Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor starter ikke opp da bilen står stille

Anbefalte innlegg

Hei.

Helt uten videre igår ettermiddag ville ikke motoren på bilen min starte opp.

Alt annet starter, men ikke motoren, med ett unntak - i fart.

Prøver en ryddig situasjonsoversikt:

1. Når jeg vrir om nøkkelen så starter radio, vifte osv. Forbi det, så starter ikke motoren.

2. Startkabler og en booster» har ikke hjulpet.

3. Batteriet er målt, og skal være i orden.

4. Det kommer IKKE et «klikk» fra «starteren» når man vrir om nøkkelen.

5. Motoren starter derimot opp når bilen får fart i liten nedoverbakke. Slår av og forsøker starte igjen - den vil starte opp igjen stillestående. Altså motoren starter i fart, men ikke stillestående.

Hva tror en som kan bil om dette?

Er det en sikring som har røket? Er det en kobling i en ledning som er problemet? Er det starteren og må den skiftes helt ut?

NB: Husk at motoren starter når bilen får litt fart!

De to jeg har snakket med som kan en smule om bil mener det er starteren. Har blitt tipset om å dunke litt med en hammer eller noe liknende og at det kanskje kan fungere. Problemet er da at jeg ikke aner hvor starteren sitter. Har forstått at den er koblet til en dynamo (?). Funnet bilder på begge deler, så vet någenlunde hva jeg ser etter.

Har en Ford Fiesta V (JH_,JD) 1.3 (69HK).

Vet noen hvor jeg skal lete under panseret i min bil og hvordan jeg kan komme til?

Jeg håper på raske og superenkle svar/veiledning uten altfor mange store og vanskelige bilord.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :)

Jeg klarte å se starteren under panseret, men umulig i komme til uten å heve bilen. Fikk fart på bilen med litt dyttehjelp, og motoren igang. Kjørt rett til verksted som bare vil bytte ut starteren. Problem soon to be solved og jeg er en erfaring rikere.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å komme til for å dunke i den, men det var helt umulig.

Allikevel så har jeg lært noen nye ting om bil - og jeg er en frøken på bare 28 år, så jeg skal nok få trøbbel med flere biler i løpet av livet. Takk for tipsene, de tar jeg med meg i minnebanken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...