal fremstå som det samme tre ganger for kunden. Hvis skjermen har en rød strek, og Elkjøp finner forskjellige tekniske feil tre ganger, så kan ikke Elkjøp nekte heving av kjøp når streken kommer tilbake en fjerde gang. Handler mest om hva som er rett. Jeg har ingen grunn til å være snille med Elkjøp. Da de ikke er noen lokal tv sjappe drevet av en lokal helt. Edit: Ser at jeg har ordlagt meg feil her: "Avhjelp" altså, Låneprodukt har jeg krav på om reparasjon vil ta lenger enn 1 uke. De skriver selv på ordren sin at det vil ta mellom 2-4 uker å fikse, noe som i seg selv burde trigge dem til å tilby dette. Jeg skjønner at dette er ett spesielt produkt, men Elkjøp er ikke smågutter heller. Jeg vet at de heller ikke er pålagt å tilby dette, men jeg forventer det som en servicetjeneste i seg selv. Hva angår heving av kjøp. Så er dette i forhold til ventetiden. Altså "rimelig tid" som har blitt konstatert tidligere av forbrukerrådet som 30 dager. Missforstå meg rett her, jeg har full forståelse for alt elkjøp gjør, men jeg har andre grunner til at jeg velger å være harde mot dem denne gangen. Jeg unngår butikkene deres som pesten, men i dette tilfellet var det ikke ett valg som dere skjønner. Du har krav på tilsvarende låneprodukt hvis reptiden er over en viss tid. Den er kortere enn 30 dager for mobiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå