Gå til innhold

Lei stillesittende kontorjobb som ingeniør. Vurderer oppsigelse. Noen med lignende erfaringer?

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Ja - det er nok en fellesnevner for kontorjobber. Men bare det å kunne gå i et møte blir en stor variasjon for min del. Sier litt. Åpent landskap er grusomt, men er vel blitt ganske vanlig ja. Jeg har allikevel to venner som har eget kontor, så noen har det vel fortsatt.

Vi har kjernetid 9-3. Trodde det var ganske vanlig. Så man kan jo selvsagt variere pluss/minus i forhold til det. 

Det med lunsj til fast tid fikk jeg beskjed om i jobbintervjuet at var ønskelig eller omtrent et krav. Med tanke på opplegget i kantinen skjønner jeg at det må være slik, men synes det er litt kjipt. 1st world problems sikkert.

Nei, jeg jobber i et mindre selskap. 

Høres ut som du har det ganske variert! Trives du? :)

Varierer vel endel om man har kjernetid eller mer fleksible ordninger. Hos oss er det iallfall veldig greit.

Jeg trives godt ja. Tidligere jobbet jeg forøvrig også i et mindre selskap (bare seks stk), men vi hadde en ganske variert hverdag. Kom vel av at vi jobbet i skjæringspunktet teknologi/økonomi/samfunn med utredninger, prosjektledelse og litt mer overordnede oppgaver, og dermed kom borti mange ulike problemstillinger og samfunnsområder. Den andre veien for en liten bedrift blir veldig spesialiserte oppgaver på ett felt, iallfall om man skal drive med prosjektering.

Om jeg var deg, ville jeg spurt meg selv om jeg liker bransjen og fagområdet, og hvis svaret på det er ja, så ville jeg prøvd å få meg jobb i en annen bedrift innen samme område. Det kan både være en av de store rådgiverne eller en entreprenør av et eller annet slag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg hoppet opp 7-8 prosent. Ikke vanvittig, men det blir penger av det i lengden. Spesielt siden min nåværende arbeidsgiver er inneforstått med at de må øke lønnen min jevnlig ettersom jeg utvikler meg. Forrige arbeidsgiver trodde at jeg skulle være fornøyd med oppgjør på 2-3 prosent (generell lønnsvekst/frontfagenes oppgjør). Det er man selvfølgelig ikke som ung ingeniør.

Ok. 7-8 prosent hjelper på det.

Jeg opplevde akkurat det samme som deg. Mulig jeg har for høye forventninger, men synes det var et slag i ansikt å få lønnsøkning basert på en gjennomsnitts-statistikk og tilsynelatende uten hensyn til egen utvikling og innsats i firmaet. For min del var det første spikeren i kista...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg jobber i et privat oppmålingsfirma. Jeg ser stadig vekk at spesielt de større entreprenørselskapene etterlyser forskjellige landmålingsstillinger, men de mest interessante og varierte jobbene finner man kanskje i et rent konsulentfirma, som jeg jobber i. Jeg jobber i oljen, verftsindustri og offshore, og hvis du er glad i reising er "metrologi" (Måleteknikk, dvs industrimåling) feltet å satse på. På den andre siden er   "geomatikk", som det kalles, mer tradisjonell landmåling av bygg/vei/tunnel/bro osv osv. Laserscanning brukes imidlertid i begge fagfelt. Andre arbeidsoppgaver innen "Landmåling" er maskinstyring og oppmåling vha drone.

Det høres vanvittig mye mer interessant ut enn det jeg gjør nå, så dette skal undersøkes nærmere. Har du noen konkrete tips til firma jeg kan kontakte eller hvor jeg burde følge med? :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Varierer vel endel om man har kjernetid eller mer fleksible ordninger. Hos oss er det iallfall veldig greit.

Jeg trives godt ja. Tidligere jobbet jeg forøvrig også i et mindre selskap (bare seks stk), men vi hadde en ganske variert hverdag. Kom vel av at vi jobbet i skjæringspunktet teknologi/økonomi/samfunn med utredninger, prosjektledelse og litt mer overordnede oppgaver, og dermed kom borti mange ulike problemstillinger og samfunnsområder. Den andre veien for en liten bedrift blir veldig spesialiserte oppgaver på ett felt, iallfall om man skal drive med prosjektering.

