lektorlærer Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Hei! Jeg arbeider på videregående skole og har i år fått kontaktlæreransvar. I en klasse på 24 elever skal jeg dele ansvaret med en annen lærer slik at vi hver har 12 elever. Men vi skal også dele ressursen mellom oss slik at vi hver for oss får halve lønna. Fra tidligere erfaring som kontaktlærer med manglende stillingsinstruks og mye ansvar uten tilsvarende lønn, har jeg gjentatte ganger bedt om å få slippe å være kontaktlærer. Nå som jeg i tillegg blir kommandert til å arbeide 50 % gratis har jeg mer eller mindre gitt opp arbeidsplassen og er i samtaler med fastlegen om en lengre periode sykemelding. Jeg har også levert et par jobbsøknader tilbake til industrien (kjemiker) samt sendt brev til tillitsvalgte. Noen som har liknende erfaring med å være kontaktlærer i videregående skole? Endret 21. oktober 2018 av lektorlærer Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Hei! Jeg arbeider på videregående skole og har i år fått kontaktlæreransvar. I en klasse på 24 elever skal jeg dele ansvaret med en annen lærer slik at vi hver har 12 elever. Men vi skal også dele ressursen mellom oss slik at vi hver for oss får halve lønna. Fra tidligere erfaring som kontaktlærer med manglende stillingsinstruks og mye ansvar uten tilsvarende lønn, har jeg gjentatte ganger bedt om å få slippe å være kontaktlærer. Nå som jeg i tillegg blir kommandert til å arbeide 50 % gratis har jeg mer eller mindre gitt opp arbeidsplassen og er i samtaler med fastlegen om en lengre periode sykemelding. Jeg har også levert et par jobbsøknader tilbake til industrien (kjemiker) samt sendt brev til tillitsvalgte. Noen som har liknende erfaring med å være kontaktlærer i videregående skole? Her bør du nok ta kontakt med fagforening og/eller tillitsvalgt. Dette har de ikke lov til mener jeg. Kontaktlærertillegget er todelt. Det er et sentralt tillegg (som er på 12k - mener staten betaler dette) og så er det et lokalt tillegg - dette er det som regel kommunen/fylkeskommunen som tar. Dette varierer etter hvor i landet du er. Bergen f eks har 15k i lokalt tillegg, mens Oslo vet jeg har mindre (men usikker på hvor mye, men er en god del). Jeg mener at de ikke kan gjøre en døyt med det sentrale tillegget hvertfall. Om de kan justere det lokale, det vet jeg ikke. Jeg mener det har vært en eller annen bestemmelse på dette, men husker ikke hvor og hva den gikk ut på nøyaktig annet enn at man har krav på tillegget uansett hvor mange elever dere har. Har jeg rett i antakelse om at hvis tillegget er f eks 27k hos deres fylkeskommune, så har rektor tatt en spansk en og prøver å dele de 27 på 2 - altså da 13.5 til hver? Mener det skal være en FaQ om slike ting på lektorlaget sine sider og kanskje Utdanningsforbundet også. EDIT: Her med link som viser dette for Bergen. Usikker på om dette er en utelukkende lokal avtale eller om prinsippene i den gjelder andre steder også. https://www.utdanningsforbundet.no/fylkeslag/hordaland/lokallag/bergen/nyheter/2017/resultat-i-lokale-forhandlinger-kap.-4/ Endret 21. oktober 2018 av Neonex 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Hva du får i kontaktlærerressurs varierer fra fylke til fylke (og til en viss grad mellom skolene innad i fylket). Hva du skal få står i den lokale arbeidstidsavtalen du har hvis du leser den. Det meste av jobben er knyttet til oppfølging av enkeltelever så om dere deler klassen i to er det naturlig å få mindre i lønn for det enn for en hel klasse. Forøvrig må de fleste lærere være kontaktlærere, så selv om du ikke vil er det ingen garanti for at du ikke må når du har valgt å jobbe som lærer. Å sykemelde seg for noe du