Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt leieavtale og gjensidig oppsigelsestid

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

En kompis leier hos meg og det fungerer ikke. Han tar seg for mye til rette og er hensynsløs ovenfor meg og kjæresten. Vi skrev kontrakt med tidsbestemt leieavtale frem til sommeren neste år, og 2 måneder gjensidig oppsigelse.

Vanligvis ville jeg tenkt at jeg må ha bedre grunner til å benytte meg av oppsigelse, men siden han bor i samme leilighet som meg (på et av rommene, istedetfor egen utleiedel) så har jeg hørt snakk om at jeg kanskje kan si han opp likevel.

Stemmer dette eller må jeg leve slik frem til neste sommer?

Anonymous poster hash: 8f809...6d0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil foreslå at dere tar det opp med han først, kanskje han ikke er klar over situasjonen.

Har tatt ulike tema opp med han flere ganger, men ikke at jeg er fristet til oppsigelse. Blir kanskje litt ekstra dårlig stemning å true med oppsigelse?

Er dette han samme som stjeler mat av dere?

Må være en annen tråd. Ingen matstjeling her.

2 mnd gjensidig oppsigelse høres da rimelig enkelt og greit ut for meg...

Slik jeg har forstått det så må det vel være en gyldig grunn for oppsigelse? Leietaker har sterkt rettsvern og kan vel si opp uten grunn, men kan jeg si han opp?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så må det vel være en gyldig grunn for oppsigelse? Leietaker har sterkt rettsvern og kan vel si opp uten grunn, men kan jeg si han opp?

Vanligvis kan man ikke si opp uten gyldig grunn, men det er unntak når man bare leier ut et rom og leietager har tilgang til fellesrom som han deler med deg. Da kan du si opp uten noen grunn.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

(Annet ledd beskriver de gyldige grunnene til oppsigelse.)

Se https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-5 og https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-7

Men den avtalte fristen på to måneder kommer du ikke unna. Hadde dere ikke avtalt to måneder hadde fristen for oppsigelse ved leie av et enkeltrom vært en måned.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Vanligvis kan man ikke si opp uten gyldig grunn, men det er unntak når man bare leier ut et rom og leietager har tilgang til fellesrom som han deler med deg. Da kan du si opp uten noen grunn.

(Annet ledd beskriver de gyldige grunnene til oppsigelse.)

Se https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-5 og https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-7

Men den avtalte fristen på to måneder kommer du ikke unna. Hadde dere ikke avtalt to måneder hadde fristen for oppsigelse ved leie av et enkeltrom vært en måned.

Nettopp sitatet du har i innlegget ditt gjorde at jeg ble usikker; det står spesifikt tidsubestemt avtale. Vi har tidsbestemt avtale, mens vi bor i lag. Er det slik i jus at man kan tolke det som gjeldende for tidsbestemt avtale også? Med databakgrunn så virker det ikke logisk for meg, men har inntrykk av at jus er litt mer åpent for tolkning.

Faren hans er advokat så jeg bør ha mitt på det rette.

Lenke til kommentar

Nettopp sitatet du har i innlegget ditt gjorde at jeg ble usikker; det står spesifikt tidsubestemt avtale. Vi har tidsbestemt avtale, mens vi bor i lag. Er det slik i jus at man kan tolke det som gjeldende for tidsbestemt avtale også? Med databakgrunn så virker det ikke logisk for meg, men har inntrykk av at jus er litt mer åpent for tolkning.

Ah, nei det kan jeg ikke svare på. Har bare databakgrunn jeg også og vet ikke om bestemmelsen kan gjelde for en tidsbestemt hybelutleie.

Lenke til kommentar

Se §9-2 i husleieloven. Dersom du ikke har dette i kontrakten må du kanksje forsøke deg på å heve kontrakten. (§9-9)

Lenke til kommentar

Se §9-2 i husleieloven. Dersom du ikke har dette i kontrakten må du kanksje forsøke deg på å heve kontrakten. (§9-9)

Med "dette" mener du da en avtalt oppsigelsestid? For det har vi, på 2 måneder. Da virker det jo som andre ledd i §9-2 taler i min favør, om jeg forstår det riktig.

Regner med det er problematisk å heve kontrakt, ellers ville det vært en standardløsning i konflikter. Hvilke utfordringer innebærer kontraktheving?

Lenke til kommentar

Det finnes primært to måter å avslutte et kontraktsforhold på. Oppsigelse eller heving.

Hovedregelen er at leieavtaler kan sies opp av både leietaker og utleier. For tidsubestemte leieavtaler følger dette av husleieloven §§ 9-4 og 9-5. For tidsbestemte leieavtaler følger dette av husleieloven § 9-2 annet ledd, som riktignok etablerer at hovedregelen er det motsatte, men som samtidig bestemmer at hvis utleier ikke har opplyst om at leieavtalen er uoppsigelig kan den sies opp likevel.

Merk at det kun er tidsubestemt avtale om leie av enkeltrom som kan sies opp uten saklig grunn. Har man inngått en tidsbestemt leieavtale (selv om den er oppsigelig) gjelder de vanlige reglene med krav om saklig grunn for oppsigelse, krav om at oppsigelsen skal være begrunnet, og leietakers rett til å protestere og kreve domstolsbehandling før en oppsigelse kan iverksettes.

Skal man heve leieavtalen krever det at den er vesentlig misligholdt. Noen hevingsgrunner krever at det er gitt advarsel først. Hevingserklæring skal være skriftlig, begrunnet, og inneholde en tidsfrist for utflytting. Den bør også inneholde en tekst om at den kan være særlig tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2. Hevingsgrunnlagene:

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie​1 eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,

b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt​ eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,

c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,

d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller

e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

Legg merke til at det aktuelle alternativet her, "alvorlig skade eller sjenanse", forutsetter skriftlig advarsel.

Lenke til kommentar

Merk at det kun er tidsubestemt avtale om leie av enkeltrom som kan sies opp uten saklig grunn. Har man inngått en tidsbestemt leieavtale (selv om den er oppsigelig) gjelder de vanlige reglene med krav om saklig grunn for oppsigelse, krav om at oppsigelsen skal være begrunnet, og leietakers rett til å protestere og kreve domstolsbehandling før en oppsigelse kan iverksettes.

Hvor står det at tidsbestemte avtaler ikke kan sies opp uten saklig grunn? Etter husl §9-2 (2) kan en tidsbestemt leieavtale sies opp i samsvar med bestemmelsene i 9-4 til 9-8 hvis dette er avtalt. § 9-5 (3) gir mulighet til slik oppsigelse, hva er det jeg overser? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...