Herr Brun Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Legger ingenting i den dommen, hadde heller ikke lest den før nå. Men var interessant lesning. Nøyaktig samme tekniske feil, er nok feil ordlegging i ett jus forum. Men at symptomet er det samme er ikke godt nok. Blir dataskjermen mørk, og skjermen skiftes etter fire år, for deretter å bli mørk igjen da hovedkortet ryker etter 7 år. Så har du ikke lenger noen reklamasjonsrett. Spiller ingen rolle om det er samme symptom, når det er to helt ulike deler som går istykker. Jeg har vært oppi et par saker (er ikke ofte dette oppstår for en butikk.) Og til og med forbrukerrådet (som absolutt ikke behøver å ha rett, eller gi rett svar) ga klar skriftlig beskjed til kunden, at det måtte være samme del som var feil. (Dette var en tv, og tven var helt død. Den ble så reparert innenfor 5 år på reklamasjon, for deretter å gå istykker på ny, et par år etterpå (da ca 6 år gammelt tv.) Viste seg å være en annen del denne gangen, og kunden skulle da ha fått regning (tror vi tok regninga på goodwill.)) Det var nøyaktig samme symptom, og jeg har var helt sikker på at forrige reparasjon var mangelfull (og var vel derfor jeg lovte kunden å fikse, men jeg ville ha det gjennom forbrukerrådet for å få regningen dekket av leverandør.) "Dommen fra Kristiansand er helt kurant. Den bygger på at mangelsvurderingen må gjøres basert på forventet levetid på kjøpstidspunktet, uansett hvor lang reklamasjonsfristen måtte være." Jeg hadde forventet at en dynamo varte i 7 år. Men det er nå sikkert kun meg. Banan eksempelet er veldig greit, alle skjønner den. Men du mener altså at ett tv (jeg forventer å ha ett nytt tv i 8 til 10 år, kunder vil ofte forvente å ha det i 15 år) skal dekkes av mangelsvurderingen framfor reklamasjonsretten? Skal du få dette igjennom så må du helt til høyesterett før du kommer i mål ovenfor elektronikkbransjen, og da ville jeg ha sluttet å solgt tver på dagen. Underforstått at du mener at tv har en mangel, om den ikke lever like lenge som kjøper burde ha forventet (og da snakker vi minst 8 år, om ikke 10 til 15 år.) Det kan virke som problemet stikker noe dypere enn "feil ordlegging". Ditt spørsmål om et produkt "skal dekkes av mangelsvurderingen framfor reklamasjonsretten" er fullstendig skivebom. Hvis du faktisk hadde litt kjennskap til kjøpsrettens system, og ikke bare bransjens forståelse av enkeltregler, så ville du ikke misforstått innlegget mitt, eller jussen her, så voldsomt. For at en kjøper skal ha et krav mot selgeren basert på reglene om mangler, så må det både foreligge en mangel, og en reklamasjon over denne mangelen som er kommet fram til selgeren før reklamasjonsfristen (både den relative og den absolutte) er utløpt. Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt det foreligger en mangel, så skal det avgjøres basert på kjøperens berettigede forventninger på kjøpstidspunktet. Denne forventningen påvirkes ikke av at det har vært reklamert over mangler tidligere. Den absolutte reklamasjonsfristen er derimot maks fem år uansett hvor lang levetiden er, med mindre en lengre reklamasjonsfrist er avtalt. Det betyr at i situasjoner hvor denne fristen ikke har blitt avbrutt, så har forbrukeren ikke noe krav mot selger selv om tingen har en mangel. Det får derimot viktig praktisk betydning i de situasjoner hvor reklamasjonsfristen er avbrutt tidligere. Da vil det vanligvis enten løpe en ny reklamasjonsfrist (enten på tingen som sådan eller på enkeltdeler som har blitt byttet ut), eller det løper ingen reklamasjonsfrist (hvis det er foretatt utbedringsforsøk men mangelen gjenoppstår). Et eksempel: En dings har en forventet levetid på syv år. Du selger meg denne tingen i 2011. Den slutter å fungere i 2015, og dette er fordi en eller annen enkeltdel viste seg å være et mandagseksemplar. Den absolutte reklamasjonsfristen er på fem år, så min reklamasjon leder til at du omleverer tingen fordi det ikke er regningssvarende å finne ut nøyaktig hva som er feilen og rette denne. Da løper det en ny reklamasjonsfrist fra 2015. Det betyr at om jeg reklamerer i dag i 2018, så har jeg mangelskravet i behold. Men om jeg reklamerer i 2019, så er jeg innenfor reklamasjonsfristen, men du kan avslå reklamasjonen med henvisning til at det ikke foreligger en mangel. Motsatt: hvis jeg reklamerer i 2018 og det er første gang jeg reklamerer, kan du avslå reklamasjonen med henvisning til at reklamasjonsfristen er utløpt. Mangelsvurdering og reklamasjonsfrist er to separate ting, og begge vurderingene må falle ut i forbrukerens favør for at forbrukeren skal ha et krav. Om man ikke forstår denne systematikken, har man ikke de nødvendige verktøy for å løse kjøpsrettslige problemstillinger ut over de helt banale. 1 Lenke til kommentar
WPX Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 Har nå fått svar fra Elkjøp igjen. De mener altså at jeg ikke har rett på noe som helst. Jeg mener jo at reklamasjonsfristen må ha blitt avbrutt på én av de to reparasjonene hvor jeg har levert inn macen fra før, men de mener vel at det "ikke er samme feil nå", siden de ikke finner hva som egentlig er feilen. Jeg mener også at selv om rep nå skulle kostet 6500,-, er det ikke noe i forbrukerkjøpsloven som er til hinder for dette kun fordi det blir kostbart for dem. Men jeg vet ikke... Noen tanker? Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Latterlig svar av Elkjøp. når de ikke engang klarer å vise til hva som er feil. Denne feilern opplevdes først innenfor reklamasjonstiden, og Elkjøp har tydeligvis ikke greid å fikse den.Hvis de mener at det er en ny feil som nå har oppstått, er det selger som har bevisbyrden. Når de ikke kan konstatere hva som er feil, er det underliggende å tro at det er den samme feilen som tidligere.Det fremstår videre ganske frekt å tilby en ny maskin på tilbud til "kun" 20.000 kroner. Stå på ditt, og krev å heve kjøpet! 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Elkjøp har bevisbyrden hvis feilen er tilsynelatende lik - hvis det skal være en urelatert feil må de nesten bevise det for å kunne avvise reklamasjon. Lenke til kommentar
WPX Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 Latterlig svar av Elkjøp. når de ikke engang klarer å vise til hva som er feil. Denne feilern opplevdes først innenfor reklamasjonstiden, og Elkjøp har tydeligvis ikke greid å fikse den. Hvis de mener at det er en ny feil som nå har oppstått, er det selger som har bevisbyrden. Når de ikke kan konstatere hva som er feil, er det underliggende å tro at det er den samme feilen som tidligere. Det fremstår videre ganske frekt å tilby en ny maskin på tilbud til "kun" 20.000 kroner. Stå på ditt, og krev å heve kjøpet! Elkjøp har bevisbyrden hvis feilen er tilsynelatende lik - hvis det skal være en urelatert feil må de nesten bevise det for å kunne avvise reklamasjon. Skrevet en lang mail til Elkjøp nå, men tviler på de bøyer seg etter mine meninger. Men jeg har ingen planer om å gi meg, så tenker forliksklage er neste steg. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Forbrukerrådet er vel et naturlig neste steg? De megler i saken, og hvis ikke det oppstår enighet, så er det forbrukerklageutvalget neste. 2 Lenke til kommentar
WPX Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 Forbrukerrådet er vel et naturlig neste steg? De megler i saken, og hvis ikke det oppstår enighet, så er det forbrukerklageutvalget neste. Egentlig er det et naturlig neste steg, ja, problemet er at det tar veldig mye tid. Jeg skulle gjerne hatt Macen min i brukbar stand så fort som mulig, derfor tenker jeg det kan få fortgang i ting å gå rett til forliksrådet hvor ting skjer litt kjappere enn hos forbrukerrådet og evt. forbrukerklageutvalget. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Egentlig er det et naturlig neste steg, ja, problemet er at det tar veldig mye tid. Jeg skulle gjerne hatt Macen min i brukbar stand så fort som mulig, derfor tenker jeg det kan få fortgang i ting å gå rett til forliksrådet hvor ting skjer litt kjappere enn hos forbrukerrådet og evt. forbrukerklageutvalget. Jeg er usikker på fordeler/ulemper, så jeg kan ikke objektivt anbefale det ene over det andre. Forliksrådet (kan?) koste litt penger, tror jeg? Uansett, ved reklamasjon så kan en også gjennomføre et dekningskjøp. Det vil si at hvis mac'en din ikke ble reparert innen rimelig tid, så kan du heve kjøpet, skaffe en tilsvarende mac, og få evt mellomlegg/kostnader dekket som erstatning (om reklamasjonen går igjennom). Jeg har gjort dette vellykket gjennom Elkjøp, siden elkjøp ikke kunne reparere eller omlevere. Produktet var dyrere hos konkurrentene, så Elkjøp måtte betale tilbake mer enn jeg kjøpte produktet for. Alternativt, når de bruker for lang til å reparere mac'en, så kan du få mac'en reparert hos noen andre (direkte med apple?), og så vil dette dekkes om reklamasjonen går igjennom. Hvis et av alternativene er betydelig billigere enn det andre, så tror jeg man kun får dekket en sum opptil billigste løsning. Det kan være andre detaljer jeg har glemt, så si ifra om du om bestemmer deg. Endret 27. november 2018 av Axefjord Lenke til kommentar
WPX Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 Jeg er usikker på fordeler/ulemper, så jeg kan ikke objektivt anbefale det ene over det andre. Forliksrådet (kan?) koste litt penger, tror jeg? Uansett, ved reklamasjon så kan en også gjennomføre et dekningskjøp. Det vil si at hvis mac'en din ikke ble reparert innen rimelig tid, så kan du heve kjøpet, skaffe en tilsvarende mac, og få evt mellomlegg/kostnader dekket som erstatning (om reklamasjonen går igjennom). Jeg har gjort dette vellykket gjennom Elkjøp, siden elkjøp ikke kunne reparere eller omlevere. Produktet var dyrere hos konkurrentene, så Elkjøp måtte betale tilbake mer enn jeg kjøpte produktet for. Alternativt, når de bruker for lang til å reparere mac'en, så kan du få mac'en reparert hos noen andre (direkte med apple?), og så vil dette dekkes om reklamasjonen går igjennom. Hvis et av alternativene er betydelig billigere enn det andre, så tror jeg man kun får dekket en sum opptil billigste løsning. Det kan være andre detaljer jeg har glemt, så si ifra om du om bestemmer deg. Koster 1130,- å få saken opp i forliksrådet, men Elkjøp kan bli pålagt å dekke dette om jeg skulle få medhold. De ber Elkjøp om motsvar ila 2 uker ca., og så får jeg info om videre saksgang ila 4 uker. I motsetning til forbrukerrådet som tar 9-12 uker før saken begynner... Orker bare ikke vente så lenge. Ja, jeg har vurdert det du sier, men min frykt er at jeg evt. ikke vinner saken Føler selv at jeg har en sterk sak, men jeg er ingen ekspert. Kan evt. kjøpe en Mac/PC hos Elkjøp og ha den midlertidig, siden de har 50 dager returrett. Har uansett sendt saken til forliksrådet nå, så får vi se hva som skjer Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 Hei @WPX. Hvordan endte saken? Lenke til kommentar
WPX Skrevet 19. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2023 (endret) femftifem skrev (På 9.11.2023 den 5:38 PM): Hei @WPX. Hvordan endte saken? Hei, beklager sent svar! Nå er dette noen år siden, men jeg mener å huske at enten forbrukerrådet eller forliksrådet sendte en skriftlig henvendelse til Elkjøp hvor de støttet mitt standpunkt. Elkjøp ga da etter og ga meg medhold i å heve kjøpet. Jeg leverte inn Mac-en og fikk rundt 10 000 kr tilbake mener jeg. Endret 19. desember 2023 av WPX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå