Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ufør, AS og fastsetting av barnebidrag

Undr1de

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål jeg håper noen kan være behjelpelig med å belyse for meg.

Er litt undrende hva gjelder regler rundt det å være 100% arbeidsufør og det å drive sitt eget AS med god omsetning, uten å ta ut lønn.

Grunnen til at jeg undrer, er at far til felles barn har nå krevd barnebidrag av meg da barna for tiden bor fast hos han. På søknad til nav oppgir han kun uføretrygd som inntekt, hvilket kan stemme da jeg tror han verken tar ut lønn eller utbytte. I selskapet med 4/5 ansatte legger han for øvrig ned en god del arbeidsinnsats da han er 100% aksjeeier og daglig leder, og deltar i all hovedsak i den daglige driften, både administrativt men også ute «i feltet». Han har en spikret avtale med Kommunen på ca 1 million i året, samt at han har god ordretilgang ellers gjennom langtidsprosjekt av stor størrelse i området han holder til. Ellers kjører han rundt i firmabil på privaten, hvilket jeg har hørt er skattbare goder og må oppgis som inntekt? Han har med andre ord unnlatt å oppgi at han er selvstendig næringsdrivende og at han benytter seg av goder, burde ikke dette ha vært nevnt på tross at han ikke hever lønn/utbytte ellers?

På samme søknad krysser han av for ugift og ikke samboer. -Denne er litt kompleks, men han er gift med ei ung jente i Thailand, mens han har en annen thaidame boende hjemme hos seg på fast basis (les kjærester, men må hjem jevnlig til Thailand og fornye visum à 90 dager i slengen) Har dette betydning for fastsetting av bidrag? Far er også flere turer i Thailand i løpet av året à flere uker i slengen, der han overlater omsorgen for barna på sin mor.

Eldstemann på snart 17 sluttet skolen etter han flyttet til far og jobber nå på et fiskebruk i bygda. Her har han frem til nå hatt varierende inntekt, men gjennomsnittlig utbetalt siste 3 mnd ca 11.000,-/mnd (beløp fra et par tusen til over 20.000,- i mnd) Her skal han iflg far jobbe i vinter, og en kan nok forvente at lønnen vil stige noe nå som sesongen tilsier at arbeidsmengden tar seg opp. Fornuften min sier at dette må vel tas med i beregningen? Før dette hadde han relativt høye stipendutbetalinger.

Videre oppgir han at jeg ikke har hatt samvær med barna siden februar, hvilket inntil nylig stemte. IKKE for at det var slik jeg ville ha det, men fordi HAN endelig fikk det til. Han brøt all kontakt og blokkerte meg, samt fikk barna til å gjøre det samme. Intensjonen min har vært å ha de mest mulig, og aller helst 100%. Først da jeg fikk hjelp av barnevernet oppnådde jeg kontakt og har hatt samvær med minste på 13 år, hvilket jeg skal fortsette med.

Ellers lurer jeg på om muligheten til etterbetaling av barnebidrag er helt uaktuelt nå som tiden har gått? Det hører med til historien at frem til nylig har barna bodd hos meg siden samlivsbrudd i 2008, der det den gang ble inngått privat avtale om betaling av barnebidrag fra fars side. Disse pengene har jeg aldri sett noe til og eventuelle skriv jeg engang måtte ha på dette er for lengst svunden (Orker ingen formaninger her om dumskap da jeg har hatt mine grunner til å ikke kreve de gjennom nav tidligere. Saklige svar mottas med takk) Far har aldri vært samarbeidende, kun motarbeidende. Hadde jeg gått til innkrevelse ville jeg gått uante konsekvenser i møte. Far har ikke bidratt økonomisk på noen måte under oppvekst, verken til klær eller livsopphold, med unntak av et par spleisinger på jule-/bursdagsgaver som ble for kostbar for meg alene.

Far avtalte også å bidra med 50% av eldstemanns tannregulering, men da første faktura ble presentert fikk jeg den bokstavelig talt tilbake rett i fleisen. I frykt for ringvirkninger tok jeg spleisefesten på min egen kappe.

Ellers har jeg aldri stått sterk økonomisk, der jeg og barna har måtte klart oss med det lille vi hadde. Vi har klart oss godt, og de har aldri manglet det de trenger. Mor derimot har nedprioritert seg selv for å få dette til. Jeg er dermed utslitt og ganske rufsete i kantene etter fars herjinger, og har mer eller mindre kapitulert til å gi etter for fredens skyld, hvilket straffet meg uansett da fars manipulative planer «tok» barna i fra meg da jeg forventet det minst. Nå hadde han tross alt fått viljen sin med at de flyttet dit, men nå kuttet han kontakten også..

Jeg for min del stiller meg helt uforstående til fars krav, og har mest lyst til å gråte i fortvilelsen til det hele, da hans handlinger strider mot all fornuft.

Har jeg noe å gå på her?

Hilsen undrende..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er på tynn is her, men noen sa noe til meg om at arbeidsevnen kunne ha noe å si, at om noen tjener betydelig mindre enn de burde gjøre så skulle det kunne vektlegges. Her bør du ta en telefon til NAV, mange ganger, og snakke med mange forskjellige. Noter navn og hva de forteller...

Lenke til kommentar

Aksjeeierskap mv. må du påpeke overfor NAV. Hans inntekt kan fastsettes ved skjønn dersom den er lavere enn det er rimelig at han kan oppnå. Men det er dessverre du som må underbygge at det er noe der NAV må se nærmere på.

Hva gjelder eldstemann er det slik at hvis inntekt på årsbasis er mer enn 60 000 kr (dvs. mer enn 5000 kr per måned) skal merinntekten telles med i bidragsutmålingen. Det utmåles ikke barnebidrag for barn som er selvforsørget, dvs. barn som tjener mer enn 200 000 kr per år (16 700 kr per måned).

Det gis ikke samværsfradrag hvis bostedsforelder påstår og sannsynliggjør at samvær ikke gjennomføres.

Barnebidrag kan fastsettes inntil tre år bakover i tid, dvs. til oktober 2015 for krav som fremmes i dag. Krav som fremmes for mer enn ett år bakover i tid aksepteres ikke uten særlig grunn.

Et barnebidrag som er avtalt eller fastsatt foreldes etter ti år. Tiårsfristen regnes fra siste betalingsdag (altså siste gang det ble betalt noe) eller, hvis det aldri ble betalt noe, fra den dagen du første gang kunne krevd bidrag. Både barnebidrag etter avtalen og den enkelte betaling foreldes etter tiårsfrist, slik at hovedregelen om treårsfrist ikke gjelder hverken for bidragsavtalen eller de enkelte bidragsbeløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...