Gå til innhold

Athlon64 XP3200+ vs Intel Pentium 4 3.0 GHz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for alle svar :thumbs: , prøvde bare å finne ut hvem jeg skulle kjøpe av di to, skal være helt sikker når jeg skal kjøpe deler denne gangen, jeg er jo en ikke expert. tar i mot flere svar selv om jeg har fått mange svar nok :dribble:

Det er vel ikke noe spørsmål engang om hva som er raskest i spill. Athlon 64 3000+ er til og med raskere enn P4 3.2 her. Godt raskere. Det viser i alle fall testene som gjøre.

Lenke til kommentar

Er jo nok av folk som har påpekt at AMD har vært stabile siden K7-serien kom ut for noen år siden nå, men hva med et real life-eksempel som belyser min erfaring så langt?

Kjøpte nemlig min første AMD-baserte server i vår (det blir nok flere, regner jeg med). Kjører OpenBSD på den, har aldri hatt problemer med stabiliteten, og den har stått på en stund...

$ uptime

2:34AM up 210 days, 8:06, 1 user, load averages: 0.43, 0.28, 0.21

:thumbup:

Edit: På denne maskinen kjøres forresten webserver, ftp-server, 2 e-post-servere (for innkommende og utgående e-post), database-server, navneserver (dns), et par eggdrop-boter og noen bouncere. Når man kjører dette kontinuerlig i 7 måneder, vil jeg påstå det gir en pekepinn på et systems hardware-stabilitet. ;)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Slike AMD og Intel diskusjoner blir som regel useriøse.

Prøv å spar oss for de.

Dette med AMD vs Intel er rett og slett en smaksak.

Når du ser produktene under ett og ser på hva som er raskest / stabilitet / varmeutvikling / pris osv så er Intel langt forran AMD. Dersom du ser isolert bare på hastighet så vinner sikkert AMD, men på stabilitet osv så faller AMD igjennom.

En AMD prosessor kommer aldri i mitt hus dersom jeg ikke blir tvunget til å kjøpe. Det som teller for meg er stabilitet og at jeg kan stole på produktet.

Så dette er en smaksak. :shrug:

Er det ikke slik at ikke det er prossesoren som bestemmer hvorvidt stabilt et system er? Er det ikke slik at det er hovedkort og minne som står for stabiliteten?

Lenke til kommentar
Ser ut som det ikke er noen Hovedkort med Dual DDR, som passer AMD 64bit :(

ingen på komplett.no, vist ikke jeg har sett helt feil. Dual DRR er vel kanske viktig, eller hva sier dere?

Du kan fint få Dual Channel DDR med AMDs 64 bit CPUer, men da må du gå for Opteron eller Athlon FX og Socket 940 hovedkort.

Lenke til kommentar
AMD Athlon 64 3000+ boxed, 2,098.82.-

AMD Athlon 64 3200+ bosed, 3,797.07,- :wow:

Hvorfor koster 3200+ 1700ish mere,er ikke det litt mye?

kan nesten få to 3000+ for prisen av en 3200+ synes det er rart.

er 3200+ så mye bedre? :ermm:

En toppmodell koster som regel "litt" mer, det er derfor det bestandig lønner seg og kjøpe den versjonen under toppmodellen for å få mest ut av pengene.

Foresten; Lønner det seg og kjøpe Athlon64 nå siden det er så få OS som støtter 64kjerne ennå? Kan hende noen Linux distoer gjør det men Linux er vel ikke like bra som Windows til spill?

Lenke til kommentar
AMD Athlon 64 3000+ boxed, 2,098.82.-

AMD Athlon 64 3200+ bosed, 3,797.07,- :wow:

Hvorfor koster 3200+ 1700ish mere,er ikke det litt mye?

kan nesten få to 3000+ for prisen av en 3200+ synes det er rart.

er 3200+ så mye bedre? :ermm:

En toppmodell koster som regel "litt" mer, det er derfor det bestandig lønner seg og kjøpe den versjonen under toppmodellen for å få mest ut av pengene.

Foresten; Lønner det seg og kjøpe Athlon64 nå siden det er så få OS som støtter 64kjerne ennå? Kan hende noen Linux distoer gjør det men Linux er vel ikke like bra som Windows til spill?

Trur man kan stille den til 32Bit i bios`en å ha den der så lenge til ny OS kommer :)

Lenke til kommentar
raskest / stabilitet / varmeutvikling / pris osv så er Intel langt forran AMD.

Burde egentlig ikkje skrive dette her, men du kan ta vekk 3 av 4 argumenter der.

AMD er "kaldere" enn intel.

AMD har bedre pris/ytelse forhold.

AMD er ikkje noke meir ustabilt enn intel.

Intel er litt raskare - men til meir penger.

Der viser eg at 1 av dine 4 argumenter stemmer.

Dere viser like lite begge to, putt en kork i munnen, eller kanskje kast tastaturet i dette tilfellet.

Slike misslykkede poster gangner ingen.

Kaster kun bort Mb på hw.no's server.

Lenke til kommentar
raskest / stabilitet / varmeutvikling / pris osv så er Intel langt forran AMD.

Burde egentlig ikkje skrive dette her, men du kan ta vekk 3 av 4 argumenter der.

AMD er "kaldere" enn intel.

AMD har bedre pris/ytelse forhold.

AMD er ikkje noke meir ustabilt enn intel.

Intel er litt raskare - men til meir penger.

Der viser eg at 1 av dine 4 argumenter stemmer.

Dere viser like lite begge to, putt en kork i munnen, eller kanskje kast tastaturet i dette tilfellet.

Slike misslykkede poster gangner ingen.

Kaster kun bort Mb på hw.no's server.

Dem prøver vel bare å hjelpe :roll:

Lenke til kommentar
Ah. heh dumme meg 3000+ har 512 KB cache å 3200+ har 1 mb cache

har 488 cache mere, vært 1700 likvel?

[flisespikking]

1 MB = 1024

d.v.s

1024-512=512

Den har 512kb mindre l1

[/flisespikking]

Eg ser igrunn bare 2 grunner til å la være/vente med å kjøpe athlon 64

1. Barnesykdommer:

Dei er der alltid, og den einaste måten å luke dei vekk, er å la ting gå sin naturlige gang.

Heldigvis har det ikkje dukket opp noko alvorlig ved athlon 64.. (endå....)

2. Hovedkort. Foreløpig, så er ikkje hovedkorta for socket 745 serlig inponerande. Tildels mindre "stash" på dei, og igjen , punkt nr.1 barnesykdomer.

Begge tinga rekner eg med betrer seg mykje iløpet av eit par månder.

Lenke til kommentar
Ah. heh dumme meg 3000+ har 512 KB cache å 3200+ har 1 mb cache

har 488 cache mere, vært 1700 likvel?

[flisespikking]

1 MB = 1024

d.v.s

1024-512=512

Den har 512kb mindre l1

[/flisespikking]

Ai ai ai...nå kan du ha gjort det....tar neppe lang tid før 1000/1024 diskusjonen bryter løs her :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...