Gå til innhold

Inkludere fiber og TV-grunnpakke i fellesutgifter i sameie


Anbefalte innlegg

Hei.


Jeg har en sak angående sameiet mitt som jeg er styreleder for. Jeg ønsker å få noen anbefalinger/meninger om det jeg lurer på.


Saken er at her i gaten hvor jeg bor, skal nå mitt og flere andre sameier, muligens gå inngå en kollektiv avtale med en leverandør for etablering av fiber og TV.(grunnpakke). Dette iinnebærer jo dat hver beboer må registrere seg som kunde hos leverandøren, mens det er sameiene som får den månedlige regningen for grunnpakken.


På bakgrunn av dette, var det planen min å legge inn kostnaden for grunnpakken inn i de månedlige fellesutgiftene beboerene betaler til sameiet, noe som er svært vanlig å gjøre.  Problemet er at dette har jeg ikke fått gehør for hos alle som har interesse her i sameiet. Dermed har det har oppstått noe jeg vil kalle for iten interessekonflikt rundt denne saken her i sameiet våres.


Problemet er at to av selveierne ikke bor her selv, men leier ut sine leiligheter. Disse ønsker ikke å ha fiber og tv inn på fellesutgiftene. 


Den ene som leier ut, argumenterer for at fiber og tv blir innbetalt til sameiet via en seperat innbetaling, samt en egen konto kun for dette formålet i sameiet. 


Jeg mener denne løsningen er helt unødvendig i et sameie som består kun av 6 boenheter. Ikke minst vil det medføre en masse ekstra og unødvendig administrering for meg som styreleder. 


 


Har noen meninger og anbefalinger rundt dette?


Endret av magirus78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil sjelden til aldri klare å få med deg "utleierseksjoner" på noe som øker kostnadene.

 

Rent generelt sett: Hvis kostnadsøkningen for fellesskapet er på mindre enn 5 % per år, kreves vanlig flertall på årsmøtet, jf. esl. § 50 første ledd første punktum. Koster det mer enn dette kreves to tredjedels flertall, jf. annet punktum. Styret kan ikke beslutte denne anskaffelsen selv.

 

Hvis det er seks boligseksjoner innebærer dette at du uansett trenger fire stemmer på årsmøtet.

 

Årsmøtet kan - med simpelt flertall - bestemme hvordan sameiets økonomi skal organiseres. Jeg ser imidlertid ingen rasjonell økonomisk grunn til å operere med separate bankkonti for denne kostnaden. Kostnaden vil fremgå av regnskapet som styret er forpliktet til å føre etter esl. § 64.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene.

 

Vi er tre stykker i sameiet som ønsker gå for dette tilbudet.. To som ikke ønsker. Den siste har jeg ikke fått tilbakemelding fra enda. Jeg er dessuten tvilende til at denne personen ikke er interessert i tilbudet. Jeg heller nok mot at mitt sameie kommer til å stå over dette tilbudet. Vi har en bankkonto med nettbank som jeg disponerer. Noe annet regnskap har vi ikke. Det er vel ikke krav til det i et så lite sameie.

Lenke til kommentar

I alle sameier er det krav om regnskap. Men i små sameier er det ikke krav til noe mer enn "ordentlig regnskap", man trenger ikke føre regnskap etter regnskapsloven. "Dette har vi fått inn, dette har vi brukt penger på, dette har vi igjen, foreslås disponert til tilbakebetaling/vedlikeholdsfond/mv", så og si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...