Gå til innhold

Iphone - hva er nødvendig lagringsplass?

Saftis

Anbefalte innlegg

Kan noen teorisere rundt hvorvidt 32GB er nok lagringsplass for å bruke iOS 12 på en Iphone 7 Plus?

Brukeren er hovedsaklig bare opptatt av å lese aviser, sjekke mail og å ta bilder.

Jeg tenker at det antakelig er noe iCloud-integrasjon som gjør at ikke alle bildene trenger å ligge lagret på telefonen, men hvordan funker egentlig dette? Hvordan styrer man hvilke bilder som bare ligger i iCloud, og hvilke som i tillegg ligger på telefonen? Eller er ikke dette mulig hos Apple? Og hva må man rent konkret gjøre når telefonen går full, men man ønsker å bevare bildene i skyen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan slå på bildesynk til iCloud og velge å bare beholde thumbnails på telefonen. Det blir gjort automatisk etterhvert som plassen hoper seg opp og bilder ikke blir brukt (sett på). Hvordan iOS eller Apple velger hvor mye plass du skal ha ledig, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Bare være obs på at om det brukes en «my photo stream» så er denne begrenset til 1000 bilder.

https://www.lifewire.com/what-is-photo-stream-1994617

Man kan også bruke det alternative bilde formatet HEIF som kom med IOS11 og som bruker mindre plass enn JPEG.

Et 2MB JPEG bilde blir typisk kun 1.2MB med HEIF.

Bruker selv JPEG og har fremdeles alt lokalt men har 128GB iphone versjon (aut opplasting til jottacloud)

ca 1450 bilder/120 videoer 10GB/14GB

Så med kun bilder og ingen/lite filming får man plass til mye.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du kan slå på bildesynk til iCloud og velge å bare beholde thumbnails på telefonen. Det blir gjort automatisk etterhvert som plassen hoper seg opp og bilder ikke blir brukt (sett på). Hvordan iOS eller Apple velger hvor mye plass du skal ha ledig, aner jeg ikke.

Så det er ikke mulig å f.eks. konfigurere iCloud-klienten til å beholde fullversjoner for f.eks. siste 500 bilder, siste 30 dager e.l.? Ser for meg fallgruver for overforbruk av datatrafikk i utlandet hvis man i praksis ikke har noen av bildene man tok et par dager tidligere på telefonen, men ønsker å bla gjennom alle siste dag elns.

Og tilbake til første spørsmål; hvor mye ledig plass er det på telefonen med ren iOS 12?

Lenke til kommentar

En kan ikke styre det på den måten nei det blir gjort automatisk alt etter hvor god plass du har. Jeg har 256gb XS nå så har ikke trengt å tenke nevneverdig over plassen, men før med 16/32gb så merket jeg at de eldste bildene ble thumbnails raskere til mindre plass det var på telefonen. På 4G går det nesten sømløst når man åpner gamle bilder som en kun hadde som thumb. Ser faktisk at jeg har 238gb av 256gb ledig når jeg har over 8000 bilder og 600filmer så da ligger en del fortsatt i cloud etter at jeg skiftet fra Android til iPhone igjen, men det er egentlig ikke merkbart i det hele så oppdaget det ikke får nå som jeg skulle sjekke plassen. Får aktivere full versjoner nå :)

I utlandet kan du selv skru av/på mobildata for kun foto albumet slik at du har kontroll på det. Da er det greiest å bare skru av mobildata og benytte wifi for sånt. Den sletter ikke fullversjon så kjapt om du har mye plass så om du er så ofte i utlandet at det er et problem så anbefaler jeg deg å kjøpe mer lagringsplass.

Det er også et valg man kan aktivere hvor den bruker ubegrenset mobildata. Denne står av default då regner med at de begrenser bruk av cloud sync til man er på wifi uten å stoppe 4g bruk helt. Kanskje noen andre har lest seg opp på detaljene her?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for Huawei P20 128gb til samme pris? Tar bedre bilder også.

Det er ikke til meg, men til en pensjonert slektning som bruker en eldgammel iPhone i dag, og det er helt uaktuelt å lære personen Android (jeg orker ikke å yte utallige support-timer på dette), i tillegg til at de er fanget i Apple-økosystemet på laptop/pad. Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

32 GB er mer enn nok for mange, selv om noen sikkert vil kalle det sprøyt. Men folk som ikke skal ha Spotify lister på 50.000 sanger, klarer seg ofte fint med 32 GB. Jeg har 1.134 sanger(ikke Spotify), 119 bilder, 35 videoopptak og et par filmer på min, og har 6,31 GB ledig plass. Regner med at slektningen din klarer seg også med 32 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...