Gå til innhold

Hurtigruten kommer ikke til å kjøre sine skip gjennom en eventuell tunnel ved Stad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, dette har jeg trodd ville komme før eller siden, da det trolig var en tabbe å designe en tunnel for skip på størrelse med Hurigrutene.

For denne type skip er ikke Stadthavet den store utfordringen, og når en ikke sparer tid er dette en forventet konklusjon.

Likevel åpner denne tunnelen for Hurtigbåttrafikk langs kysten fra Molde til Stavanger, hvor Stadthavet er et hinder i dag.

Tunnelen vil utvilsomt bli brukt av mindre båter, og en mindre tunnel blir billigere.

Dagens planer har også et logistikkproblem da store skip ikke kan passere hverandre, og en må legge opp til et system med lysregulering eller bestemte seilingstider.

Lenke til kommentar

Likevel åpner denne tunnelen for Hurtigbåttrafikk langs kysten fra Molde til Stavanger, hvor Stadthavet er et hinder i dag.

 

Mens Flaggruten Stavanger-Bergen, med mange ganger høyere potensielt passasjertall, ble lagt ned på grunn av dårlig lønnsomhet.

Lenke til kommentar

Der kom vel spikeren i den kista.

Heit sikkert ikkje. For det fyrste er Hurtigruten berre eitt av to selskap som driv kystruta når tunnelen er ferdig. Havila seier at dei vil bruke han. For det andre er tunnelen fyrst og framst lag for mykje mindre skip og båtar. Tunnelen vil òg generere meir trafikk, sidan han gjer det mogeleg med hurtiggåande båtruter (kystruta er ikkje hurtig) heilt frå Bergen til Ålesund. No snur hurtigbåten frå Bergen i Selje. Å komme seg frå kysten i Sogn og Fjordane til Ålesund medfører ein lang omveg med bil inn i landet. Bilvegen er nesten dobbelt so lang som sjøvegen. Tunnelen vil revitalisere sjøvegen som hovudferdselsåre på Vestlandet.

 

Eg trur Hurtigruten kjem med dette utspelet fordi dei ikkje ynskjer konkurranse frå mindre og raskare båtar. For Hurtigruten er ikkje tunnelen viktig. Hurtigbåtane kan ikkje gå utan.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tittel: "Hurtigruten vil ikke kjøre skipene gjennom Stad skipstunnel, om den blir bygget"

 

Kjøre, har den fått hjul??

 

Selve artikkelen er iallefall ikke skrevet av landkrabber:

"blant annet vanskelige seilingsforhold i begge ender av tunnelen"

 

Det er første gang jeg har hørt om et skip som kjører.....

 

seile=skli over en flate...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tittel: "Hurtigruten vil ikke kjøre skipene gjennom Stad skipstunnel, om den blir bygget"

 

Kjøre, har den fått hjul??

 

Selve artikkelen er iallefall ikke skrevet av landkrabber:

"blant annet vanskelige seilingsforhold i begge ender av tunnelen"

 

Det er første gang jeg har hørt om et skip som kjører.....

 

seile=skli over en flate...

"Seiling er bevegelsen hvor et fartøy drives ved hjelp av vindkraft."

 

Du mener altså at Hurtigruten drives ved hjelp av vindkraft?

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

 

Tittel: "Hurtigruten vil ikke kjøre skipene gjennom Stad skipstunnel, om den blir bygget"

 

Kjøre, har den fått hjul??

 

Selve artikkelen er iallefall ikke skrevet av landkrabber:

"blant annet vanskelige seilingsforhold i begge ender av tunnelen"

 

Det er første gang jeg har hørt om et skip som kjører.....

 

seile=skli over en flate...

"Seiling er bevegelsen hvor et fartøy drives ved hjelp av vindkraft."

 

Du mener altså at Hurtigruten drives ved hjelp av vindkraft?

 

Dagsavisen.no:

"Danskebåten seiler ikke

Fjord Lines rute mellom Stavanger og Hirtshals er innstilt lørdag på grunn av dårlig vær."

 

Danskebåten.no:

"Mellom Oslo og København er det kun ett selskap som seiler, og det er DFDS. Danskebåten mellom Oslo og København har daglige avganger. Båten har cruise-fokus."

 

www.dfdsseaways.no

"DFDS seiler Oslo - København hver dag. Cruise på storbyferie til København med skip som tilbyr tax free shopping, restauranter, barer, casino og nattklubb."

 

dinside.no:

"Stena Saga eller SuperSpeed 2? - Her er den beste danskebåten ...

Vi har testet danskebåtene Stena Saga og SuperSpeed 2, som seiler fra Norge til Jylland i Danmark. Hvilken båt er best?"

 

directferries.no:

"Seiltiden varierer fra 2 timer 15 minutter på Kristiansand servicen til 16 timer 30 minutter på Bergen servicen."

 

stenaline.no:

"Nyt et godt måltid om bord med en fantastisk fjordutsikt, gjør flere kupp i taxfree butikkene og bli underholdt av live underholdning på hver seiling."

 

TU.no:

"OPPEDAL-LAVIK: I påvente av at E39 en gang langt inn i framtida skal ... Han har vært med på å seile Ampere siden den ble bygget ferdig av "

 

Glatt overflate, seile på land...:

BA:

"men at veibanen var så glatt på stedet at bilen seilte ut likevel."

 

nordlys.no:

"På Storskogen seilte en bil 50 meter på taket etter å ha veltet"

 

"smaalenene.no":

" en yttersving mistet bilen grepet og seilte inn i autovernet"

 

Skip seiler, at enkelte landkraber har begynt å bruke ordet "kjøre" for småbater er en annen sak.

 

Du mener altså at Hurtigruten drives ved hjelp av vindkraft?

Mener du altså at bilene i de tre siste artikklene har seil på taket av bilen? Endret av MEMENK76
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Likevel åpner denne tunnelen for Hurtigbåttrafikk langs kysten fra Molde til Stavanger, hvor Stadthavet er et hinder i dag.

 

Mens Flaggruten Stavanger-Bergen, med mange ganger høyere potensielt passasjertall, ble lagt ned på grunn av dårlig lønnsomhet.

Problemet med Flaggruten var at den ikke tålte det åpne havstykker. Etter at Sleipner sank måtte de kjøre med reduserte hastighet i dårlig vær og dønninger. Veiene mellom Stavanger og Bergen er blitt mye bedre og to ferger er erstattet av tunneller. Så, selv om det er fortsatt er langt mellom Stavanger og Bergen har bil erstattet båt hvis en skal til Stord (feks)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*snip*

Har alltid skjønt det slik at båt med motor kjøres (eller "går", ala "danskebåten GÅR til Danmark"), mens alt med seil seiles. Når jeg tenker meg om så er det vel faktisk slik at mange bruker "seile", selv når det er snakk om motorbåter. I så fall så er vel alle 3 gyldige måter å skrive det på.

Lenke til kommentar

Har alltid skjønt det slik at båt med motor kjøres (eller "går", ala "danskebåten GÅR til Danmark"), mens alt med seil seiles. Når jeg tenker meg om så er det vel faktisk slik at mange bruker "seile", selv når det er snakk om motorbåter. I så fall så er vel alle 3 gyldige måter å skrive det på.

 

Alle fartøy seiler - også Nesoddbåten mellom Oslo og Nesodden og Colorline mellom Oslo og Kiel.

Lenke til kommentar

 

 

Likevel åpner denne tunnelen for Hurtigbåttrafikk langs kysten fra Molde til Stavanger, hvor Stadthavet er et hinder i dag.

 

Mens Flaggruten Stavanger-Bergen, med mange ganger høyere potensielt passasjertall, ble lagt ned på grunn av dårlig lønnsomhet.

Problemet med Flaggruten var at den ikke tålte det åpne havstykker. Etter at Sleipner sank måtte de kjøre med reduserte hastighet i dårlig vær og dønninger.
Dette kunne dei sjølvsagt ha løyst med ein undersjøisk skipstunnel. :-P Eit kollektivtiltak finansiert av bompengar i Stavanger-regionen! :-D
Lenke til kommentar

Dette kunne dei sjølvsagt ha løyst med ein undersjøisk skipstunnel. :-P Eit kollektivtiltak finansiert av bompengar i Stavanger-regionen! :-D

Sikkert 100 som klør i fingrene etter å skrive denne type morsomheter, men de fleste klarer holde igjen, og godt er det.

Lenke til kommentar

Når Hurtigruten som seiler forbi to ganger daglig sier nei til å bruke skipstunellen, bør prosjektet skrotes.

Ein gong om dagen. Når tunnelen er ferdig, deler Hurtigruten Kystruta med Havila, som har sagt at dei vil bruke tunnelen. Tunnelen vert ikkje bygd for eit spesielt selskap. Kva Hurtigruten seier, fordi dei fryktar konkurranse frå hurtigbåtar, er uvesentleg.

 

Det bør også skrotes pga økomiske grunner.

Det er nettopp økonomiske grunnar til at tunnelen trengst. Mange arbeidsdagar går tapt på Vestlandet kvart år, fordi folk må køyre lange omvegar eller ta fly for ein relativt lokal tur forbi Stad. Når tunnelen er ferdig kan dei heller ta ein hurtigbåt. Tunnelen gjer òg kvardagen mykje enklare og sikrare for kystfrakt, fiskebåtar osb, som pleier å gå innaskjers og vurderer nøye om det er verd å gå runda rundt Stad.
Lenke til kommentar

Ein gong om dagen. Når tunnelen er ferdig, deler Hurtigruten Kystruta med Havila, som har sagt at dei vil bruke tunnelen. Tunnelen vert ikkje bygd for eit spesielt selskap. Kva Hurtigruten seier, fordi dei fryktar konkurranse frå hurtigbåtar, er uvesentleg.

 

En båt nordgående, En båt sørgåenden. 1 + 1 = 2.

Endret av Xantippe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...