Sturle S Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Vil ikke minus 40 til minus 60 grader celcius i lang tids marsjfart være en fare for lithiumdrift på fly? Det kunne vore ei fare for Jet-A1 òg, hadde det ikkje vore for at kompresjonen av luft framfor vengjene i 500 knop hevar lufttemperaturen ved vengjefronten 33 °C. I tillegg kjem friksjonsvarme, og som andre nemner vil den elektriske og kjemiske aktiviteten i batteriet i seg sjølv varme batteriet so lenge det arbeider. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Når luften komprimeres for å leveres inne i flyet øker også temperaturen. Jeg hadde en prat med en ingeniør fra Boeing en gang som hevdet at utfordringen i flykabiner var å holde temperaturen nede, ikke å varme opp. Det virker rimelig på meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå