Gå til innhold

Lei stillesittende kontorjobb som ingeniør. Vurderer oppsigelse. Noen med lignende erfaringer?

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utbrenthet er sykdom og absolutt innenfor å få sykemelding. I japan dør de på jobb..

Utbrenthet er en sykdom, men verken trådstarter selv eller Myst har sagt at førstnevnte er utbrent. Det sistnevnte foreslår, er å begrunne en sykemelding med utbrenthet for å få tid til å tenke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Håndverks-bransjen trenger stadig nye folk til varierte arbeidsoppgave med god lønn og bil-ordning! velkommen skal dere være ;)

Det er oppe til vurdering. :)

Hva kan man forvente å tjene som håndverker i Norge i dag? Har fagbrev og lang erfaring med gode attester og kunnskap innen det meste av trehusbygging ettersom jeg alltid har vært med i hele byggeprosessen fra start til slutt. Jeg vil nok dog vurderer å jobbe selvstendig om jeg skulle begynne igjen med det.

Litt ironisk om jeg har har gått i sirkel fra å slutte som håndverker til å utdanne meg til ingeniør og så gå tilbake igjen. Men jeg innser jo nå hvor utrolig variert hverdag jeg hadde som tømrer sammenlignet med dette. Det nærmeste jeg kommer variasjon nå er jo om det er månedsmøte eller kaffemaskinen trenger påfyll av kaffebønner. Trist. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Utbrenthet er en sykdom, men verken trådstarter selv eller Myst har sagt at førstnevnte er utbrent. Det sistnevnte foreslår, er å begrunne en sykemelding med utbrenthet for å få tid til å tenke.

Til Mysts forsvar skrev han 'i verste fall'.

Å sykmelde seg for å utnytte systemet eller arbeidsgiver er uaktuelt, men jeg har nok balansert på en knivsegg de siste ukene. Det er nok mer aktuelt å heller si opp jobben og bruke de neste tre månedene på å finne noe nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Ellers noen andre som kjenner seg igjen i problemstillingen? Jeg tror ikke nødvendigvis det er kontorarbeid i seg selv som er problemet. Altså at jobben er stillesittende. Hovedproblemet nå er nok mangelen på variasjon. I tillegg mistrives jeg nok med å være ansatt og del av en organisasjon.

- Jeg sitter på nøyaktig samme plass hver dag. Ser og hilser på de nøyaktig samme ansiktene hver dag.

- Jeg spiser lunsj til nøyaktig samme tid hver dag (pålagt "obligatorisk" lunsj).

- Arbeidsoppgavene er mer eller mindre identiske. Mer variasjon kan komme, men det er i bunn og grunn variasjon over samme tema

- Åpent landskap. Trives bedre med dette enn jeg fryktet, men fortsatt ikke ideelt. Det er bråkete og jeg føler meg overvåket av både kolleger og sjef som valser rundt.
- Fast arbeidstid. Vi har fleksitid, men i praksis må man jo være på jobb i kjernetiden. Med andre ord: fast arbeidstid, med noe variasjon.

Nei, det går nok mot en oppsigelse.

Lenke til kommentar

Til Mysts forsvar skrev han 'i verste fall'.

Å sykmelde seg for å utnytte systemet eller arbeidsgiver er uaktuelt, men jeg har nok balansert på en knivsegg de siste ukene. Det er nok mer aktuelt å heller si opp jobben og bruke de neste tre månedene på å finne noe nytt.

Fint! Dessverre ser jeg av og til innlegg på forumet som er egnet til å bryte ned tilliten til velferdsordningene. Hvis mange nok utnytter dem, gidder til slutt ikke resten å opprettholde dem.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Er det (strategisk) dumt å si opp uten et alternativ eller en fast annen jobb på forhånd? For eksempel av hensyn til lønn i en eventuell ny jobb?

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å si opp. Det er bare et spørsmål om når. Jeg vet ikke sikkert hva jeg skal gjøre videre, men føler for å gjøre noe helt nytt. Kanskje trenger jeg en måned fri før jeg finner ut av ting. Jeg antar rimelig sikkert at jeg har mulighet til å enten ta på meg arbeid som håndverker eller til og med få fortsette lenger i jobben jeg sier opp, om jeg ikke skulle finne noe innen oppsigelsesperioden er over :) 

Jeg er dermed ikke bekymret for alternativ inntekt, men jeg er bekymret for at hvis jeg skulle fortsette i næringslivet, så vil jeg potensielt få lavere lønn i en ny jobb enn om jeg gikk fra en eksisterende jobb. :) 

Lenke til kommentar

Jeg er dermed ikke bekymret for alternativ inntekt, men jeg er bekymret for at hvis jeg skulle fortsette i næringslivet, så vil jeg potensielt få lavere lønn i en ny jobb enn om jeg gikk fra en eksisterende jobb. :)

Det er selvfølgelig en mulighet for dette. Om du ikke får deg en jobb som tilbyr høyere lønn så blir det slik. Forhandlignskortene dine blir jo også svakere om du står uten jobb. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Det er selvfølgelig en mulighet for dette. Om du ikke får deg en jobb som tilbyr høyere lønn så blir det slik. Forhandlignskortene dine blir jo også svakere om du står uten jobb. 

Det kan virke som om jobbytte fra jobb-til-jobb er en vanlig måte å få et stort lønnshopp (se også kommentaren min i den andre tråden nå nettopp). Så jeg er litt redd for det. 

Samtidig kan jeg kanskje forhandle om jeg faktisk har annen inntekt eller til og med stående tilbud om å få komme tilbake til nåværende arbeidsplass? Sistnevnte vet jeg ikke sikkert så klart, men har inntrykk av at de er fornøyde med meg. Null sykefravær og leverer alltid i tide. Og jeg vet at de har slitt hardt med rekruttering av nye folk.

Lenke til kommentar

Jeg er landmåler, og noen av mine kollegaer er byggingeniører. Jeg vil si jeg har en god blanding av å ha kontortid og å være ute i felten. Dessuten blir laserscanning mer og mer brukt innen bygg, ikke bare scanning av tunneler og i oljen, så der er det mye "fremtidsrettet" arbeid å finne, med hele veien noe nytt å lære, være seg nye scannere eller ny programvare. En del reisejobber er det og som landmåler.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg er landmåler, og noen av mine kollegaer er byggingeniører. Jeg vil si jeg har en god blanding av å ha kontortid og å være ute i felten. Dessuten blir laserscanning mer og mer brukt innen bygg, ikke bare scanning av tunneler og i oljen, så der er det mye "fremtidsrettet" arbeid å finne, med hele veien noe nytt å lære, være seg nye scannere eller ny programvare. En del reisejobber er det og som landmåler.

Jeg synes ikke landmåling var det mest spennende faget på skole, men kan ha noe med både lærer og opplegg å gjøre. Slik du beskriver det virker det veldig mye mer spennende enn hva jeg gjør nå. Nå har jeg ikke mer kompetanse innen landmåling enn ett fag på skole, men har jo brukt laser og nivelleringskikkert mye i jobben som tømrer. 

Noen tips til hvordan man finner en slik jobb? Jobber du i det offentlige eller privat? Tror ikke jeg så noe på Bygg.no sist jeg sjekket. :) 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. For meg virker det som

A) Du er/var over snittet interessert i det du driver med. Du blir satt modellering/beregningsoppgaver siden du kan det godt

B) Som følge av A blir du sittende mye med de samme oppgavene.

C) Som følge av B forventer du høyere lønn, men arbeidsgiver overser det og fjerner all logisk grunn til å gjøre det samme dag ut og dag inn.

Du har vel (iallfall) disse muighetene:

1. Søke jobb i annet byrå som betaler deg bedre. Hvis kompetansen din kan brukes rett inn i ny stilling vil de nok være interessert i å betale over "snittlønn" for ingeniører.

2. Finne ny ingeniørjobb. Antagelig ca. samme lønn, men med nye utfordringer.

3. Håndtverker? Tipper du taper flere millioner i løpet av en karriere, men det kommer an på markedet der du jobber/bor.

Jeg ville ikke sagt opp jobben før jeg fant noe nytt. Kan hjemmekontor en dag i uka være et alternativ?

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. 

Hva gjorde du i så fall? :) 

For meg virker det som

A) Du er/var over snittet interessert i det du driver med. Du blir satt modellering/beregningsoppgaver siden du kan det godt

B) Som følge av A blir du sittende mye med de samme oppgavene.

C) Som følge av B forventer du høyere lønn, men arbeidsgiver overser det og fjerner all logisk grunn til å gjøre det samme dag ut og dag inn.

Du har vel (iallfall) disse muighetene:

1. Søke jobb i annet byrå som betaler deg bedre. Hvis kompetansen din kan brukes rett inn i ny stilling vil de nok være interessert i å betale over "snittlønn" for ingeniører.

2. Finne ny ingeniørjobb. Antagelig ca. samme lønn, men med nye utfordringer.

3. Håndtverker? Tipper du taper flere millioner i løpet av en karriere, men det kommer an på markedet der du jobber/bor.

Jeg ville ikke sagt opp jobben før jeg fant noe nytt. Kan hjemmekontor en dag i uka være et alternativ?

ABC logikken din er delvis korrekt. Bedriften min har veldig spesialiserte oppgaver. Noe som bunner ut i forholdsvis monotone arbeidsoppgaver. Av hensyn til rasjonalitet og effektivisering blir gjerne enkeltpersoner satt til de samme oppgavene gjennom et prosjekt. Resultatet er at mange får veldig ensidige arbeidsoppgaver. Meg inkludert. Når man i tillegg sitter "fengslet" på samme plass og ser de samme ansiktene dag ut og dag inn, så blir det for meg ikke særlig givende i lengden. :) 

Får se hva jeg gjør vedrørende mine muligheter. Jeg har et sideprosjekt jeg har jobbet med en stund som kanskje kan gi inntekt på sikt, så vurderer å forfølge den drømmen. Men er risikabelt.

Lenke til kommentar

Ellers noen andre som kjenner seg igjen i problemstillingen? Jeg tror ikke nødvendigvis det er kontorarbeid i seg selv som er problemet. Altså at jobben er stillesittende. Hovedproblemet nå er nok mangelen på variasjon. I tillegg mistrives jeg nok med å være ansatt og del av en organisasjon.

- Jeg sitter på nøyaktig samme plass hver dag. Ser og hilser på de nøyaktig samme ansiktene hver dag.

- Jeg spiser lunsj til nøyaktig samme tid hver dag (pålagt "obligatorisk" lunsj).

- Arbeidsoppgavene er mer eller mindre identiske. Mer variasjon kan komme, men det er i bunn og grunn variasjon over samme tema

- Åpent landskap. Trives bedre med dette enn jeg fryktet, men fortsatt ikke ideelt. Det er bråkete og jeg føler meg overvåket av både kolleger og sjef som valser rundt.

- Fast arbeidstid. Vi har fleksitid, men i praksis må man jo være på jobb i kjernetiden. Med andre ord: fast arbeidstid, med noe variasjon.

Nei, det går nok mot en oppsigelse.

De fleste punktene her gjelder jo nærmest alle tilsvarende jobber. Du sitter på samme plass, treffer samme mennesker, har åpent landskap, etc., så om akkurat det er et stort problem må du jo finne noe helt annet å gjøre på.

At må gå til lunsj samme tid hver dag og i praksis har fast arbeidstid, overrasker meg endel. Jeg jobber også som rådgivende ingeniør (i en av de fem store), og det er ikke slik hos oss. Du har betydelig fleksibilitet sålenge du gjør dine oppgaver og skriver dine timer. Om du vil arbeide 06-14 eller 10-18 er det null problem. Om du vil sitte hjemme et par dager i uka er heller ikke noe problem.

Ang arbeidsoppgaver varierer nok dette en god del. Jobber du i et av de store, tverrfaglige selskapene? Her er nok mulighetene større for endel variasjon. Jeg prosjekterer strømforsyning/høyspenningsanlegg, og synes jeg har en nokså variert hverdag. Alt fra utredninger og nettanalyser til prosjektering av t-baneforsyning, strøm til datasentre, omlegging av luftlinje til kabel og landstrømanlegg. Riktignok er alt kontorarbeid, men det er bra med variasjon innenfor de segmentet. Har dog inntrykk av at endel av mine kolleger på det nærmeste har rene tegnejobber og derfor betydelig mindre variasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg har byttet jobb. Ca. samme arbeidsoppgaver, men har gått opp endel i lønn. Det hjelper også litt å få skiftet miljø :-)

Skjønner. Kan jeg spørre omtrent hvor mye ekstra du fikk ved jobbytte? Er det vanlig med et solid hopp? :)

Jeg har yngre venner som nå tjener 250 000 mer enn meg uten at de har spesielt ansvarsfulle stillinger, så det gjør jo at man tenker sitt. De fleste av disse har byttet jobb noen ganger. Totalt sett har de mindre år i arbeidslivet enn meg, men siden jeg utdannet meg i voksen alder har jeg ikke så mange år i arbeidslivet etter utdanning. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

De fleste punktene her gjelder jo nærmest alle tilsvarende jobber. Du sitter på samme plass, treffer samme mennesker, har åpent landskap, etc., så om akkurat det er et stort problem må du jo finne noe helt annet å gjøre på.

Ja - det er nok en fellesnevner for kontorjobber. Men bare det å kunne gå i et møte blir en stor variasjon for min del. Sier litt. Åpent landskap er grusomt, men er vel blitt ganske vanlig ja. Jeg har allikevel to venner som har eget kontor, så noen har det vel fortsatt.

At må gå til lunsj samme tid hver dag og i praksis har fast arbeidstid, overrasker meg endel. Jeg jobber også som rådgivende ingeniør (i en av de fem store), og det er ikke slik hos oss. Du har betydelig fleksibilitet sålenge du gjør dine oppgaver og skriver dine timer. Om du vil arbeide 06-14 eller 10-18 er det null problem. Om du vil sitte hjemme et par dager i uka er heller ikke noe problem.

Vi har kjernetid 9-3. Trodde det var ganske vanlig. Så man kan jo selvsagt variere pluss/minus i forhold til det. 

Det med lunsj til fast tid fikk jeg beskjed om i jobbintervjuet at var ønskelig eller omtrent et krav. Med tanke på opplegget i kantinen skjønner jeg at det må være slik, men synes det er litt kjipt. 1st world problems sikkert.

Ang arbeidsoppgaver varierer nok dette en god del. Jobber du i et av de store, tverrfaglige selskapene? Her er nok mulighetene større for endel variasjon. Jeg prosjekterer strømforsyning/høyspenningsanlegg, og synes jeg har en nokså variert hverdag. Alt fra utredninger og nettanalyser til prosjektering av t-baneforsyning, strøm til datasentre, omlegging av luftlinje til kabel og landstrømanlegg. Riktignok er alt kontorarbeid, men det er bra med variasjon innenfor de segmentet. Har dog inntrykk av at endel av mine kolleger på det nærmeste har rene tegnejobber og derfor betydelig mindre variasjon.

Nei, jeg jobber i et mindre selskap. 

Høres ut som du har det ganske variert! Trives du? :) 

Lenke til kommentar

Skjønner. Kan jeg spørre omtrent hvor mye ekstra du fikk ved jobbytte? Er det vanlig med et solid hopp?

Jeg hoppet opp 7-8 prosent. Ikke vanvittig, men det blir penger av det i lengden. Spesielt siden min nåværende arbeidsgiver er inneforstått med at de må øke lønnen min jevnlig ettersom jeg utvikler meg. Forrige arbeidsgiver trodde at jeg skullr være fornøyd med oppgjør på 2-3 prosent (generell lønnsvekst/frontfagenes oppgjør). Det er man selvfølgelig ikke som ung ingeniør.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke landmåling var det mest spennende faget på skole, men kan ha noe med både lærer og opplegg å gjøre. Slik du beskriver det virker det veldig mye mer spennende enn hva jeg gjør nå. Nå har jeg ikke mer kompetanse innen landmåling enn ett fag på skole, men har jo brukt laser og nivelleringskikkert mye i jobben som tømrer. 

Noen tips til hvordan man finner en slik jobb? Jobber du i det offentlige eller privat? Tror ikke jeg så noe på Bygg.no sist jeg sjekket. :)

Jeg jobber i et privat oppmålingsfirma. Jeg ser stadig vekk at spesielt de større entreprenørselskapene etterlyser forskjellige landmålingsstillinger, men de mest interessante og varierte jobbene finner man kanskje i et rent konsulentfirma, som jeg jobber i. Jeg jobber i oljen, verftsindustri og offshore, og hvis du er glad i reising er "metrologi" (Måleteknikk, dvs industrimåling) feltet å satse på. På den andre siden er   "geomatikk", som det kalles, mer tradisjonell landmåling av bygg/vei/tunnel/bro osv osv. Laserscanning brukes imidlertid i begge fagfelt. Andre arbeidsoppgaver innen "Landmåling" er maskinstyring og oppmåling vha drone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...