Gå til innhold

Her er Audi e-tron i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Etter hvert vil man også få RFID-gjenkjennelse direkte i bilen, så du slipper ladekortet helt, sier Sinervo."

Dette er vel ikke RFID, det er en ID som som en del av kommunikasjon mellom bil og lader før lading startes, nå noe "radio frequency" er det neppe i det :p

Auto-start av lading er kjekt, fastned i Nederland bruker dette, spørsmålet da er hvordan man unngår at andre kan stoppe ladingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har man satt at Model X er konkurrent til E-Tron? Det er større plass i model S enn E-tron? I-pace er jo på størrelsen med en golf. Ganske latterlig liten i forhold til X'en hvis man sammenligner. Ingen er konkurrenter til hverandre annet enn at de er alle elektriske. Hvis du trenger en SUV så er det model X, crossover er det I-pace og stasjonsvogn er det Audi'en ..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke stor chanse for at laderne er i bruk når en må lade? Kun 2 som kan lade samtidelig hvis det ska bli 150kw. Kjipt hvis en må vente på 3-4 biler.

Tenker meg induktion lading langs veien er fremtida.

Kommer an på hvordan ionity laderne blir, pr i dag er det jo latterlig lite av de så en må uansett lade andre plasser hvor det som oftest er 50kW. 

Har kjørt min Tesla i Tyskland/Danmark den siste uken, ikke ventet på en eneste lading. Men, dette har tatt tid. Når Tesla kom i 2013 hadde de ikke mange laderne de heller. 

Jeg lader dog 99% av tiden hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Etter hvert vil man også få RFID-gjenkjennelse direkte i bilen, så du slipper ladekortet helt, sier Sinervo."

Dette er vel ikke RFID, det er en ID som som en del av kommunikasjon mellom bil og lader før lading startes, nå noe "radio frequency" er det neppe i det :p

Du tenkte på Vehicle-to-Grid Transfer Protocol [V2GTP] utvidelsen til IEC 61851-1:2010 Conductive Charging Standard? Nærmere bestemt IEC 15118 og IEC 61850-7-420 / 61850-90-8? Jo, skal være enig i at der er lite RFID å finne i de standardene. De referer i stedet til IEEE P1901 Home Plug Green PHYen variant av Power Line Communication [PLC] utviklet av F**** Qualcomm, og som i praksis fordrer deres QCA7x00 chipset.

Nå er PLC opprinnelig tenkt overlagret 230/400VAC linjene direkte, men er i IEC 62196 Type 1 og 2 kontaktene i stedet overlagret Control Pilot PWM linjen. Uansett medium, så er dette et modulert signal som definitivt er innenfor radiofrekvensspekteret.

Men direktør Elin Sinervo har nok lest seg opp på varen hun selger. Så hva vet jeg – det kan godt tenkes Audi og Ionity har blitt enig om å ignorere alt standariseringsarbeide, og i stedet plasserer en (aktiv) RFID brikke eller -spole rundt ladekontakten i bilen, og motstykket på ladegrepet…

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...