cuberen Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Kan jeg legge reservehjul bak i rommet, eller må det festes under bilen? Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Er det påkrevd i heletatt da? Nyere biler har jo ikke reservedekk. Lenke til kommentar
cuberen Skrevet 21. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2018 Bare baserte meg på forrige kontroll med en Civic hvor vedkommende spurte hvor reservehjulet lå. Men fint hvis det ikke er påkrevd Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Er bare å ringe å spør Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Du trenger ikke å ha med reservehjul. 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Jeg har hatt flere biler gjennom PKK hvor jeg har tatt vekk reservehjulet. Har aldri fått kommentar på det. Pleier å ha et lite sett med pluggeverktøy og kompressor med meg i stedet, men ingen har noengang spurt om jeg har et alternativ til reservehjul. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Må du ikke vise det om bilen er levert originalt med reservehjul ? Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Må du ikke vise det om bilen er levert originalt med reservehjul ? Mener å ha hørt/lest noe om dette en gang i tiden. Mulig jeg husker feil, men tror svaret er todelt: Det er ikke påbudt å ha reservehjul, sånn at hvis bilen vises uten reservehjul, vil ikke det bli anmerket som en mangel. Men: Hvis bilen vises med reservehjul må for det første selve hjulet være i forskriftsmessig stand (men kan seff være sommerdekk også på vinteren mv.) Og for det andre må reservehjulet være forsvarlig festet, dvs. at bilens festeanordning for reservehjul må være i orden. Husker det var en diskusjon her en gang om "gammeldagse" 7-setere med løse uttagbare seter i tredje seterad som ligner litt. Hvis setene var montert i bilen på kontrolltidspunktet måtte de være i orden og forsvarlig festet mv. Men det var ikke noe i veien for å vise bilen som 5-seter uten ekstrasetene innmontert. Det kan kanskje virke som et ulogisk skille, men jeg tror det må bli sånn i praksis. Noen ting får man ikke anmerkning for å mangle i bilen sin, men hvis man først har det så må det være i orden. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Jeg har en bil der holderen til reservehjulet (sitter under bilen bak) er fjernet av forrige eier. Den har gått gjennom PKK to ganger nå uten reservehjul. Har ikke fått kommentar på det en gang. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Det er ikke kontroll punkt. Kun der hvor det er utvendig reservehjulsholder, den skal være forsvarlig montert. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå