Iki Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Jeg har Samsung UE55KS7005, den er vel 2-3 år gammel og denne kjører 4K i gamemode med Xbox one X, så jeg skjønner ikke hva du skriver om. Jeg kjøpte fjorårets q7, og den støttet ikke 4K i spillmodus. Jeg tok kontakt med Samsung og de sa de var klar over problemet, men ga ikke mer svar enn det. Kanskje de har fikset det, kanskje det bare gjaldt nordiske TVer, kanskje de bare løy til meg og det var noe galt med den tv-en. Jeg er kjempeglad for at jeg ble tvunget til å kjøpe ny TV, for oled knuser virkelig qled på alle måter, om det er Sony, LG eller Philips. Samsung q7 fra 2017 hadde 4k hdr i 60fps i gamemode. Med 24ms input lag. Lenke til kommentar
Erwik Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Jeg kjøpte fjorårets q7, og den støttet ikke 4K i spillmodus. Jeg tok kontakt med Samsung og de sa de var klar over problemet, men ga ikke mer svar enn det. Kanskje de har fikset det, kanskje det bare gjaldt nordiske TVer, kanskje de bare løy til meg og det var noe galt med den tv-en. Jeg er kjempeglad for at jeg ble tvunget til å kjøpe ny TV, for oled knuser virkelig qled på alle måter, om det er Sony, LG eller Philips. Har testet ut 4K i spillmodus på samsung tver HU8505,JS9505 og Q9FN og alle har støttet 4K, så dette syns jeg høres meget rart ut. Har idag en Samsung 65"Q9FN som benyttes til spill og en 65"LG C7 OLED som benyttes i hovedsak til film. OLED har helt klart en fordel med piksel kontroll når det gjelder kontrast. Men det skal også sies at Q9FN imponerer stort på HDR innhold, selv om ikke svartnivået er helt på høyde med OLED. Men å si at OLED knuser QLED på alle måter er helt hinsides. Begge TV'er har fordeler og ulemper, og er hver for seg meget gode tv'er. 3 Lenke til kommentar
Rotekoppp Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Har testet ut 4K i spillmodus på samsung tver HU8505,JS9505 og Q9FN og alle har støttet 4K, så dette syns jeg høres meget rart ut. Har idag en Samsung 65"Q9FN som benyttes til spill og en 65"LG C7 OLED som benyttes i hovedsak til film. OLED har helt klart en fordel med piksel kontroll når det gjelder kontrast. Men det skal også sies at Q9FN imponerer stort på HDR innhold, selv om ikke svartnivået er helt på høyde med OLED. Men å si at OLED knuser QLED på alle måter er helt hinsides. Begge TV'er har fordeler og ulemper, og er hver for seg meget gode tv'er. Var litt kvass og morrasgretten der ja. Bare den casen jeg har hatt med Samsung som irriterte meg grønn. Q9F er jo overlegen på lysstyrke. Samtidig så er jo q7 jeg kjøpte kantbelyst, så det er jo egentlig en «fake» qled ift q9. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Jeg kjøpte fjorårets q7, og den støttet ikke 4K i spillmodus. Jeg tok kontakt med Samsung og de sa de var klar over problemet, men ga ikke mer svar enn det. Kanskje de har fikset det, kanskje det bare gjaldt nordiske TVer, kanskje de bare løy til meg og det var noe galt med den tv-en. Jeg er kjempeglad for at jeg ble tvunget til å kjøpe ny TV, for oled knuser virkelig qled på alle måter, om det er Sony, LG eller Philips. Har testet ut 4K i spillmodus på samsung tver HU8505,JS9505 og Q9FN og alle har støttet 4K, så dette syns jeg høres meget rart ut. Har idag en Samsung 65"Q9FN som benyttes til spill og en 65"LG C7 OLED som benyttes i hovedsak til film. OLED har helt klart en fordel med piksel kontroll når det gjelder kontrast. Men det skal også sies at Q9FN imponerer stort på HDR innhold, selv om ikke svartnivået er helt på høyde med OLED. Men å si at OLED knuser QLED på alle måter er helt hinsides. Begge TV'er har fordeler og ulemper, og er hver for seg meget gode tv'er. Ja, men husk at 7 serien nå straks er 2 generasjoner "gammel". Har en slik selv, knall TV, men de nye nå er enda mer lyssterke, har bedre farger osv tror jeg(?). Lenke til kommentar
Yopaz Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 "Noen få millisekunder" Kanskje verdt å nevne at dette utgjør nesten 50% rundt 25%? Nei så klart ikke, for dette støtter ikke opp det du sier. Sony LG støtter heller ikke Freesync, noe som du også glemmer å nevne. Liker du virkelig Sony LG nok til å spre feilinformasjon eller tjener du penger på det? Jeg forstår faktisk ikke hvorfor forbrukere er så beskyttende ovenfor selskapene de liker at de gjør sånt. Takk til iki som gjorde meg oppmerksom på at det gikk litt for fort i svingene når jeg kommenterte. FreeSync? Har aldri sett ett eneste tear i bildet når jeg kjører konsoll. Kan jo være at man trenger det når man har en Samsung