Leo_ Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Her tror jeg at jeg trenger litt hjelp. Min arbeidsplass har to ganger i året en ekstratjeneste for våre kunder som går over to-tre kvelder, typisk 16.00-20.00. Dette sliter arbeidsgiver med å få ansatte til å stille opp på. Jeg har et ni år gammelt barn som jeg har halvparten av tiden og jeg har opplyst arbeidsgiver om dette. Likevel havner disse eventene i all hovedsak på de ukene jeg har barnet, følgelig er jeg en av de som ofte sier nei til denne overtiden. Jeg sier aldri nei om jeg blir bedt om å jobbe overtid de ukene jeg har barnefri. Det er nok litt ekstra vanskelig for min leder å samle folk denne ganger og han kom til meg og spurte om jeg kunne skaffe barnevakt for å jobbe. Han var tydelig på at om det ikke var mange nok frivillige ville han beordre overtid og kom ikke til å ta spesielle hensyn.Jeg har ingen familie i byen jeg bor i utover min samboer som reiser en del i sitt arbeide, ei heller har jeg nevneverdig kontaktnett av sådan art så barnevakt er ikke bare å trylle frem. I tillegg har barnet mitt noen utfordringer som gjør at jeg bør være til stede som absolutt best jeg kan. Jeg er nå redd jeg skal bli beordret til overtid jeg ikke har mulighet til å stille opp på. Etter det jeg kan lese er det igjen oppsigelsesgrunn. Jeg sendte min leder en epost der jeg ba om et møte med ham for å avklare eventuell tvil om min innstilling til overtid og at jeg ville ha tillitsvalgt med, denne eposten er ikke besvart enda.Så, her trenger jeg litt råd av noen med større juridisk kompetanse enn jeg har, hvordan bør jeg forholde meg her? Endret 19. oktober 2018 av Leo_ Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Følger tråden, for dette er jeg også nysgjerrig på. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 (endret) Ang. pålagt overtid fra advokat. "Noen ansatte har rett til fritak Noen ansatte har imidlertid rett til fritak. Dersom helsemessige eller vektige sosiale grunner tilsier har arbeidstaker rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid, og kan med andre ord ikke pålegges ytterligere arbeid." Så er jo spørsmålet hva som går under / en legger i vektige sosiale grunner. Skulle tro reell mangel på barnevakt burde telle her. Endret 20. oktober 2018 av vidor Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Eksempler på vektige sosiale grunner er hensynet til pass av mindre barn, deltakelse i større familiebegivenheter og lignende. Kilde: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Som de andre sier; "Han var tydelig på at om det ikke var mange nok frivillige ville han beordre overtid og kom ikke til å ta spesielle hensyn." Det er ikke opp til ham. Han er pålagt å ta hensyn. Vel og merke - der er ikke vanskelig å bli kvitt en vanskelig ansatt så det er selvfølgelig en trist situasjon, men jeg hadde stått på mitt. Unger er faen meg slit nok i seg selv uten å krige med hensynsløs arb.giver som føler seg berettiget på din fritid. Jeg tolket innlegget ditt som at dette er forventet arveidspress og ikke akutt behov man vanskelig kunne forutse? Arb giver står ikke fritt til å beordre overtid på ansatte når det tydeligvis er snakk om "planlagt overtid" som ikke skal forekomme. Gvis arb.plassen trenger mer kapasitet så må de ansette flere. 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Slik jeg selv forstår av det du skriver - og jeg sitter som daglig leder selv - kan ikke OVERTID pålegges i det hele tatt her, for OVERTID skal være nødvendig. At ledelsen på firmaets vegne ønsker litt ekstra markedsoppmerksomhet gjør ikke overtid nødvendig, og som en årlig begivenhet man tidligere vet man har hatt problemer med bemanningen ved er det også rimelig grunn - og tid - til å ordne med ekstramannskap i stedet for å pålegge overtid. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Et glidemiddel her kunne jo være at de spesielle eventene utbetaler noen hundrer prosenter mer lønn enn ordinær lønn. Foreslå det tilbake til din arbeidsgiver, det hadde jeg kanskje gjort. Nadige/gjerrige bedriftsledere Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Slik jeg selv forstår av det du skriver - og jeg sitter som daglig leder selv - kan ikke OVERTID pålegges i det hele tatt her, for OVERTID skal være nødvendig. At ledelsen på firmaets vegne ønsker litt ekstra markedsoppmerksomhet gjør ikke overtid nødvendig, og som en årlig begivenhet man tidligere vet man har hatt problemer med bemanningen ved er det også rimelig grunn - og tid - til å ordne med ekstramannskap i stedet for å pålegge overtid.Jeg er ikke så sikker på om dette resonnementet holder. Ditt syn gir medfører ganske betydelige begrensninger i arbeidsgivers handlingsrom til å gjennomføre forskjellige aktiviteter. Jeg vil tro det faller klart inn under arbeidsgivers styringsrett å gjennomføre ekstra markedsføringstiltak e.l., og å bruke overtid hvis det er nødvendig for å gjennomføre dette. Det som kan være problematisk er om arbeidsgiver har gjort det han trenger for å skaffe bemanning på andre måter, for eksempel å pålegge merarbeid for de som ikke jobber fulltid, flytte på vakter o.l. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Burde det ikke da nevnes i stillingsinstruks og/eller arbeidskontrakt at den ansatte må kunne forvente slike markedsføringseventer og evt. nattåpent rundt førjulstid med mere? Da har ihvertfall den ansatte undertegnet og hatt mulighet til å forhandle lønn i forhold til det arbeidsgiver måtte forvente. Og kanskje få regulert ordlyden i kontrakt slik at det passer begge parter best mulig ift. til det som spørres og drøftes i ansettelsesøyeblikket. Jeg heller litt til at det kanskje ikke er godt nok at også andre butikkjeder i "kjøpesenteret" driver med nattåpent førjulsinnspurt. Men, at den ansatte kan lene seg litt på det med at arbeidsgiver har visst om eventen lenge i forkant, og sånn sett burde kunne ha klart å leie inn midlertidig ekstra arbeidskraft (perfekt for en student f.eks. til å spe på sin økonomi).. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Enkelt å skaffe folk til slike eventer, da det kun handler om penger Tviler på at alle som jobber der har barn eller er eneforeldre Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2018 Vi er en liten bedrift med bare 6-7 mann i produksjon. To av oss er småbarnsforeldre, to bor langt unna og alle har vi våre private ting å holde på med. I den store sammenheng blir overtidsbetalingen et rimelig tannløst virkemiddel, de fleste vil egentlig dra hjem etter jobb og være i fred. Jeg er litt skuffet over å ikke ha fått noe svar på min anmodning om møte. Min leder har et ikke ubetydelig markeringsbehov så jeg er bekymret for at det skal gå utover meg denne gangen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2018 Jeg er ikke så sikker på om dette resonnementet holder. Ditt syn gir medfører ganske betydelige begrensninger i arbeidsgivers handlingsrom til å gjennomføre forskjellige aktiviteter. Jeg vil tro det faller klart inn under arbeidsgivers styringsrett å gjennomføre ekstra markedsføringstiltak e.l., og å bruke overtid hvis det er nødvendig for å gjennomføre dette. Det som kan være problematisk er om arbeidsgiver har gjort det han trenger for å skaffe bemanning på andre måter, for eksempel å pålegge merarbeid for de som ikke jobber fulltid, flytte på vakter o.l. Vi har kun heltidsansatte og virksomhetens art gjør det ikke mulig å benytte arbeidskraft utenfra, det er nok kun vi som arbeider der som er hensiktsmessig å bruke til disse kveldsøktene. Jeg har absolutt forståelse for at dette er vanskelig for arbeidsgiver. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Som flere har sagt så kan du ikke pålegges overtid dersom det medfører at barnet ditt ikke har tilsyn. Han kan ikke unnlate å ta hensyn til dette, da det er et lovpålagt hensyn han må ta. Dersom han sier deg opp som følge av at du ikke har mulighet til å jobbe overtid, så vil det ikke være en gyldig oppsigelse. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Min mening er at dette er ting et lederskap skal tenke igjennom. Man har med mennesker med liv å gjøre, ikke roboter. Ellers burde han gjort det her tydelig i det første intervjuet. Du kan også ta den muligheten her til å tydeliggjøre og klarère denne problemstillingen. For eksempel si at greit, du tar denne vakta, men slik er min plan for barnepass fremover og jeg har ikke mulighet til å jobbe overtid de kveldene. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Om det er sånn at det bare er noen ganger i året så må det gå an å planlegge dette i god tid, altså at noen er satt opp på vakten flere uker i forveien, og som sagt, det er bedre med gulrot enn pisk, da norske lover som regel gjør pisken ulovlig Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Som flere har sagt så kan du ikke pålegges overtid dersom det medfører at barnet ditt ikke har tilsyn. Han kan ikke unnlate å ta hensyn til dette, da det er et lovpålagt hensyn han må ta. Dersom han sier deg opp som følge av at du ikke har mulighet til å jobbe overtid, så vil det ikke være en gyldig oppsigelse. Er det ikke snakk om at en ni år gammel gutt er alene noen timer en kveld? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Er det ikke snakk om at en ni år gammel gutt er alene noen timer en kveld? Har barn i den alderen selv og at vedkommende skulle klare seg alene fra skoleslutt til og med legging hadde vært utenkelig. Dette kan selvsagt variere med modenheten til barnet, men her må forelder gjøre vurdering av hva som er forsvarlig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 Arbeidsmiljøloven § 10-6 tiende ledd: (10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. Tvist om unntak etter § 10-6 tiende ledd avgjøres av Tvisteløsningsnemnda for saker etter arbeidsmiljøloven. Klagefristen er fire uker etter at avslaget er kommet frem til arbeidstaker, jf. tvisteløsningsnemndsforskriften § 4. Det har vært til sammen seks slike tvister siden 2006-loven kom. Et generelt ønske om å ha mer tid med sine nærmeste (samboer, ektefelle, barn mv) er ikke nok, jf. Tvisteløsningsnemnda i sak 20/2009. Tilsyn med syke barn vil nær sagt alltid være fritaksgrunn, jf. nemnda i sak 211/2017, også om man ikke kunne fått "sykt barn"-permisjon. De øvrige sakene ble enten avvist eller angikk helsemessige forhold. Pass av "mindre barn" sikter primært til barn under skolealder og i småskolen. En niåring er på grensen, og da må vurderingen skje ut fra det konkrete barnets modenhet og behov. Det er ellers ikke særlig tvilsomt i mine øyne at det nok er adgang til å bruke overtidspålegg her. Det er overtidsbehovet som må være særlig og tidsavgrenset, ikke aktiviteten. Man kan bruke overtid til å løse virksomhetens ordinære oppgaver hvis sykdom, oppsigelser/fantegåing, eller lignende gjør at man ikke har tilstrekkelig kapasitet innenfor ordinær arbeidstid. Man kan ikke planlegge oppgaveløsningen med overtid som forutsetning, men det er en annen situasjon enn den som er beskrevet her. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 Du har trolig rett at det generelt sett kan pålegges overtid her, spørsmålet mitt er heller om jeg kan avslå pålegget med grunnlag i at et ni år gammelt barn ville blitt alene, uten middag eller kveldsmat og uten hjelp til lekser. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Hvis barnets modenhet og behov tilsier at barnet ikke kan være alene hjemme i den perioden vil det være en vektig sosial grunn for å nekte overtid, men en niåring er ikke et så lite barn at det nærmest automatisk er for lite til å være hjemme alene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå