Gå til innhold

Ekstremist på flukt, kan miste NAVpenger? Hvorfor mottar han?

Anbefalte innlegg

https://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/mohyeldeen-mohammad-kan-miste-nav-penger-hvis-han-ikke-kommer-til-norge/3423550005.html

Jeg stiller uforstående til det norske systemet. Hvordan kan man ha NAV-penger? Jeg mener altså... Hvorfor tillater NAV folk som ham mottar penger?

- Han er på flukt

- Han er i utlandet (du kan ikke motta hvis du er i utlandet, det er ikke lov. Du må søke tillatelse)

- Han er kriminell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/mohyeldeen-mohammad-kan-miste-nav-penger-hvis-han-ikke-kommer-til-norge/3423550005.html

Jeg stiller uforstående til det norske systemet. Hvordan kan man ha NAV-penger? Jeg mener altså... Hvorfor tillater NAV folk som ham mottar penger?

-

- Han er i utlandet (du kan ikke motta hvis du er i utlandet, det er ikke lov. Du må søke tillatelse)

Ikke helt riktig. Det kommer helt an på stønadene. Er man på dagpenger og AAP må man søke NAV om å få dra til utlandet. Er man uføretrygdet derimot kan man dra til utlandet så mye man vil uten å si fra til NAV. Riktignok tror jeg det er et untak dersom man er etterlyst av politiet. Da kan uføretrygden stanses om man er i utlandet. Skjønt jeg kan ikke helt forstå hvorfor denne fyren skal være uføretrygdet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Dette med NAV er jo bare en liten fotnote i saken. Nettavisen er svært høyreorientert, og velger den overskriften for å provosere sine lesere mest mulig.

Og de tre grunnene du ramser opp er jo nettopp derfor han nå kommer til å miste støtten.

Han har ikke vært på flukt før i dag. Rettsaken var i dag.

Det er bare et par dager siden de fant ut at han sannsynligvis var i utlandet.

Han er ikke kriminell enda, da rettsaken ikke er over.

Han mister støtten, som fortjent. Og han blir arrestert om han noensinne kommer til Norge igjen, eller et land Norge har utleveringsavtale med, som fortjent. Så hva er egentlig saken?

Dette med NAV-stønad er en klassisk clickbait-overskrift. I artikkelen fremgår det heller ikke hva slags stønad han har.

• Liker 2
Lenke til kommentar

NAV bruker også flittig namsmannen når de skal inndra urettmessig tildelte NAV-penger. Dersom personen befinner seg i Marokko, så blir det jo vanskelig for mansmannen å inndra løsøre for å dekke de pengene personen skylder NAV. Bare her vil det også kunne tenkes at det i framtiden vil foreligge forsøk på ikke å gjøre opp etter seg.

Men vil personen være berettiget daglige penger fra fengselet dersom han skylder en offentlig instans som NAV penger?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor var han ikke fratatt passet sitt?

Temmelig sløvt at politiet da, med tanke på at han ble dømt til 9 års fengsel ifjor for "rekruttering til IS"

Mulig de mener det ikke foreligger noe "permanent" unndragelsesfare, han kommer alltid tilbake

*oppdatering* - ovennevnte fremstår enda mer uforståelig siden Høyesterett nå nylig fasthold Tingretten og Lagmannsrettens dom på 9 år

https://www.dagsavisen.no/innenriks/hoyesterett-dommer-ubaydullah-hussain-til-fengsel-i-ni-ar-for-is-deltakelse-1.1197503

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje like greit at han surrer rundt i Marokko og blir nødt til å forsørge seg selv, fremfor å sitte her og suge penger fra fellesskapet. Spørs om ikke han kommer slentrende tilbake når NAV-pengene slutter å komme, er sikkert ikke så gøy å leke islamist uten vantro til å forsørge deg :p

• Liker 4
Lenke til kommentar

Han kommer neppe frivillig tilbake. Dro vel fra landet i bagasjerommet på en bil og etterlot seg kanskje noen titalls nyinnkjøpte mobiltelefoner videresolgt samme dag som de ble kjøpt på kreditt, uten intensjoner om å betale tilbake, som de ofte gjør når de skal til f.eks. Syria?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...