Gå til innhold

MS-pasienter har ventet 20 år på en medisin som virker. I dag kan den bli innført

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye konspirasjonsteorier og meneringer her som ikke henger sammen med virkeligheten. Jeg vil anbefale alle som har en mening eller interesse for forskning å høre seg gjennom podcastserien til Radiumhospitalets Forskningstjeneste - Radium - Som omhandler norsk kreftforskning. Jeg tror at samtlige vil få en mye større forståelse og respekt for forskning og legemiddelselskaper etter å ha hørt denne serien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke greie på biokjemi.

C6494H9978N1718O2014S46

Lurer likevel litt på hvordan dette molekylet gjør jobben sin. Fungerer det som en snøball som kleber seg til alle hvite blodlegemer det kommer i kontakt med, eller er det litt mer avansert enn som så?

Lenke til kommentar

Det viktige må jo være å få etablert gode forsøksordninger. Få til å få inn de behandlinger som fungerer best, men også å kunne gi unntak dersom det på enkelte pasienter er andre preparater eller behandlingsformer som kan ha bedre effekt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Selv om rituximab virker, kjemper legemiddelindustrien mot at det skal brukes mot ms. Det finnes jo et 15 ganger så dyrt preparat.https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/01/09/svensk-ms-studie-fant-god-effekt-av-rituximab/

Hvor står det at de kjemper imot?

EDIT: Og Rituximab virker kanskje ikke som bremsemedisin mot PPMS? 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Forholder det seg da slik, at medisinen Ocrelizumab er blitt lovlig godkjent til bruk i Norge, men at det offentlige (det der beslutningsforumet), ikke finner samfunnsnyttig (hvor naturligvis økonomi er en av faktorene) belegg for å innføre den?

Eller har også legemiddelverket stengt den ute?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke legge meg så mye borti denne debatten utover at jeg merker meg at der er stilt krav om dokumentasjon og referanser for endel påstander rundt modus operandi for den farmasøytiske industri. Et høyst betimelig krav jeg fint kan stille meg bak. Så da får jeg ta litt ansvar og faktisk sitere noen få av de mange nyhetsoverskriftene rundt farmasøytisk industri vi har sett bare de siste par-tre årene:

• Goldman Sachs asks in biotech research report: 'Is curing patients a sustainable business model?'

• Pharma CEO jacks drug price 400%, citing “moral requirement to make money

• OxyContin maker gets patent for drug to treat opioid addiction (they created themselves in the first place)

• 'Pharma bro' Martin Shkreli found guilty of 3 of 8 charges, including securities fraud

• Shkreli, Drug Price Gouger, Denies Fraud and Posts Bail

osv.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal ikke legge meg så mye borti denne debatten utover at jeg merker meg at der er stilt krav om dokumentasjon og referanser for endel påstander rundt modus operandi for den farmasøytiske industri. Et høyst betimelig krav jeg fint kan stille meg bak. Så da får jeg ta litt ansvar og faktisk sitere noen få av de mange nyhetsoverskriftene rundt farmasøytisk industri vi har sett bare de siste par-tre årene:

• Goldman Sachs asks in biotech research report: 'Is curing patients a sustainable business model?'

• Pharma CEO jacks drug price 400%, citing “moral requirement to make money

• OxyContin maker gets patent for drug to treat opioid addiction (they created themselves in the first place)

• 'Pharma bro' Martin Shkreli found guilty of 3 of 8 charges, including securities fraud

• Shkreli, Drug Price Gouger, Denies Fraud and Posts Bail

osv.

Jeezess. Bruke Martin Shkreli som "bevis" for hvordan legemiddelbransjen oppfører seg.

Det blir som å bruke en kinesisk voldtektsmann som en referanse for at alle kinesere er voldtektsmenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...