OHJohansen Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Karbonfibre kan være nøkkelen ifølge svensk forsker.Fremtidens elbiler kan lagre strøm i karosseriet Lenke til kommentar
Hegle Tandstad Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Hvorfor ikke legge inn både solceller og batterier i karosseriet? Med dagens batterier er det kanskje ikke en god ide. Ville blitt litt av et flammebur ved krasj. 2 Lenke til kommentar
Eldrach Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Hvorfor ikke legge inn både solceller og batterier i karosseriet? Med dagens batterier er det kanskje ikke en god ide. Ville blitt litt av et flammebur ved krasj. Solceller er dessverre altfor skjørt til å kunne brukes på biler, måtte isåfall være noe som kun dukket opp når bilen sto stille på en parkeringsplass, med "takluke" over ellers Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Gamle Leaf (mange av dem i det minste) har solcelle på taket (bak ved antenna), men brukes nok ikke til å lade hovedbatteri, men heller holde 12V batteriet oppladet. 12V batteriet styrer det meste av små elektronikken + sørger for at bilen starter. Endret 22. oktober 2018 av Zimon Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Selv om dette er en spennende nyhet, så er det ikke akkurat en nyhet i den grad at dette er noe disse har kommet på. Eksempelvis har noen kjente "italienere" med okselogo allerede lansert konseptet, da også like greit med en konseptbil.https://www.lamborghini.com/en-en/brand/innovation-excellence/terzo-millennio "Lamborghini aims to reduce weight and to increase the availability of electric energy using structural electric energy storing composites as a rechargeable battery. The target is to improve the nanomaterial technology, diffusing nano-charges in CFK-based panels able to store electric energy and in the meantime to form the body and structures of the car."Fordelen til nevnte italiener er at de allerede har et velletablert marked med en betalingsvillig kundemasse. Endret 22. oktober 2018 av Serpentbane Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) Gamle Leaf (mange av dem i det minste) har solcelle på taket (bak ved antenna), men brukes nok ikke til å lade hovedbatteri, men heller holde 12V batteriet oppladet. 12V batteriet styrer det meste av små elektronikken + sørger for at bilen starter. Vet du hva nøyaktig 12V batteriet styrer? Endret 23. oktober 2018 av U1ven Lenke til kommentar
taleg Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Hehe.. jeg skriver på en historie i ny og ne og der beskrev jeg nettopp en slik måte å lagre strøm på. Ideen tok form for over 5 år siden og var basert seg rundt videre utvikling av 3D printere til multimaterial 3D printere som printet batterier og komponenter direkte inn i formen til figurene. Og det går fint ann å lage fleksible solceller, du kan faktisk kjøpe seil til en båt med solceller i seilene.. så bruke de på biler er no problem. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Og mange biler har solceller i taket. Mercedes f.eks som bruker det til å drive aircon på varme dager. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Vet du hva nøyaktig 12V batteriet styrer? Vet ikke 100% på Leaf eller andre, men om 12V er tomt/for lav spenning på så vil ikke elbiler starte opp i det hele tatt. Hyundai Ioniq har en AUX Battery Saver funksjon hvor det brukes hovedbatteri til å lade 12V'en, derfor trenger ikke Ioniq noe solcelle på taket. Utover hva som evt 12V styrer så er det stort sett alt fra kjørekomputer til infotainment skjerm, blinklys etc etc. Men evt google og se om det er mer svar på andre forumer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå