Gå til innhold

Hva gjør man hvis selve NAS-en ryker?

TMB

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en slik som fortsatt kjører som bare det, rask og enkel tilgang til filene mine via hjemmenettverket med raid. Har skiftet ut et par defekte disker underveis og alt fungerer smertefritt.

Til filer hvor jeg trenger tilgang via nett/mopbil bruker jeg OneDrive som også fungerer flott.

Spørsmålet mitt er hva jeg gjør, hvis selve NAS-en ryker, altså for eksempel CPU eller hovedkort. Dataen ligger jo på de 4 diskene, men dersom jeg kjøper en ny NAS (muligens fra en annen produsent, som ikke bruker X-RAID 2), er dataene da allikevel tapt? Eller kan man plugge 1 og 1 disk i en docking f.eks. og hente ut dataene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på. Hvor ligger "originalfilene"?

For ordens skyld: En NAS er IKKE backup i seg selv. Raid (uansett nivå) er heller ikke backup i seg selv. Backup er å ha ting lagret TO UAVHENGIGE steder samtidig. Feiler den ene så har du fortsatt dataene på det andre stedet.

Har du for eksempel originalfilene på PCene dine og har en kopi av disse på NASen, så er NASen backupen for PCene og vise verca. Tryner NASen så kjøper du ny NAS og legger over fra PCene dine til den nye NASen. I mellomtiden fra NASen tryner til filene igjen er tatt backup av på den nye NASen så har du ingen backup.

Hele konseptet backup er å ha filer TO plasser samtidig så de ikke går tapt dersom en av de feiler. Personlig har jeg en NAS med 2 disker a 4 TB i Raid1, og en backup av den på ekstern disk med 8 TB. Det vil si at jeg slipper å ha et fult sett av filer på PCene mine. Det gjør at jeg slipper valget mellom støyende snurredisker og svindyre SSDer i PCene mine. Både originalen og backupen er rimelige snurredisker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

TS: Har du ikke en ekstra NAS? :p (ironi)

Beklager men jeg fatter ikke hva som er vitsen med NAS når man kan lagre det samme på to harddisker uten NAS eller RAID også.

Man må ha tape-lagring mer avansert enn NASA om man skal lagre familiebildene trygt..

:p

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

TS: Har du ikke en ekstra NAS? :p (ironi)

Beklager men jeg fatter ikke hva som er vitsen med NAS når man kan lagre det samme på to harddisker uten NAS eller RAID også.

Man må ha tape-lagring mer avansert enn NASA om man skal lagre familiebildene trygt..

:p

Hele poenget med NAS er at den er "network attached". RAID har ikke noe med NAS å gjøre annet enn at det brukes til å sikre seg mot datatap ved diskkræsj. Ja, du kan fint lagre bilder på to harddisker, men da får du kun tilgang til dataene når disse diskene er koblet til f.eks en PC som står påskrudd.

Man trenger ikke tape-lagring for å lagre familiebildene trygt, det holder i massevis å lagre dem lokalt og ta backup til f.eks en skytjeneste. Med en skytjeneste som støtter forskjellige versjoner av filene dine er du tryggere mot ransomware også. Det hjelper lite å ha filene dine lagret to forskjellige steder hjemme om begge stedene inneholder en ren kopi av dataen. Er du uheldig og får kryptert ned filene dine på punkt A rett før punkt B kjører en sync er du like langt. Bruk i det minste et backupprogram som støtter versioning.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Hva menes med "backup av nas raidet"?

Er ikke hele poenger med en NAS med RAID at man har backup av ting?

Les linken jeg la med. Det er svar på spørsmålet ditt: Hva gjør man hvis selve NASen ryker

Er data på diskene tapt eller ikke , det kommer an på ...

Ellers så merk deg hva «Fleskefjeset sier». Angående backup - tenk gjennom hva som skjer med dine data og NAS om din PC rammes av det værste ransomware croptolocker viruset.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

... (muligens fra en annen produsent, som ikke bruker X-RAID 2), er dataene da allikevel tapt? Eller kan man plugge 1 og 1 disk i en docking f.eks. og hente ut dataene? ...

Hentet fra denne linken:

Re: What is X-RAID2 ?
x-raid2 is the same as raid-5 (or raid-6 if using dual redundancy),
but uses netgears proprietary scripts/code to automate rebuild/expansion processes.
it is all based upon generic linux md software raid.

Så, det kan hentes ut data, hvis du er heldig...
Men siden Raid5, som ligger i bunn, fordeler filene over mer enn 1 disk, så kan du ikke hente inn data fra 1 og 1 disk i docking.

Så, ryker boksen di, så er du nesten låst til å flytte diskene over til en tilsvarende ny boks fra Netgear, 
det vil ihvertfall medføre minst arbeid og muligheter til miste data.

Som andre allerede har vært innom,
hverken NAS eller Raid i seg selv er IKKE det samme som backup. 
Alle Raid varianter, untatt 0, vil gi deg en ekstra sikkerhet ved fysiske diskproblemer, 
men dersom du sletter/overskriver feil fil, og ikke har en kopi et annet sted, da er du fu**ed alikevel.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...