TV da.. Kanskje Samsung bare har løyet til meg om hele saken i TV-kjøpet mitt, men det styrker ikke akkurat saken dems så mye. Faktum er at q7 fra i fjor støttet ikke 4K, og beskjeden fra Samsung var at de er klar over problemet. Det kan ha blitt fiksa nå, finner ikke noe info om det. Men som jeg skrev tidligere så er det bra de rotet det til slik at jeg gikk for oled istedet. Utrolig mye mer fornøyd med bildet. Spesielt på xox og streaming. Jaja, du velger å ignorere det som ikke passer overens med det du sier, jeg påpekte det i den forrige kommentaren min, men takk for at du bekrefter det. Jeg liker også at du argumenterer ut ifra en annen modell enn den som sies å være best for spill. Du ble skuffet over Q7, altså er Q9 dårligere enn LG C8. Jeg kan ikke se noen logisk brist i tankerekken din. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Takle refleksjoner gjør de noenlunde greit, men de mangler lysstyrken du trenger til å bruke dem i et godt opplyst rom. Det her er jo direkte feil. Med mindre du kalibrerer TVen til 100nits eller noe, så funker denne glimrende i et opplyst rom. Ikke verre enn LCD-TVer fra et par år tilbake. Lenke til kommentar
Rotekoppp Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) Jaja, du velger å ignorere det som ikke passer overens med det du sier, jeg påpekte det i den forrige kommentaren min, men takk for at du bekrefter det. Jeg liker også at du argumenterer ut ifra en annen modell enn den som sies å være best for spill. Du ble skuffet over Q7, altså er Q9 dårligere enn LG C8. Jeg kan ikke se noen logisk brist i tankerekken din. Ja den har bedre ms på inputlag(q9) og jeg synes ikke freesync er så viktig i en TV.Du griner i hvert innlegg at folk overser argumentasjonen din, men vi gjør ikke det, den er bare veldig tynn. Og som sagt, jeg kan ikke noe for at Samsung feilinformerer kundene sine. Venter fortsatt en samtale fra de. Endret 23. oktober 2018 av Rotekoppp Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Ja den har bedre ms på inputlag(q9) og jeg synes ikke freesync er så viktig i en TV. Du griner i hvert innlegg at folk overser argumentasjonen din, men vi gjør ikke det, den er bare veldig tynn. Og som sagt, jeg kan ikke noe for at Samsung feilinformerer kundene sine. Venter fortsatt en samtale fra de. Det var ikke snakk om HDR game mode da? På LG sine OLED TVer, så ble dette lagt til etter at TVene kom ut (B6/C6/E6 f.eks). Aner ikke om Samsung har dette på sine modeller, da Samsung utgår enn så lenge for min del. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Takle refleksjoner gjør de noenlunde greit, men de mangler lysstyrken du trenger til å bruke dem i et godt opplyst rom.Det her er jo direkte feil. Med mindre du kalibrerer TVen til 100nits eller noe, så funker denne glimrende i et opplyst rom. Ikke verre enn LCD-TVer fra et par år tilbake. Et lcd for noen år siden viste ikke hdr. Lenke til kommentar
Rotekoppp Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Det var ikke snakk om HDR game mode da? På LG sine OLED TVer, så ble dette lagt til etter at TVene kom ut (B6/C6/E6 f.eks). Aner ikke om Samsung har dette på sine modeller, da Samsung utgår enn så lenge for min del. Mener bestemt at det var oppløsningen som var problemet, fikk ikke tatt opp i 4K fra Xbox nå tv-en sto i game mode. Men når du sier det kom det ikke noe hdr varsel i spill som støtter det, slik det gjør på LG tven. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Et lcd for noen år siden viste ikke hdr. Et lcd for noen år siden viste ikke hdr. Ja, men du får det jo til å høres ut som at en OLED ikke går an å se på en opplyst stue. Akkurat det er jo milevis unna sannheten. Ja, en HDR-LCD TV som man ser HDR innhold på, vil kunne gi lyse opp de lyseste detaljene enda mer. Men ellers er det ikke sånn OLED er møkere. Når du begynner å komme opp 3-400 nits over hele skjermen, så tror jeg de fleste synes det begynner å bli mer enn lyst nok. Selv om en HDR LCD (ala Q9NF) kan nå opp til over 1600 nits, så er jo ikke dette på hele skjermbildet samtidig, og ingen ville sett på TV med så høy lysstyrke. Veldig mye vås som blir sagt om OLED om dagen. Lenke til kommentar
ENO Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Hei Ole Henrik, Takk for god artikkel! Har selv kjøpt dette fjernsynet og førsteinntrykket er veldig bra. Nå leker jeg litt med kalibreringen og ser at du nevner at dere korrigerte hvitbalansen, hva er denne kalt i menyen til fjernsynet og hvilken verdi brukte dere? Takk, Erik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå