Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sperret innkjørsel med vilje,fikk liten skade

Strilen

Anbefalte innlegg

Det er jeg ikke uten videre enig i. Bilistens vanskelige oppførsel sanksjoneres ikke ved å påføre bilen hans skade.

Hvor går "grensen?" Om jeg parkerer på en fotballbane ville jeg trodd at det ikke er fotballspillernes ansvar om en ball treffer bilen min. Å parkere i veien for noen som flytter er ikke langt unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man vet jo staten veivesen og enkelte vaskebryårer sender informasjon til bileieren om de må flytte bilene sine på enkelte datoer. Ved vedlikehold eller vansking tar ikke firma ansvar for skadene som kan oppstå.

Selv om man ikke kan frastå for risikoene og skadene. Blir det også slik i praksis.

Lenke til kommentar

Hvor går "grensen?" Om jeg parkerer på en fotballbane ville jeg trodd at det ikke er fotballspillernes ansvar om en ball treffer bilen min. Å parkere i veien for noen som flytter er ikke langt unna.

Tja, en retningslinje er jo om dette er et sted det er lov å parkere eller ikke. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Dette var en haste flytting som måtte utføres veldig brått. Den personen som flyttet måtte det pga. av forskjellige grunner. Familie medlemmer til den denne personen flyttet fra likte det dårlig og prøvde å hindre oss.

Hvorfor det?

(du vil kanskje si det er uvesentlig, men for en helhetsvurdering av situasjonen ville det nok interessert noen)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kanskje er litt viktigere å fokusere på her er i hvor stor grad bileieren kan fikse skaden i den forstand at jeg har lest noe som at man skal reparere skaden på en "rimelig" måte.

Det er nok massevis av folk som ville benyttet en slik anledning til å forsøke å få en annen til å betale for mer eller mindre betydelige utbedringer som å få byttet en dyr del fra en bulk istedet for å få den rettet ut.

Er det ikke en eller annen regel rundt begges anledning til å få skaden taksert og reparert uten at en part står fritt til å utnytte den andre?

Det er kanskje en problemstilling som er verdt å forberede seg på ved å lese opp på det allerede nå, i verste fall.

Når det gjelder skaden så er det vel uheldigvis slik at man har ikke lov til å bare ture frem og skade andre sin eiendom. Man er vel nødt til å tilkalle den etat som har autoritet nok til å få noe flyttet og evt fakturere eieren dersom eieren ikke hadde lov til å stå der og hinderet førte til tap av ett eller annet slag som f.eks arbeidere som må vente.

Det er sikkert vanskelig å bevise at eieren plasserte bilene der med mål for øye å få den skadet.

Lenke til kommentar

Det har han vel ikke. Dersom det er for trangt til trygt å kunne flyttet et møbel forbi bilen vil jo det aktsomme være å avstå fra å prøve å bære møbelet forbi.

Det er en bulkete bil vi snakker om og ikke et spedbarn. Når bilfører ikke flytter bilen er det han som er uaktsom. Hva mener du trådstarter burde gjøre? Fortelle kompisen at han bare måtte bli boende?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en bulkete bil vi snakker om og ikke et spedbarn. Når bilfører ikke flytter bilen er det han som er uaktsom. Hva mener du trådstarter burde gjøre? Fortelle kompisen at han bare måtte bli boende?

Nå dikter du løs.  Hadde kompisen pent spurt naboen om å flytte bilen litt mens de flytter de største tingene, hadde det jo neppe vært noe problem.  Så vidt vi vet hadde de ikke engang forsøkt å snakke med naboen, men bare kjørte på uten å bry seg så mye om hva som var i veien.  Ikke lenge siden jeg selv flyttet og fikk til og med hjelp av naboer jeg aldri hadde pratet med før til å flytte de største tingene.  Det ordner seg typisk om man er høflig og spør pent. 

Lenke til kommentar

Ikke flytte møbler på en måte som har stor sannsynlighet for å skade bilen? Vente til bilen har flyttet seg?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå dikter du løs.  Hadde kompisen pent spurt naboen om å flytte bilen litt mens de flytter de største tingene, hadde det jo neppe vært noe problem.  Så vidt vi vet hadde de ikke engang forsøkt å snakke med naboen, men bare kjørte på uten å bry seg så mye om hva som var i veien.  Ikke lenge siden jeg selv flyttet og fikk til og med hjelp av naboer jeg aldri hadde pratet med før til å flytte de største tingene.  Det ordner seg typisk om man er høflig og spør pent. 

Er enig i at de burde forsøkt å be vedkommende flytte bilen hvis de ikke gjorde det, men hvis bilfører bevisst har plassert bilen for å vanskeliggjøre flyttingen mener jeg han ikke har krav på erstatning som følge av medvirkning.

Ikke flytte møbler på en måte som har stor sannsynlighet for å skade bilen? Vente til bilen har flyttet seg?

Dersom trådstarter forsøkte etter beste evne å unngå å komme borti bilen er det aktsomhet etter min bok. Et hendelig uhell kan innebære at noen har gjort en vurderingsfeil som for eksempel å feilbedømme avstander. Vi kan jo selvsagt sitte her i etterpåklokskapens navn og vurdere at det var 100% sannsynlighet, for at bilen blir skadet når åpningen er mindre enn møbelet og dermed var det uaktsomt å flytte det. Gir jo perfekt mening i et deterministisk univers ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...