Gå til innhold

Forkurs(nettbasert) eller y-vei?

Hallaise

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i tenkeboksen på å ta høyere utdanning(maskiningeniør). I dag har jeg fagbrev, så jeg kan søke y-veien. Jeg vurderer også å ta forkurset nettbasert dette året, for derreter å søke den «vanlige» veien neste høst. Jeg har hørt at y-veien er veldig krevende første året. Er det noen som har gjort det å kan komme med noen annbefalninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er i tenkeboksen på å ta høyere utdanning(maskiningeniør). I dag har jeg fagbrev, så jeg kan søke y-veien. Jeg vurderer også å ta forkurset nettbasert dette året, for derreter å søke den «vanlige» veien neste høst. Jeg har hørt at y-veien er veldig krevende første året. Er det noen som har gjort det å kan komme med noen annbefalninger?

Det kommer veldig an på hvor du skal gå, det finnes mange løsninger på dette. Y-veien jeg går har en veldig fin løsning, de enkle elektro fagene(jeg går elektro) er fjernet pga kompetansen en allerede har og de er erstattet med realfag. Dvs at en tar nøyaktig like mange fag som alle andre som tar en ingeniørgrad. Realfagene er mer eller mindre likt det en tar på Y-veien, bare mindre og mer rettet mot den linjen en tar. I tillegg slipper en alt vaset som Engelsk, samfunnsfag og alt det andre tullet(husker ikke helt opplegget, har tatt forkus en gang i tiden også). 

Men, noen Y-veien tar det samme som de "normale" studentene + sommerkurs osv for å dekke opp med realfagskompetansen. Dette kan nok bli mye på en gang! 

Det som dog er fint med forkurset er at du kan ta en helt annen retning om du skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Eg hadde fagbrev, tok forkurs og deretter Y-veien, riktig nok i elkraft. Forkurset var ikkje nødvendig, men på den tida visste eg ikkje kva skule eg ville gå på og det var berre ein aktuell som hadde Y-vei. I tillegg kom den matematikken og fysikken eg hadde i forkurs på nytt førsteåret på høgskulen, så eg gjekk aldri i timane og eksamen gjekk lett.

Skulle eg gjort det igjen så ville eg droppa forkurs og gått Y-veien igjen. På Y-veien var alle i noko lunde same posisjon, hadde tatt fagbrev, kanskje jobba nokre år og fått erfaring med faget. Snittalderen var i tillegg høgare enn A-veien, noko eg såg på som positivt sidan dei då var på min alder.

Førsteåret er kanskje litt tungt å koma i gang med, men stoffet er vel det lettaste du møter på i dei tre åra, så eg trur ikkje du skal bekymre deg for det. Om det er likt som då eg gjekk så tar du nødvendige fag du hadde tatt på forkurs det første året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...