Gå til innhold

Si nei til bøssebærere med god samvittighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns man ikke trenger noen god grunn i det hele tatt. Det enkleste og beste er å ikke åpne døra? Så er problemet over uten at du trenger å si verken nei takk eller ja takk.

 

Det enkleste da er vel å ha et overvåkningskamera hvor man kan sjekke hvem som står på døra.

Lenke til kommentar

En tysk tigger da? En svensk? Hvor setter du grensen?

 

Og det meste av det de driver med treffer Norske brukere, jmf arbeid, kafeer, mat etc.

 

Jeg synes tyske tiggere kan holde seg i Tyskland, det samme med svenske, altså holde seg i Sverige, men det er vel neppe noe problem ettersom de eneste tiggerne jeg ser rundt omkring er rumenske?

 

Og jeg skriver jo nettopp det, at bymisjonen i stor grad driver bra arbeid for norske brukere.

Særlig ovenfor unge og eldre gjøres det fantastisk mye bra, og et formidabelt arbeid.

For å repetere meg selv, så velger jeg altså å ikke gi noe til Kirkens Bymisjon nettopp fordi jeg personlig føler at det ikke er organisasjonen for meg, for selv om de gjør mye bra jeg ellers ville støttet, så driver de altså noen store prosjekter jeg ikke er det grann interessert i å støtte, blant annet tilrettelegging for utenlandske tiggere, enten de kommer fra Sverige eller Tyskland.

 

Nordmenn skal på generelt grunnlag ikke behøve å tigge, annet enn på NAV, men noen faller selvfølgelig utenfor.

 

En annen personlig mening jeg har, er at løsgjengerloven aldri skulle vært opphevd.

Det store antallet rumenske tiggere i Norge er derfor Inga Marte Thorkildsen sin feil, helt og holdent, ingen andre.

 

For egen del anser jeg malaria, samt for høy folkevekst til å være vår tids store globale problemer, og gir derfor årlig til organisasjoner som forsøker å bekjempe malaria, der jeg anser pengene gjør mest nytte for seg, hvem gir du til, ingen ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, det er først og fremst rumenske tiggere jeg ser støtt og stadig i gatebildet. Jeg har riktignok møtt en del ideell-organisasjonstigging også da.

 

Ellers så har jeg vel kun opplevd et par fylliker på byen tigge enten til penger til bussen, eller til en kopp kaffe. Han ene av dem var ekstremt pågående. Blokkerte meg i å komme meg over en lyskryssfotgjengerovergang (utpressing.. på yngre ungdom, enkle ofre).

 

Også har du disse "smartingene" som enten er blind eller døv, og som står i gatebilde eller smyger seg rundt på restauranter, eller går fra dør til dør med "plakat" om hva og hvem de er, og at de samler inn til folk i liknende situasjon som dem. Litt mer kinkig type tigging den der å forholde seg til realismen for.

Endret av G
Lenke til kommentar

En annen personlig mening jeg har, er at løsgjengerloven aldri skulle vært opphevd.

Det store antallet rumenske tiggere i Norge er derfor Inga Marte Thorkildsen sin feil, helt og holdent, ingen andre.

 

For egen del anser jeg malaria, samt for høy folkevekst til å være vår tids store globale problemer, og gir derfor årlig til organisasjoner som forsøker å bekjempe malaria, der jeg anser pengene gjør mest nytte for seg, hvem gir du til, ingen ?

 

Tror du de hadde blitt rimelig snytt eller forbannet om du ga de et kondom (som en hint om at de bør slutte å forplante seg).

Hvor drøy er den der?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det var da mange antakelser. Hadde du lest innleggene mine i tråden, så hadde du fått med deg at jeg sier at jeg har gitt til UNICEF og Kreftforeningen. Jeg har også jobbet frivillig for eldre og rusmisbrukere via hjelpesenteret i kommunen min. Jeg har deltatt på Rød Kors arrangement i Bergen. Jeg har vært med å ledet aktiviteter på flere Mottak og oppfølgingssenter.

Så bra for deg. Og alt dette gjorde du for at du selv skulle føle deg bra og kjenne på den gode følesen av at man har gjort en god gjerning? Eventuellt for å slippe å ha dårlig samvittighet.

 

Men om du er ute etter en konkurranse om hvem som er minst egoistisk og mest selvgod så kan du ringe Bono og legge ut til han hvor flink du er.

Har aldri sagt det var en konkuranse :)

 

 

Og nei, vi trenger ikke slutte å hjelpe andre. Vi kan derimot slutte å kreve at staten skal stjele penger fra deg og meg og gi det videre fordi vi liksom ikke kan gjøre dette selv. Noe vi kan. Du kan selv gi til dine egne tiltenkte formål uten å legge penger i bøsser for å få deg selv til å ha god samvittighet eller å la staten gjøre det for deg via bistand.

 

Greier du ikke å gi uten at staten hjelper deg? Jeg kunne gitt enda mer til veldedige formål om staten kuttet kraftig ned på skatter og avgifter. Jeg greier også fint å velge veldedig organisasjon/aktivitet på egenhånd, takk.

 

Gå å troll i en annen tråd.

Ja, regnet med at "staten" var innblannet i dette. Den store stygge ulven. Roten til alt ondt. Og grunnen til at Norge går så jævlig mye dårligere enn land med svak eller ingen stat? Nei vent nå litt! Norge og skandinavia er jo best i verden, med sterk stat alle plasser. Det kan jo ikke stemme???

 

Så mange tråder du har trollet i så burde du tåle litt trolling i retur ;)

Lenke til kommentar

Du vet lite om denne personens inntektsgrunnlag. Synes at det at du ikke tar forbehold om sånt er skammelig også jeg. Det finnes rike og folk med ikke fullt så romslig økonomi i dette landet også. La oss si han f.eks. skulle slite med å spare penger til bussbilletter, skal du da forvente at han driver med sparing på siden til å gi til veldedige formål, som et tenkt eksempel?

 

Men det finnes veldig rike egoer også. Det er gjerne derfor de har blitt så rike?

Om han er fattig så hadde han ikke tatt til orde for å droppe statsfinanisert veldedighet.

Lenke til kommentar

På søndag skal de gå fra dør til dør igjen for nok en eller annen sak (det er jo alltid noe som skjer i verden). Men jeg har ikke tenkt å gi bøssene en krone. Hvorfor skal folk gi penger når det går rekordmye penger fra statskassen i bistand? Mange milliarder av norske skattepenger ender opp i disse korrupte landene der lederne kjøper seg luksusfly og sportsbiler i millionklassen. Og om man gir til bøssebærere så går mye til å betale for administrasjonskostnader og feit lønn til ledelsen. Da er det bedre å heller slutte å gi bistand fra skattepengene slik at folk kan gi mer av sine egne penger til det de selv vil.

 

Jeg tenker at det spørs hva det går til. Om det er et sånt der land der de har holdt på med samme elendigheten i lengre tid ville jeg ikke gitt en krone. Da er det ikke "meant to be".  Vi blander oss inn på feil måte og forlenger lidelsen, vi burde heller gjøre som Thanos. Tenk hvor fort det ville bli slutt på konflikten i mellom Palestina og Israel om vi bare tok oss en liten kronerulling, hyret inn fremmedlegionen, slik at de reiste ned dit og drepte sånn halvparten av alle som er der. Da hadde de endelig fått noe nytt å irritere seg over.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar

Så bra for deg. Og alt dette gjorde du for at du selv skulle føle deg bra og kjenne på den gode følesen av at man har gjort en god gjerning? Eventuellt for å slippe å ha dårlig samvittighet.

 

Har aldri sagt det var en konkuranse :)

 

 

Ja, regnet med at "staten" var innblannet i dette. Den store stygge ulven. Roten til alt ondt. Og grunnen til at Norge går så jævlig mye dårligere enn land med svak eller ingen stat? Nei vent nå litt! Norge og skandinavia er jo best i verden, med sterk stat alle plasser. Det kan jo ikke stemme???

 

Så mange tråder du har trollet i så burde du tåle litt trolling i retur ;)

Hva er det du prøver å si? At alle som gjør frivillighetsarbeid gjør det bare for å føle seg selv bedre, mens alle som ikke gir til bøssebærere er kalde egoister? Du er jammen meg en artig kar.

 

Og nei, Skandinavia er ikke bra å bo i pga av staten, men pga av kapitalismen. Uten kapitalismen har ikke staten noe å ta fra. Norge og resten av Norden har lav selskapsskatt og er på toppen av områder i verden å starte og drive et privat selskap. Det gjør at vi igjen har høy levestandard.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det spørs hva det går til. Om det er et sånt der land der de har holdt på med samme elendigheten i lengre tid ville jeg ikke gitt en krone. Da er det ikke "meant to be". Vi blander oss inn på feil måte og forlenger lidelsen, vi burde heller gjøre som Thanos. Tenk hvor fort det ville bli slutt på konflikten i mellom Palestina og Israel om vi bare tok oss en liten kronerulling, hyret inn fremmedlegionen, slik at de reiste ned dit og drepte sånn halvparten av alle som er der. Da hadde de endelig fått noe nytt å irritere seg over.

Slik kommer det alltid til å være. Det er alltid et land, en region eller en bestemt folkegruppe som alltid vil trenge mer hjelp fra andre steder i verden, og ingenting blir forbedret. Et eksempel er land der befolkningen eksploderer i vekst samtidig som de har lite dyrkbar jord og få vannressurser. Da er det lite som kan gjøres utenom å være forsynt av resten av verden, hele tiden.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Et eksempel er land der befolkningen eksploderer i vekst samtidig som de har lite dyrkbar jord og få vannressurser. Da er det lite som kan gjøres utenom å være forsynt av resten av verden, hele tiden.

 

Slike land finnes knapt, det vil si de finnes, men mange av disse landene har enorme ressurser på andre måter.

Noen av verdens fattigste land, som Kongo, Kirgisistan, Nigeria med flere, har faktisk enorme naturressurser i kull, olje, diamanter, gull og annet.

 

Problemet er at de ikke klarer å organisere og kapitalisere disse ressursene, fordi de er mer opptatt av å ta livet av hverandre og plyndre nabostammene for fitte og bambus.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...