ungelærling Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Holder på å lære litt om diverse hallgivere og induktive sensorer, som forsåvidt går bra. Men prøver å finne forskjellen/sammenhengen mellom oppgavene til Kamakslings- og veivakslingssensorene og svinghjulssensoren? Jobber alle sammen for å finne optimalt tenningspunkt (samt turtall)? Fant følgende svar "Kamakselsensoren er med på å avgjøre veivens posisjon. Veivakselsensoren gir info om turtall og øvre dødpunkt, og kamakselsensoren gir info om hvorvidt veivakselen er i ØD på 360 eller 720 grader." hentet fra https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1186693/tittel/kamakselsensor . Utifra det forstår jeg det slik at de er med å beregne hvilken sylinder skal tenne når, er det alt? 1. Gjør kamakslingssensoren- og veivakslingssensoren "samme" jobben? 2. Hva registrerer svinghjulssensoren? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Veivakselsensoren har ingen mulighet til å vite om TDC er før tenning eller før innsug. Den jobben gjør kamakselsensoren, siden kamakslingen roterer med halve hastigheten til veivakslingen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå