iDude Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 ibrotha: modprobe -l... /lib/modules/2.6.0/kernel/drivers/ide/pci/via82cxxx.ko ... modprobe via82cxxx hdparm -d1 /dev/hda1 Du må ha driveren altså? Ser du sier at alt skal være konfigurert i kjernen - men hvis du ikke har driveren til chipsettet ditt går det ikke; og du får "operation not permitted". Driveren skal være der, samt de andre opsjonene som er nødvendige.. Den er kompilert inn i kjernen, kanskje jeg skal prøve å la den være en modul? Lenke til kommentar
daysleper Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Kan jo være verdt et forsøk. 100% sikker på at det er riktig driver da? Sjekk med lspci eller cat /proc/pci Lenke til kommentar
iDude Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Kan jo være verdt et forsøk. 100% sikker på at det er riktig driver da? Sjekk med lspci eller cat /proc/pci Ja, og nå er jeg 110% sikker: /dev/hda: multcount = 16 (on) IO_support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 1 (on) keepsettings = 0 (off) readonly = 0 (off) readahead = 256 (on) geometry = 65535/16/63, sectors = 117266688, start = 0 Ser ut som det var et sjakktrekk å bruke moduler for chipsettet ... Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Holder for øyeblikket på å sette opp en "TVbox" med freevo. I den sammenheng kan jeg jo slenge meg på: Linux jukebox 2.6.0 #3 Thu Dec 18 17:25:33 CET 2003 i686 GNU/Linux hmmm... må fikse klokka ser jeg Men uansett - freevo er veldig kult... gleder meg som en snørrunge til alt er i boks her Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 åååhhhh. Bare vent til jeg får LAN på desktoppen min! Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Hvordan får jeg oppgradert til 2.6.0 med Shell? Takker DanielP Lenke til kommentar
daysleper Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 DanielP: Etter du har lastet ned kjernen ved hjelp av pakkesystemet til din distro, konfigurerer og kompilerer du kjernen på omtrent samme måten som for Linux 2.4.*: make menuconfigmake bzImage make modules modules_install Du slipper med andre ord å kjøre make dep som man måtte gjøre før. Det finnes forresten en make help funksjon nå. bzImage havner under arch/i386/boot som tidligere. Lenke til kommentar
hegga Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 emerge gentoo-dev-source <enter> Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Sa han at han bruker Gentoo? Nei. Gentoo-zealot. Lenke til kommentar
[0x] Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 (endret) Gentoo ruler over fedonlinbergdora SÅ! Han burde bruke gentoo på desktopen vis han ikke allerede gjør det. Hilsen en stolt Gentoo Zealot Endret 19. desember 2003 av [0x] Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 ' date='19/12/2003 : 23:42'] Gentoo ruler over fedonlinbergdora SÅ! Han burde bruke gentoo på desktopen vis han ikke allerede gjør det. Hilsen en stolt Gentoo Zealot Han bruker debian - og det synes jeg han skal fortsette med. hilsen debian-zealotless Lenke til kommentar
dvj Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Han bruker debian - og det synes jeg han skal fortsette med. hilsen debian-zealotless helt enig. hvorfor skal man sløse tid på å kompilere selv når man nesten ikke tjener på det hilsen en til debian-zealotless Lenke til kommentar
daysleper Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Jeg har ikke noe i mot Debian, men har heller ikke noe i mot Gentoo og kompilering fra kildekode. Ta en titt her: http://www.gentoo.org/main/en/performance.xml ..så litt tjener man da på det.. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 emerge gentoo-dev-source <enter> last ned 2.6 fra kernel.org - en gentoo-bruker som vet at 2.6 ikke er devel Lenke til kommentar
daysleper Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Eller så kan man altids laste ned en ebuild fra CVS (det gjorde jeg): http://www.gentoo.org/cgi-bin/viewcvs.cgi/...oo-dev-sources/ (Fordelen er at ebuilden sjekker litt rundt på systemet at du har nye nok versjoner av f.eks. binutils) Mulig den er havnet i portage-treet (det det heter?) nå da; er et par timer siden jeg sync'et sist. Edit: Synes ting virker stabilt ja -- har en uptime på .. uhm .. 2 dager ca. -- og har spillt Quake 3, sett et par filmer, kompilert en hel masse, jobba med emacs .. spillt mp3.. brukt VMWare ("Windows under Linux").. "surfa" -- etc. Virker stabilt som fjell dette her. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Endelig har jeg fått den inn! Gleder meg til grsec kommer til 2.6 så jeg kan ha det på serveren... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Poster dette problemet her istedenfor å starte en ny tråd, iom at det sikkert er ett filleproblem: Kjører Red Hat 8.0, og tenkte jeg skulle prøve å kompilere ny kjerne. Kompileringa gikk bra, uten noen errorer eler noe som helst, men når jeg skulle legge den inn i lilo fikk jeg litt problemer. lilo.conf: prompt timeout=50 default=linux-2.4.18-14 boot=/dev/hda map=/boot/map install=/boot/boot.b lba32 image=/boot/vmlinuz-2.4.18-14smp label=linux-2.4.18-14 initrd=/boot/initrd-2.4.18-14smp.img read-only append="hdc=ide-scsi root=LABEL=/" image=/boot/vmlinuz-2.4.21 label=linux-2.4.21 initrd=/boot/initrd-2.4.18-14smp.img root=/dev/hda1 Hva er initrd filene, og hvordan får jeg laget en slik til 2.6.0? Jeg prøvde å sette inn 2.6.0 i lilo.conf slik: image=/boot/vmlinuz-2.6.0 label=linux-2.6.0 root=/dev/hda1 Da fikk jeg kernel panic og noe om at den kunne ikke starte init eller noe i den dur (******, jeg glemte å notere hva som stod i feilmeldingen, om dere ikke skjønner, å si ifra så skal jeg teste igjen). Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
Stim Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Hei initrd: initrd fila er en image fil som inneholder moduler (og muligens programmer) som du trenger før du har mountet / (les root). Den er spesielt laget til den kjernen du skal kjøre. initrd står for "initial ram disk". Dette vil si at det er det første filsystemet som kommer opp ved boot. Lages med kommandoen mkinitrd om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Noen som har en god HOWTO for installering av ny kjerne? Er faren stor for at noe går galt? Funker alt som før etterpå? Ingenting må reinstallerest? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå