Gå til innhold

I framtiden kan elbiler klare seg helt uten vanlige batterier, om Chalmers-professoren lykkes


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt. Men hva skjer når man da får en bulk og "batteriet" skades og kortsluttes innvendig? Det blir uhorvelig mye energi frigjort umiddelbart.

 

regner vel med at det er kun de aktuelle cellene i bulken på panelet som blir påvirket. Tviler på at hele panelet vil smelte, om det er det du vil fram til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle gjerne visst kvifor han meiner fly er lengst unna. Denne teknologien er perfekt for fly, i den grad dei kan leggje til batterikapasitet i tynne flater, utan å leggje til mykje vekt eller svekke strukturen.

 

I alle døma har dei rekna på å erstatte det vanlege batteriet med det nye materialet. Sidan det vanlege batteriet har høgare kapasitet pr kg enn det nye materialet, er det vel betre å bruke det nye materialet i tillegg til eit vanleg batteri, for å auke rekkjevidda utan å auke vekta.

 

Til slutt lurer eg på ka materialet kostar. Det er viktigare for bilar enn for fly. Fly varer lengre og går meir. Prisen for sjølve flyet utgjer difor ein mindre del av totalkostnaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir vel i praksis et solid state batteri?

 

Den store utfordringen blir nok det samme som de jobber med å forbedre på dagens solid state batterier: cycle life.

 

Men får man til å lage et like bra batteri er ikke idéen helt dum. Jeg tror ikke jeg ville kvittet meg med det tradisjonelle batteriet, men hadde vært fint å få litt ekstra kapasitet uten at det går utover vekten.

 

Det som hadde vært lurt, er hvis de bygde karosseriet av flere mindre paneler som låste seg sammen, og om de fikk til det uten store gap mellom panelene. Det hadde gjort reperasjon enklere og billigere (bare bytte ut de skadete panelene).

 

Alt i alt er det nok en teknologi med mange utfordringer og en lang vei å gå - men verdt å investere i vil jeg si.

Lenke til kommentar

En original i3 har en vekt på 1300 kilo og et batteri på 33 kWh, som også kan uttrykkes som 90 Ah.

Nei, 33 kWh kan ikke uttrykkes som 90 Ah. Man kan ikke regne om den ene til den andre. Antall Ah sier egentlig ingenting om batteriets energikapasitet, man må vite spenningen for å kunne regne om til kWh, altså energikapasiteten. Bruk heller konsekvent kWh.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

regner vel med at det er kun de aktuelle cellene i bulken på panelet som blir påvirket. Tviler på at hele panelet vil smelte, om det er det du vil fram til.

Skeptisk. Stor sansynlighet for at varmen blir så intens at den skaper en kjedereaksjon så selv omliggende celler blir skadet. Uansett vil det kreve bytte av karosseri, eller deler av karosseri. Nytter ikke å bare rette det ut igjen som med vanlig karosseri.

Lenke til kommentar

Skeptisk. Stor sansynlighet for at varmen blir så intens at den skaper en kjedereaksjon så selv omliggende celler blir skadet. Uansett vil det kreve bytte av karosseri, eller deler av karosseri. Nytter ikke å bare rette det ut igjen som med vanlig karosseri.

*solide elektrolytter*

Lenke til kommentar

Dette blir vel i praksis et solid state batteri?

 

Den store utfordringen blir nok det samme som de jobber med å forbedre på dagens solid state batterier: cycle life.

 

Men får man til å lage et like bra batteri er ikke idéen helt dum. Jeg tror ikke jeg ville kvittet meg med det tradisjonelle batteriet, men hadde vært fint å få litt ekstra kapasitet uten at det går utover vekten.

 

Det som hadde vært lurt, er hvis de bygde karosseriet av flere mindre paneler som låste seg sammen, og om de fikk til det uten store gap mellom panelene. Det hadde gjort reperasjon enklere og billigere (bare bytte ut de skadete panelene).

 

Alt i alt er det nok en teknologi med mange utfordringer og en lang vei å gå - men verdt å investere i vil jeg si.

 

alle batterier er solid state =) Det finnes ingen bevegelige deler i batterier.. Med mindre man anser flytende væske som en bevegelig del..

Lenke til kommentar

 

En original i3 har en vekt på 1300 kilo og et batteri på 33 kWh, som også kan uttrykkes som 90 Ah.

Nei, 33 kWh kan ikke uttrykkes som 90 Ah. Man kan ikke regne om den ene til den andre. Antall Ah sier egentlig ingenting om batteriets energikapasitet, man må vite spenningen for å kunne regne om til kWh, altså energikapasiteten. Bruk heller konsekvent kWh.

Men det er det BMW gjør på i3.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne visst kvifor han meiner fly er lengst unna. Denne teknologien er perfekt for fly, i den grad dei kan leggje til batterikapasitet i tynne flater, utan å leggje til mykje vekt eller svekke strukturen.

 

Jeg regner med at det har med utviklingstiden for fly som er mye lenger enn for biler...

Lenke til kommentar

alle batterier er solid state =) Det finnes ingen bevegelige deler i batterier.. Med mindre man anser flytende væske som en bevegelig del..

En interessant observasjon. Da det var snakk om hard disk drive og solid state drive var det "ingen" som reagerte med å si at all lagrings medium allerede er solid state drive fordi de består av solid/fast materiale og ikke gass eller væske. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...