Gå til innhold

Er denne pc'en et bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe en ny pc og jeg fant fram disse komponente fra komplett.no, ser det bra ut?

-----

Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort, Pro Line, m/350W AMD/P4

450,-

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA, nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

969,-

AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz, Socket A 333MHz bus, 512KB Barton

1,095,-

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB, Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

719,-

Thermaltake Volcano 9 CoolMod CPU-Vifte, A1455 Socket A AMD XP3400+

296,-

Viewsonic 17" CRT E70 Skjerm

1,269,-

PowerColor Radeon 9600XT 128MB DDR, AGP, ATI 9600XT, DVI-I, TV-Out, Retail

1,542,-

Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB S-ATA, S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

1,128,-

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort, Bulk, DDU1612-B2

341,-

Creative SBS230, 2 aktive høyttalere, White box

86,-

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort, Floppydisk Intern

137,-

Labtec Standard Keyboard, Retail PS/2 (Norsk)

100,-

Creative Mouse Optical 3000, mus USB, Retail

136,-

Total 8268,-

----

En annen ting, jeg har tenkt å ha mine tre pc'er til nettverk og jeg har bredbånd, er router en god løsning, eller er det ulemper med å ha det?

-Remi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet! Synes du har satt opp et oppsett som gir masse for pengene. Leser masse dritt om Q-tek kabinetter, men de to gangene jeg har bygd i dem har de vært helt greie, uten at Rolls Royce-følelsen meldte seg riktignok...

¨

Selv ville jeg gått for en Seagate-disk istedet for Maxtor`en, dette grunnet at Seagate varmer litt mindre og at jeg har kun gode erfaringer med Seagate...lavt støynivå får du på kjøpet.

Ellers ville jeg nok tatt ut noen hundrelapper til og kjøpt en 19" skjerm. Eventuelt kuttet på cpu til en xp2500+ og klokket den litt. Som du sikkert har registrert greier de fleste av disse 3200 hastighet.

Lenke til kommentar

"Velkommen til forumet! Synes du har satt opp et oppsett som gir masse for pengene. Leser masse dritt om Q-tek kabinetter, men de to gangene jeg har bygd i dem har de vært helt greie, uten at Rolls Royce-følelsen meldte seg riktignok...

¨

Selv ville jeg gått for en Seagate-disk istedet for Maxtor`en, dette grunnet at Seagate varmer litt mindre og at jeg har kun gode erfaringer med Seagate...lavt støynivå får du på kjøpet.

Ellers ville jeg nok tatt ut noen hundrelapper til og kjøpt en 19" skjerm. Eventuelt kuttet på cpu til en xp2500+ og klokket den litt. Som du sikkert har registrert greier de fleste av disse 3200 hastighet."

Jeppers, da skriver jeg opp Seagate isteden for Maxtor, den koster heldigvis bare 30 kroner mer og jeg tror jeg kan koste meg på det -.-

Skjerm er noe jeg ikke bryr meg noe særlig om, jeg har hatt en 15" veldig lenge nå og den har vært bra nok for meg, så en 17" er mer enn nok for meg.

2800+ er ikke mye dyrere enn 2500+ så jeg bare holder meg til den, overklokking skremmer meg litt.

Uansett, takk for hjelpen.

-Remi

Lenke til kommentar

2800+ er en fin CPU. Selv om du ikke skal klokke nå finner du kanskje ut at du skal gjøre det om et år eller så. Å da er den et bedre utgangspungt en 2500+ (pga. låst multipler)

Jeg ville nok valgt et annet kabinett en det Q-tec kabinettet. Selve kassa er og, men jeg har dårlige erfrainger med den PSUen som følger med. Og det veit jeg andre også har hatt. Velg et Avantec servertower i stede. /me bygde pc i et sånt for en stund siden, det var en drøm!

Hadde jeg vært deg hadde jeg også lagt 150kr til å kjøpt en MS intelli explorer 3.0 mus. Hvis du ikke er kjeivhendt da....

Lenke til kommentar

Et lite tips ang. Q-tec PSU/kabinett. Q-Tec oppgir peak performance og ikke maks perfomance som alle andre oppgir. På selve PSUet står riktignok begge verdier, men da har man jo kjøpt det allerede.. Forskjellen er typisk ca 30%, dvs at du må trekke fra 30% (minst) på oppgitt effekt fra Q-Tec. Således er 350 Q-Tec W ~= 245 W.

Jeg har selv vært borti ett Q-Tec kabinett (det minste og billigste). Styr unna det, for det er alt for trangt melleom PSU og CPU kjøler. Jeg ser at du har valgt et større et, så da slipper du det problemet.

Jeg har også vært borti to 400W Q-Tec PSUer med dobbel vifte. De bråker ganske jæv...., men jeg har brukt 7V modding på det ene. Det andre har jeg faktisk i min hoved-PC nå, men har byttet viftene med en 12cm vifte med Zalman Fanmate kontroller. Det er en del mekking for å få til dette.

Jeg ville heller anbefale et annet, men nesten like billig kabinett/PSU. Det har fått mye skryt i tester: AVANTECH Medium Server Tower Skrueløst Kabinett m/300W til kr 523,-. Disse 300 W er ekte watt.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har skiftet ut kabinettet med AVANTECH Medium Server Tower. Det der med CPU'en da... jeg ble fristet til å skifte ut 2800+ siden komplett ikke har den på lager. Hvis jeg tar en 2500+ og prøver å klokke den opp litt vil jeg da behøve noe ekstra? En bedre vifte? Er det noen stor sjanse at CPU'en kan bli skadet? Hvordan må jeg klokke CPU'en, skifte på noen jumper switcher eller noen settings via bios'en?

Jeg skiftet ut musen med Microsoft IntelliMouse Expl 3.0, den jeg originalt listeført så ikke bra ut uansett.

Alle disse valgene får hodet mitt neste til å eksplodere, men det vil bli fint å få en ny PC (den jeg har nå er en Athlon 700mhz med en GF4MX, begynner så smått å bli litt gammel kan man si)

Takk for all hjelpen.

-Remi

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg har funnet de delene jeg blir å bestille. "Final"-listen ser slik ut:

----

AVANTECH Medium Server Tower, Skrueløst Kabinett m/300W

Prodnr: 112166

523,-

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA, nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

Prodnr: 117213

969,-

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz, Socket A 333MHz bus, 512KB Barton

Prodnr: 116244

756,-

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB, Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Prodnr: 122090

719,-

Thermaltake Volcano 9 CoolMod CPU-Vifte, A1455 Socket A AMD XP3400+

Prodnr: 120736

296,-

Viewsonic 17" CRT E70 Skjerm

Prodnr: 122893

1,269,-

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR, AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Full-Retail

Prodnr: 121630

1,655,-

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA, S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

Prodnr: 117681

1,157,-

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x, Bulk, DDU1612-10

Prodnr: 114712

341,-

Creative SBS230, 2 aktive høyttalere, White box

Prodnr: 113740

86,-

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920, Floppydisk Intern

Prodnr: 100727

137,-

Labtec Standard Keyboard, Retail PS/2 (Norsk)

Prodnr: 120599

100,-

Microsoft IntelliMouse Expl 3.0 + Icemat, Mus PS/2&USB Retail. + Icemat black

Prodnr: 114084

355,-

-----

Noen som har ekstra forslag før jeg bestiller?

-Remi

Lenke til kommentar
Value = trøbbel! ikke kjøp det !

bare et tips

Kan du være litt mer spesifikk? Jeg har spurt nesten alle jeg kjenner om hva jeg burde kjøpe, og det er mange som sier "det er helt elendig, kjøp noe annet!" uten å forklare hvorfor det er så dårlig, og jeg har funnet ikke noe negativt informasjon om Corsair Value serien.

Lenke til kommentar
ja den er SÅ dårlig, den går hver 2 uke!

De er litt dyrere men du får hva du betaler for:)

Hrmph, ok ok, jeg går for Sapphire isteden da :p

Powercolor yter bedre enn både Hercules og sapphire sies det.Har ikke erfaring med sapphire og Hercules så ikke vei det for tungt.

Har PowerC selv. Trodde jeg hadde problem med vifta, men det eneste som var nødvendig var å snurre litt på den med fingeren...Da virket den igjen :thumbs:

Har ingen problemer til dags dato.

God jul :xmas:

Lenke til kommentar
ja den er SÅ dårlig, den går hver 2 uke!

De er litt dyrere men du får hva du betaler for:)

Hrmph, ok ok, jeg går for Sapphire isteden da :p

Powercolor yter bedre enn både Hercules og sapphire sies det.Har ikke erfaring med sapphire og Hercules så ikke vei det for tungt.

Har PowerC selv. Trodde jeg hadde problem med vifta, men det eneste som var nødvendig var å snurre litt på den med fingeren...Da virket den igjen :thumbs:

Har ingen problemer til dags dato.

God jul :xmas:

Faktisk akkurat når jeg skulle til å bestille fant jeg ut at de ikke hadde noen Sapphire på lager lenger, så jeg bestilte en PowerColor allikevel.

Jeg håper jeg får denne pc'en før julaften, ville være en ganske bra julegave fra meg selv. God Jul :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...