Gå til innhold

Oppgradere Win7 til 64-bit?

Anbefalte innlegg

Hva er det som avgjør om jeg kan oppgradere til 64-bits system? Må både prosessor og hovedkort være beregnet for dette? Jeg har en i5-4690 3.5 GHz prosessor og et Asus Z97-A hovedkort.

Må jeg evt. installere alt på nytt etterpå, både email, programmer, nettleser osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den støtter 64bit, du må nok installere windows på nytt, med 64bit. Om jeg husker riktig trenger man ikke ny lisenskode for dette med windows 10, det måtte man dog ha før.

Jeg har Windows 7, så jeg må vel da kjøpe et installasjonsprogram med lisens.

Lenke til kommentar

om du har en lisens fra før ville jeg prøvd med den først før du eventuelt kjøper ny.

Å lage installasjonsmedium er gratis, trenger en USB på 8GB eller større.

Jeg har lisensen som fulgte med dvd-en, men den inneholder kun 32-bits versjonen. Kan jeg da laste ned 64-bits versjonen og aktivere den med den samme lisensen?

Lenke til kommentar

Jeg har lisensen som fulgte med dvd-en, men den inneholder kun 32-bits versjonen. Kan jeg da laste ned 64-bits versjonen og aktivere den med den samme lisensen?

Ja det kan du. Bare velg rett versjon i forhold til den du har lisens for (Home , Professional ,Ultimate ) Og bruk en ordentlig kilde.

Bruk f.eks Heidoc ISO downloader som laster ned fra Microsoft servere.

https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67-microsoft-windows-and-office-iso-download-tool

Med denne kan du "hente deg" ISO fil fra både Windows 7 , 8.1 eller 10 , eller for ulike Office versjons ISOer

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned "Windows 7 Home Premium SP1 COEM Norsk x64 iso" fra Microsofts egne sider. Trenger jeg nå bare å lagre denne filen på en usb-pinne, eller må jeg ha andre filer i tillegg for å innstallere dette programmet?

Og må jeg foreta en nyinstallasjon av Windows, eller kan jeg oppgradere den versjonen jeg allerede har?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Du kan ikke bare kopiere iso filen til en minne pinne. Det vil ikke funke.

Du må benytte et tool for dette.

Det aller enkleste er Microsoft sitt «Windows USB/DVD Download Tool» https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=56485

Ellers er det mange som favoriserer Rufus.

Det er ikke mulig å oppgradere 32bits til 64bits så du må foreta en nyinstallasjon fra enten :en DVD du brenner fra ISO filen eller fra en USB pen du lager fra ISO fileen med et egnet iso-usb tool som nevnt over.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned "Windows 7 Home Premium SP1 COEM Norsk x64 iso" fra Microsofts egne sider. Trenger jeg nå bare å lagre denne filen på en usb-pinne, eller må jeg ha andre filer i tillegg for å innstallere dette programmet?

Og må jeg foreta en nyinstallasjon av Windows, eller kan jeg oppgradere den versjonen jeg allerede har?

Du trenger et program for å skrive filene til USB pinnen så du kan boote fra den. 

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows7 

Du må foreta en nyinstallasjon, så sørg for å hente ut alt du vil ta vare på som ligger lagret lokalt. 

Du kan også løse dette ved å laste ned Rufus og bruke det til å lage en boot USB, lenge siden jeg har brukt Microsofts løsning for dette.

http://rufus.ie/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarte å få til en oppstarts-usb med Rufus-programmet, og første delen av windows-installasjonen gikk bra, men etter at installasjonsprogrammet måtte restarte maskinen for å kunne fortsette instalasjonen, så startet hele prosessen på nytt fra begynnelsen og ikke fra der den skulle. Jeg prøvde en gang til, men med samme resultat.

Hva kan være årsaken til dette?

Lenke til kommentar

Jeg klarte å få til en oppstarts-usb med Rufus-programmet, og første delen av windows-installasjonen gikk bra, men etter at installasjonsprogrammet måtte restarte maskinen for å kunne fortsette instalasjonen, så startet hele prosessen på nytt fra begynnelsen og ikke fra der den skulle. Jeg prøvde en gang til, men med samme resultat.

Maskinen har en prioritert boot liste, om du har USB'en med windows øverst på denne - og maskinen omstarter, så vil den starte fra nytt og prøve å installere windows.

Om du spammer F12/F2/Delete (det varierer litt fra maskin til maskin) under oppstart så kan du manuelt velge harddisken fra listen, men det enkleste er å bare ta ut USB pinnen før du starter maskinen, så burde den gå til neste på listen - som burde være harddisken, da vil den fortsette der du slapp.

Lenke til kommentar

Prøv på nytt, men fjern minnepenn etter første restart. Maskinen fant minnepennen på nytt og startet installasjonen fra begynnelsen av igjen. Filene skal på dette tidspunktet være lastet inn på harddisken så minnepennen trengs ikke mer.

Denne rariteten tror jeg de fjernet med Windows 10-installasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv på nytt, men fjern minnepenn etter første restart. Maskinen fant minnepennen på nytt og startet installasjonen fra begynnelsen av igjen. Filene skal på dette tidspunktet være lastet inn på harddisken så minnepennen trengs ikke mer.

Denne rariteten tror jeg de fjernet med Windows 10-installasjonen.

Dette problemet er så og si borte etter windows 8 ja, med mindre man har en veldig gammel bios som overrider alt.

Men ta ut minnepennen etter omstart er nok løsningen ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...