Om jeg var deg, ville jeg spurt meg selv om jeg liker bransjen og fagområdet, og hvis svaret på det er ja, så ville jeg prøvd å få meg jobb i en annen bedrift innen samme område. Det kan både være en av de store rådgiverne eller en entreprenør av et eller annet slag. 

Interessant.

Hvordan trives du i et større selskap versus et mindre? Jeg har utelukkende jobbet i små selskaper og sett på det som utelukkende positivt, men hvor jeg er nå er vi akkurat store nok til at jeg fortsatt føler meg som en liten brikke i et større puslespill. Samtidig er vi såpass små at man lettere blir lagt merke til og fulgt med på, noe som igjen er negativt for min del.

Lenke til kommentar

Interessant.

Hvordan trives du i et større selskap versus et mindre? Jeg har utelukkende jobbet i små selskaper og sett på det som utelukkende positivt, men hvor jeg er nå er vi akkurat store nok til at jeg fortsatt føler meg som en liten brikke i et større puslespill. Samtidig er vi såpass små at man lettere blir lagt merke til og fulgt med på, noe som igjen er negativt for min del.

Begge deler har jo fordeler og ulemper. I det lille selskapet jobbet jeg som sagt med mer overordnede oppgaver og ikke så mye teknisk. Det var også derfor jeg sluttet og begynte i det store selskapet hvor jeg driver mest med prosjektering og litt med utredninger. Plusset med det store selskapet er jo et stort og tverrfaglig fagmiljø, og at det er store muligheter til å flytte internt i selskapet. Minuset er mer byråkrati, lengre kommandolinjer, samt at du kan fort havne på mer spesialiserte arbeidsoppgaver dersom du ikke er litt på hugget. I det mindre selskapet fikk jeg holde på med mer forskjellig, men det var mindre teknisk og vi måtte ta litt mer de oppgavene som kom.

Tror større selskaper er mer like. De store entreprenørene eller de store rådgiverne er sannsynligvis endel av det samme. I mindre selskaper kommer det litt mer an på hva man holder med på. Virker som du havnet i et spesialisert bedrift som driver mer spisset enn visse andre mindre selskaper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Begge deler har jo fordeler og ulemper. I det lille selskapet jobbet jeg som sagt med mer overordnede oppgaver og ikke så mye teknisk. Det var også derfor jeg sluttet og begynte i det store selskapet hvor jeg driver mest med prosjektering og litt med utredninger. Plusset med det store selskapet er jo et stort og tverrfaglig fagmiljø, og at det er store muligheter til å flytte internt i selskapet. Minuset er mer byråkrati, lengre kommandolinjer, samt at du kan fort havne på mer spesialiserte arbeidsoppgaver dersom du ikke er litt på hugget. I det mindre selskapet fikk jeg holde på med mer forskjellig, men det var mindre teknisk og vi måtte ta litt mer de oppgavene som kom.

Tror større selskaper er mer like. De store entreprenørene eller de store rådgiverne er sannsynligvis endel av det samme. I mindre selskaper kommer det litt mer an på hva man holder med på. Virker som du havnet i et spesialisert bedrift som driver mer spisset enn visse andre mindre selskaper.

Skjønner. Takk for utfyllende svar! :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke lest hele tråden, men jeg tror kanskje du ville trives som anleggsleder. Det er en del stillinger som anleggsledere i byggebransjen, det burde være mulighet for å få et intervju. 

Som anleggsleder er du ute på site i form av brakkekontor, ofte. Du går på befaringer, HMS-runder, fremdriftsrunder, kombinert med kontorsitting. Jeg har intrykk at det er gode muligheter for å få en del skritt per dag i vernetøy, uten å gjøre for mye fysisk. En fin kombo. Når jeg hadde jobb som teamleder for mitt selskap på større prosjekter, så gikk vi opptil 20.000 skritt hver dag frem og tilbake, opp og ned. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Har ikke lest hele tråden, men jeg tror kanskje du ville trives som anleggsleder. Det er en del stillinger som anleggsledere i byggebransjen, det burde være mulighet for å få et intervju. 

Som anleggsleder er du ute på site i form av brakkekontor, ofte. Du går på befaringer, HMS-runder, fremdriftsrunder, kombinert med kontorsitting. Jeg har intrykk at det er gode muligheter for å få en del skritt per dag i vernetøy, uten å gjøre for mye fysisk. En fin kombo. Når jeg hadde jobb som teamleder for mitt selskap på større prosjekter, så gikk vi opptil 20.000 skritt hver dag frem og tilbake, opp og ned. 

Takk for innspill. :)

Du har vært dette eller noe lignende selv? Trivdes bra? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Har enda ikke sagt opp, men ikke mye har endret seg siden sist. Det er vel slik at det er vanskeligere å faktisk ta grep enn å bare bli værende der man er selv om man kanskje ikke liker seg. Sånn er det vel med alt. Men føler kanskje jeg burde bare ta steget og levere oppsigelsen. Men gruer meg litt til det.

Har vært litt usikker. Det er jo ting som er bra med jobben også. Men tror kanskje jeg kunne hatt det bedre enn som så. Snakker med klassekamerater som trives godt og er ute i felten som regel 1 gang per uke. Jeg har aldri vært utenfor kontoret i jobbsammenheng. I det siste har åpent landskap virkelig gått meg på nervene også. Særlig med nye og krevende arbeidsoppgaver som krever tenking. Men akkurat åpent landskap er vel noe som er mer og mer vanlig.

Lenke til kommentar

Åpent landskap slipper du nesten ikke unna. Men i byggebransjen så får man ofte 2-manns kontorer i brakkerigg.
Jeg hadde en stilling som serviceingeniør innenfor automasjon i bygg, da var vi mye ute i felt og styrte på. Det var kjekt det, det beste er å kombinere litt i sitt eget tempo. Det får du med jobb som anleggsleder, byggeleder, fremdriftskoordinator, HMS-ansvarlig eller tilsvarende på site.

Personlig liker jeg kontorjobb best, så jeg trives godt med å sitte på kontoret. Jeg har nå en lederstilling på kontoret, jeg deler landskap med 5 andre kollegaer. Men alle har så mye å gjøre, at det går fint. Det viktigeste er å ha et sett med Bose headsett som demper støy godt, da er du godt rustet. 

Jeg vil hverfall fraråde deg å levere oppsigelse før du har fått deg ny jobb. Husk at det er like kjipt å bli fanget inne i sitt eget hjem som jobbsøker, etterhvert som regningene skal betales. Det er så mange jobber man kan ha innenfor utdanning i bygg, at du må nesten tråle finn.no eller kontakte bemanningsbyråer med en oppdagert CV og god beskrivelse på hva du ønsker i ny jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Åpent landskap slipper du nesten ikke unna. Men i byggebransjen så får man ofte 2-manns kontorer i brakkerigg.

Jeg hadde en stilling som serviceingeniør innenfor automasjon i bygg, da var vi mye ute i felt og styrte på. Det var kjekt det, det beste er å kombinere litt i sitt eget tempo. Det får du med jobb som anleggsleder, byggeleder, fremdriftskoordinator, HMS-ansvarlig eller tilsvarende på site.

Personlig liker jeg kontorjobb best, så jeg trives godt med å sitte på kontoret. Jeg har nå en lederstilling på kontoret, jeg deler landskap med 5 andre kollegaer. Men alle har så mye å gjøre, at det går fint. Det viktigeste er å ha et sett med Bose headsett som demper støy godt, da er du godt rustet. 

Takk for bra svar! Får vurdere det nærmere fremover. :)

Headset hadde jeg fra første dag, men synes det er en dårlig løsning. Dvs., det er jo det beste alternativet jeg har akkurat nå, men føler ikke at jeg konsentrerer særlig bra med headset heller. Liker stillhet når jeg har vanskelige ting å jobbe med.

Jeg vil hverfall fraråde deg å levere oppsigelse før du har fått deg ny jobb. Husk at det er like kjipt å bli fanget inne i sitt eget hjem som jobbsøker, etterhvert som regningene skal betales. Det er så mange jobber man kan ha innenfor utdanning i bygg, at du må nesten tråle finn.no eller kontakte bemanningsbyråer med en oppdagert CV og god beskrivelse på hva du ønsker i ny jobb.

Kanskje. Samtidig ser jeg at det er nesten 400 stillingsannonser ute om du søker på bygningsingeniør på Finn. Jeg er villig til å jobbe som tømrer en periode også. Så er egentlig ikke redd for å ikke få jobb.

Min situasjon er litt spesiell fordi jeg ønsker å ta en måned eller to til å fokusere på et annet prosjekt før jeg eventuelt begynner å jobbe igjen. Litt vanskelig å gå til en ny jobb da. Men skjønner så klart at det er ideelt karrieremessig. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...