lett kan finne ut av ved en samtale med fagforeningen og nærmeste leder sier kanskje litt om deg. 3 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Det står nok noe i tariffavtalen om dette. Det kan se ut som om det ikke er spesielt lønnsomt for arbeidsgiver å dele kontaktlærerressursen i 2. Det kan se ut som om den samlede avlønningen da vil øke. For arbeidstaker så vil jo dette kunne by på fordeler, halve jobben, men mer enn halve lønnen. https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/fylkeslag/oslo/verktoykasse/kontaktlarer--tid-og-avlonning.pdf Lenke til kommentar
lektorlærar Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Har jeg rett i antakelse om at hvis tillegget er f eks 27k hos deres fylkeskommune, så har rektor tatt en spansk en og prøver å dele de 27 på 2 - altså da 13.5 til hver? Du har rett. Dette er måten det er gjort på. Jeg har tatt saken opp med tillitsvalgt/fagforening og venter på svar derfra. Tusen takk for god tilbakemelding. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Nå som jeg i tillegg blir kommandert til å arbeide 50 % gratis har jeg mer eller mindre gitt opp arbeidsplassen og er i samtaler med fastlegen om en lengre periode sykemelding. Hvordan kommer du frem til at du jobber 50% gratis? Du får vel 100% lønn for jobben din som lærer? Pluss halvt tillegg for å være kontaktlærer for en halv klasse. Jeg vil anta at dette tillegger er ment å dekke merforbruk av arbeidstid som går med til samtaler med elever og foresatte. Når du bare har halve klassen (som burde tilsi halvparten av merarbeidet), hvorfor forlanger du fullt tillegg som om du hadde full klasse? Du jobber uansetett ikke 50% gratis som du selv hevder. Å sykemelde seg fordi man er lei av arbeidsplassen er ikke greit. Da søker du heller ny jobb. Å ha en jobb man trives med er et gode, ikke en rett. Sykemelding er å utnytte NAV og velferdssystemet. 2 Lenke til kommentar
lektorlærar Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Hvordan kommer du frem til at du jobber 50% gratis? Du får vel 100% lønn for jobben din som lærer? Pluss halvt tillegg for å være kontaktlærer for en halv klasse. Jeg vil anta at dette tillegger er ment å dekke merforbruk av arbeidstid som går med til samtaler med elever og foresatte. Når du bare har halve klassen (som burde tilsi halvparten av merarbeidet), hvorfor forlanger du fullt tillegg som om du hadde full klasse? Du jobber uansetett ikke 50% gratis som du selv hevder. Å sykemelde seg fordi man er lei av arbeidsplassen er ikke greit. Da søker du heller ny jobb. Å ha en jobb man trives med er et gode, ikke en rett. Sykemelding er å utnytte NAV og velferdssystemet. Kanskje jeg uttrykte meg vanskelig. Det er snakk om at man utfører et arbeid 100 % og kun får betalt for 50 % av dette arbeidet. Omtrent som om man blir enig om å male et gjerde for 1000 kr men kun får 500 kr når jobben er gjort. Du har rett i at klassestørrelsen har noe å si. Samtidig er det en del funksjoner man må gjøre som ikke er avhengig av klassestørrelsen. Derfor er det framforhandlet en funksjon med et fast beløp samt et variabelt beløp. Jeg oppfatter situasjonen her som om at arbeidsgiver har misforstått kontaktlærertilskuddet og hoppet bukk over arbeidstidsavtalen. Endret 22. oktober 2018 av lektorlærar Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 I det eksemplet over ,avtalen for Oslo, så ser man at man får mer enn 50%. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Kanskje jeg uttrykte meg vanskelig. Det er snakk om at man utfører et arbeid 100 % og kun får betalt for 50 % av dette arbeidet. Omtrent som om man blir enig om å male et gjerde for 1000 kr men kun får 500 kr når jobben er gjort. Du har rett i at klassestørrelsen har noe å si. Samtidig er det en del funksjoner man må gjøre som ikke er avhengig av klassestørrelsen. Derfor er det framforhandlet en funksjon med et fast beløp samt et variabelt beløp. Jeg oppfatter situasjonen her som om at arbeidsgiver har misforstått kontaktlærertilskuddet og hoppet bukk over arbeidstidsavtalen. Men du utfører jo ikke arbeidet 100%. Du utfører arbeidet for 12 av 24 elever. Da utfører du også 50% av arbeidet. Eller er det noe jeg misforstår? Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Men du utfører jo ikke arbeidet 100%. Du utfører arbeidet for 12 av 24 elever. Da utfører du også 50% av arbeidet. Eller er det noe jeg misforstår? Selv om man går på nærmeste butikk og kjøper en appelsin er ikke det 50% av arbeidet av å kjøpe 2 appelsiner. 2 Lenke til kommentar
lektorlærar Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Selv om man går på nærmeste butikk og kjøper en appelsin er ikke det 50% av arbeidet av å kjøpe 2 appelsiner. Denne var fin :-) Et siste spørsmål dersom noen vet: kan rektor selv fritt dele opp en funksjon som f.eks. kontaktlærerfunksjonen? Jeg har litt problemer med å se hvordan den eventuelt kan deles opp... men dersom det går an, vil det være iht. avtaleverket? Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Men du utfører jo ikke arbeidet 100%. Du utfører arbeidet for 12 av 24 elever. Da utfører du også 50% av arbeidet. Eller er det noe jeg misforstår? Det er noe du misforstår. Kontaktlærer er en typisk jobb som kan ansees som permanent overtid, hvor du bare får lønn for litt av overtiden. Du "kompenseres" med 1 hel time redusert undvervisning hver uke. Dette skal da dekke inn elevsamtaler, foreldresamtaler, svare på mailer, møter, ekstramøter mm. Jeg har aldri vært kontaktlærer og er meget glad for det. Ser hvor mye de som er det jobber. Hadde noen møter jeg måtte være med på i år. Du tjener i Bergen 27k ekstra i året for å være kontaktlærer. Det er ca 2300 i mnd. Du får 1 time redusert undervisning. En lærers timelønn for en vikartime er ca 350 kr (hvis det ikke er overtid). Den ene timen holder ikke til å få gjort jobben man skal på en god måte, uansett hvor effektiv man er og (vanligvis) uansett hvor "få" elever man har (innen rimelighetens grenser). Alt utover disse 27k, får man ikke betalt for. Så ta meg i år da. Var med på møter med foreldre og diverse instanser. Hadde sikkert 4 møter knyttet til 1 elev - hvorav ett av disse varte 2 timer, de andre var på minst 40 min hver. Så si 4 til sammen da.. Hadde også minst 3-4 timer møter med andre elever og 2 timer med PPT mfl. Skulle også hatt møter med barnevernet, men de var umulige å få tak i. Så jeg jobbet minst 10t (sikkert mer og) gratis i år. Kanskje litt uvanlig på VGS, men på US og BS er det veldig vanlig med atferdelever som medfører mye møter. Disse møtene forventes det at man stiller på, og man får ikke noe mer betalt for dem. Det er dette TS sikter til med å jobbe 100%.Det kommer alltid noe merarbeid som kontaktlærere får ansvaret for. Er nok litt på siden, men er nok en god del mennesker som er så samvittighetsfulle at de er litt stilltiende aksepterende, som har medført at arbeidsgiver regner med en del gratis arbeidskraft, enda det ikke er helt rettferdig. Hadde kontaktlærerne fått timelønn istedet for fastlønn for den delen av jobben hadde kommuneøkonomiene gått til h. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) Jeg tror vi må forholde oss til hva trådstarter spør om her, ikke kritisere noen for å benytte seg av en sykemelding når man er overarbeidet... Har selv foreldre som begge har vært klasseforstandere og rektor på barneskole.. De er lykkelig pensjonerte nå, men jeg skal fortelle dere at de jobbet 60-70 timers uker, da de tok med seg arbeidet hjem, rettet prøver og planlegget skolestart, det også i feriene som andre er så misunnelig på. Kompansasjonen for å være klasseforstander er ikke en bonus, men en rettighet som er alt for lav, det betyr at man har fullbooket alle fridager og ferier, og man blir aldri fri fra jobben, selv når man kommer hjem.. Om det er 12 eller 24 elever har ingen betydning.. Er man klasseforstander for en klasse med bare en enkelt elev mener jeg det er vell fortjent for den innsatsen den Læreren forplikter seg til å gjøre... Og det er viktig å kunne kreve å få betalt for arbeidet man gjør.. Endret 23. oktober 2018 av Krozmar 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Moderatormelding Der forsvant to ufine innlegg, minner om at retningslinjene sier følgende: Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Denne var fin :-) Et siste spørsmål dersom noen vet: kan rektor selv fritt dele opp en funksjon som f.eks. kontaktlærerfunksjonen? Jeg har litt problemer med å se hvordan den eventuelt kan deles opp... men dersom det går an, vil det være iht. avtaleverket? Det er lagt en link over som forklarer hvordan denne oppdelingen kan skje og hvordan avlønningen da skal være iht avtaleverket. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 I flere år har lokalt kontaktlærertillegg i Bergen kommune blitt justert i samsvar med stillingsstørrelsen kontaktlæreren har, i motsetning til det sentrale tillegget som gis i sin helthet. I år fikk vi endelig gjennomslag for at også det lokale kontaktlærertillegget skal gis i sin helthet, uavhengig av stillingsstørrelsen til kontaktlæreren. I nevnte link til Bergen er jo saken ganske tydelig. Man skal ha kontaktlærertillegget fullt ut, uavhengig om man har hel klasse eller bare en elev. Men det virker som om dette er en lokal avtale. TS må da sjekke hva sin lokale avtale sier om kontaktlærertillegget. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Dette er en fagforeningssak. Og slike ting er ofte gode grunner for en sykemelding. Det høres ut som rektor her ikke følger hovedtariffavtalen. Slike konflikter er ofte belastende for den enkelte arbeidstaker og over lengere tid tærer det så på at man orsker ikke stå i jobben lengere. Dette medfører at arbeidstakeren møter veggen og sykemelder seg. Dette er et stort og utbredt problem i Norge og kommer utelukkende av dårlig ledelse. I skoler ansettes det utrolig mange dårlige ledere, der deres oppgave kun er å sleike ræv lenger opp i systemet. Gutteklubben grei har regjert for lenge. Det er heldigvis kommet fram mange lignende saker som gjør at det kanskje blir endringer på denne fronten. Men til trådstarter, snakk med tillitsvalgt. Gå igjennom SFS 2213 som er avtaleverket for lærere og se om dere finner noen regler som er brutt. Lenke til kommentar
5YN6PQB1 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Ser denne saken er et par år gammel, men har et oppfølgingsspørsmål som er relatert til dette med å være kontaktlærer. Så vidt jeg har skjønt det får du som kontaktlærer betalt for ca 1t i uken. Med 1t fast kontaktlærertime i uken + alle møter/samtaler osv så har en ofte "jobbet opp" hele den totale kontaktlærertiden for skoleåret tiden før en kommer til jul. Mitt spørsmål blir da, hvordan stiller det seg da resten av skoleåret? Du har jobbet 100% av timene du får betalt for gjennom et helt år før du har komt til halve året. Kan du da kreve overtid?, eller er det andre måter en kan løse dette på?. Er selvsagt ikke veldig villig til å jobbe "gratis". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå