Gå til innhold

Si nei til bøssebærere med god samvittighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På søndag skal de gå fra dør til dør igjen for nok en eller annen sak (det er jo alltid noe som skjer i verden). Men jeg har ikke tenkt å gi bøssene en krone. Hvorfor skal folk gi penger når det går rekordmye penger fra statskassen i bistand? Mange milliarder av norske skattepenger ender opp i disse korrupte landene der lederne kjøper seg luksusfly og sportsbiler i millionklassen. Og om man gir til bøssebærere så går mye til å betale for administrasjonskostnader og feit lønn til ledelsen. Da er det bedre å heller slutte å gi bistand fra skattepengene slik at folk kan gi mer av sine egne penger til det de selv vil.

Norge gir ca 6400 kroner per innbygger til veldedige formål årlig over statsbudsjettet. Jeg ville ikke kalt dette rekordmye. Snittlønn 2016 var 550K kroner for heltidsansatte. Dette betyr bidraget er 1,2% av lønnen din OM statsbudsjettet kun hadde inntekter fra skatt på lønninger.  Skatt på lønn og formue utgjør kun 20% av inntekter. Tar du med inntekter fra MVA så blir det 40%. Så i slutten av dagen blir det mer som 0.5% av dine penger som går til bistand. 

 

VET du at norske skattepenger ender opp hos rikinger og på korrupsjon? Det er veldig viktig å se HVA du gir penger til. Fordi det finnes definitivt bistand som går til slikt, men alt gjør ikke. Det  er en ting å ikke ville gi penger til hva som helst, her er jeg enig. Derimot å mene at all bistand ikke er vits å gi fordi det blir tapt i korrupsjon og går til luksus er bare feil.

 

Og jeg forstår ikke det med administrasjonspenger. Folk vil ha lave kostnader. Virkelig? Jeg lurer på, tenker folk over hva dette betyr? Det finnes ikke et bra selskap som ikke bruker en del penger på god administrasjon og god ledelse. Fordi det er utrolig viktig å kunne bruke pengene riktig og ikke bare gi ut penger til ting og folk. Da har du null kontroll. Ingen anelse hva resultatet blir. Jeg gir utvilsomt heller penger til noen som har bra administrasjon selv om 5-10% av pengene går til admin enn noen frivillige som bare bruker pengene etter egne følelse av hva de tror er bra.

 

Du antar at folk gir mer om staten ikke gir til bistand, men gir folk i land som gir mindre mer til bistand selv? Det tror jeg ikke. Dette er en stor antakelse som du ikke har noe grunnlag for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På søndag skal de gå fra dør til dør igjen for nok en eller annen sak (det er jo alltid noe som skjer i verden). Men jeg har ikke tenkt å gi bøssene en krone. Hvorfor skal folk gi penger når det går rekordmye penger fra statskassen i bistand? Mange milliarder av norske skattepenger ender opp i disse korrupte landene der lederne kjøper seg luksusfly og sportsbiler i millionklassen. Og om man gir til bøssebærere så går mye til å betale for administrasjonskostnader og feit lønn til ledelsen. Da er det bedre å heller slutte å gi bistand fra skattepengene slik at folk kan gi mer av sine egne penger til det de selv vil.

 

Tull. Du er en egoist som prøver å rettferdiggjøre at du er egoist, med ekstremt tynne argumenter. Skal vi følge de, så må vi slutte meg alt av hjelp til alle.

- Norge trenger ikke gi noen hjelp siden andre land uansett hjelper.

- Vi kan ikke garantere at ingen missbruker NAV, så da må vi bare stenge alt.

- Jeg tviler på at du selv ville klart å overleve om du skulle jobbet fulltid, gratis, med å hjelpe andre, så hvorfor forventer du at andre skal det?

 

Du hadde ikke gitt en eneste krone med eller uten statsstøtta, så ikke prøv å lur deg selv. Du blir gjennomskuet av selv en random fyr på internett, så tynn er argumentasjonen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den årlige TV-innsamlingen er jo kun for at folk skal gi noen tiere, å føle seg litt bedre.
Det er psykisk lindring på sitt beste. For organisasjoner som Kirkens Bymisjon spiller det liten rolle.

Man samler inn rundt 250 mill. kroner omtrent, hvorpå Staten og næringslivet er de største bidragsyterne.
Av det går 50 mill. til reklame og organisering, TV-programmet og annet.

Kirkens Bymisjon blåser igjennom 1200 mill. i året omtrent, av det er rundt en milliard statlig støtte.

 

De kanskje 100 millionene som samles inn fra det norske folk kommer sikkert godt med, det er vel omtrent halvparten av den summen Kirkens Bymisjon bruker på tilreisende tiggere fra romfolket årlig, så det går nok til en god sak, samt at generalsekretær Hvambsal får sine 3 millioner i lønn.

Når det er sagt, så er Kirkens Bymisjon en av de eldste og beste organisasjon når det kommer til å hjelpe folk i nød, det finnes knapt en bedre mottaker, men noen hundringser fra Olsen og Nilsen utgjør fint liten forskjell, Kirkens Bymisjon har allerede et av Kongerikets feteste sugerør rett i statskassa.

Når man tenker over det, så undres man jo litt hvorfor det ikke finnes noen "Moskeens Bymisjon"?
Muslimer er pålagt å gi minst 2.5% av inntekten sin, mer hvis de har råd, til syke og fattige, men jeg kan ikke se at hverken ICC, Rabita eller moskeene legger til rette for dette på noen måte, eller driver noen form for arbeid for å hjelpe noe .. andre enn seg selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tull. Du er en egoist som prøver å rettferdiggjøre at du er egoist, med ekstremt tynne argumenter. Skal vi følge de, så må vi slutte meg alt av hjelp til alle.

- Norge trenger ikke gi noen hjelp siden andre land uansett hjelper.

- Vi kan ikke garantere at ingen missbruker NAV, så da må vi bare stenge alt.

- Jeg tviler på at du selv ville klart å overleve om du skulle jobbet fulltid, gratis, med å hjelpe andre, så hvorfor forventer du at andre skal det?

 

Du hadde ikke gitt en eneste krone med eller uten statsstøtta, så ikke prøv å lur deg selv. Du blir gjennomskuet av selv en random fyr på internett, så tynn er argumentasjonen.

 

Det var da mange antakelser. Hadde du lest innleggene mine i tråden, så hadde du fått med deg at jeg sier at jeg har gitt til UNICEF og Kreftforeningen. Jeg har også jobbet frivillig for eldre og rusmisbrukere via hjelpesenteret i kommunen min. Jeg har deltatt på Rød Kors arrangement i Bergen. Jeg har vært med å ledet aktiviteter på flere Mottak og oppfølgingssenter.

 

Men om du er ute etter en konkurranse om hvem som er minst egoistisk og mest selvgod så kan du ringe Bono og legge ut til han hvor flink du er.

 

Og nei, vi trenger ikke slutte å hjelpe andre. Vi kan derimot slutte å kreve at staten skal stjele penger fra deg og meg og gi det videre fordi vi liksom ikke kan gjøre dette selv. Noe vi kan. Du kan selv gi til dine egne tiltenkte formål uten å legge penger i bøsser for å få deg selv til å ha god samvittighet eller å la staten gjøre det for deg via bistand.

 

Greier du ikke å gi uten at staten hjelper deg? Jeg kunne gitt enda mer til veldedige formål om staten kuttet kraftig ned på skatter og avgifter. Jeg greier også fint å velge veldedig organisasjon/aktivitet på egenhånd, takk.

 

Gå å troll i en annen tråd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er så jævlig morsomt at folk alltid skal ha noe å klage på. Tidligere år har folk klagd på at disse aksjonene er til for å hjelpe folk utenfor landegrensene våre. Nå når vi først skal hjelpe våre egne så er det og feil.

 

/rant over

 

Jeg tror det folk klager over er at skattepengene brukes til alt mulig annet enn det som er nyttig. Dårlige veier, eldre får ikke bra mat, boligmarkedet er i hytt og gevær osv. Det skal ikke måtte være nødvendig å ty til giverglede for å ordne opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De kanskje 100 millionene som samles inn fra det norske folk kommer sikkert godt med, det er vel omtrent halvparten av den summen Kirkens Bymisjon bruker på tilreisende tiggere fra romfolket årlig, så det går nok til en god sak, samt at generalsekretær Hvambsal får sine 3 millioner i lønn.

 

Regner med at dette er sarkasme? For å gi penger til romfolket, som kun kommer til Norge for å tigge og stjele, er ikke en god sak

 

Vi var i dåp på Søndag, og det stod en tigger på kirketrappa (romfolk..), de eier ikke skam

Lenke til kommentar

Det er så jævlig morsomt at folk alltid skal ha noe å klage på. Tidligere år har folk klagd på at disse aksjonene er til for å hjelpe folk utenfor landegrensene våre. Nå når vi først skal hjelpe våre egne så er det og feil.

 

/rant over

 

Er det ikke det vi har NAV etablert for da? Hvor mange sulter i Norge?

Lenke til kommentar

Tull. Du er en egoist som prøver å rettferdiggjøre at du er egoist, med ekstremt tynne argumenter. Skal vi følge de, så må vi slutte meg alt av hjelp til alle.

- Norge trenger ikke gi noen hjelp siden andre land uansett hjelper.

- Vi kan ikke garantere at ingen missbruker NAV, så da må vi bare stenge alt.

- Jeg tviler på at du selv ville klart å overleve om du skulle jobbet fulltid, gratis, med å hjelpe andre, så hvorfor forventer du at andre skal det?

 

Du hadde ikke gitt en eneste krone med eller uten statsstøtta, så ikke prøv å lur deg selv. Du blir gjennomskuet av selv en random fyr på internett, så tynn er argumentasjonen.

 

Du vet lite om denne personens inntektsgrunnlag. Synes at det at du ikke tar forbehold om sånt er skammelig også jeg. Det finnes rike og folk med ikke fullt så romslig økonomi i dette landet også. La oss si han f.eks. skulle slite med å spare penger til bussbilletter, skal du da forvente at han driver med sparing på siden til å gi til veldedige formål, som et tenkt eksempel?

 

Men det finnes veldig rike egoer også. Det er gjerne derfor de har blitt så rike?

Endret av G
Lenke til kommentar

Regner med at dette er sarkasme? For å gi penger til romfolket, som kun kommer til Norge for å tigge og stjele, er ikke en god sak

 

Vi var i dåp på Søndag, og det stod en tigger på kirketrappa (romfolk..), de eier ikke skam

 

Enig på mange punkter. Men det kan godt hende at tigger-slavene der ikke har det så bra også. Så da står vel valget om at de har det verre uten noe særlig til mat og håpet om at de reiser til et annet land og tigger.

 

Jeg gir aldri ei krone til disse tiggerne, når bakmenn skryter på sosiale medier og kjører rundt i fine BMW'er.

Endret av G
Lenke til kommentar

Regner med at dette er sarkasme? For å gi penger til romfolket, som kun kommer til Norge for å tigge og stjele, er ikke en god sak

 

Ja. litt. Det er klart Kirkens Bymisjon bruker svimlende summer på sine ledere, og på ting som romfolk.

Så vidt jeg vet står bymisjonen for flere prosjekter for tilreisende tiggere, de får vel seng og mat ved St. Halvard osv. og de bruker store summer på disse halvkriminelle de fleste ønsker dit pepperen gror.

 

På den andre siden, driver også bymisjonen mange gode prosjekter for unge og eldre, og gjør fantastisk mye bra, men selv velger jeg å ikke gi fem øre til TV-aksjonen. Det er etter min mening penger rett i dass, som ikke går til de som trenger det mest uansett, samt at bymisjonen allerede får en milliard av våre felles innbetalte skattekroner hvert år, det burde være mer enn nok.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Ja. litt. Det er klart Kirkens Bymisjon bruker svimlende summer på sine ledere, og på ting som romfolk.

Så vidt jeg vet står bymisjonen for flere prosjekter for tilreisende tiggere, de får vel seng og mat ved St. Halvard osv. og de bruker store summer på disse halvkriminelle de fleste ønsker dit pepperen gror.

 

Det,handler om ikke om tilreisende tiggere, det handler om mennesker, alle slags. Som også inkluderer tiggere av ulike sorter.

Men å få det til å fremstå som ett prosjekt for dem er helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det,handler om ikke om tilreisende tiggere, det handler om mennesker, alle slags. Som også inkluderer tiggere av ulike sorter.

 

No shit, Sherlock ?

 

Min personlige overbevisning er dog at jeg ikke gir penger til rumenske tiggere, og at de bør reise tilbake dit de kom fra, derfor støtter jeg heller ikke en organisasjon som driver arbeid for å tilrettelegge for flere rumenske tiggere, selv om nevne organisasjon også gjør utrolig mye bra lokalt arbeid.

Lenke til kommentar

No shit, Sherlock ?

 

Min personlige overbevisning er dog at jeg ikke gir penger til rumenske tiggere, og at de bør reise tilbake dit de kom fra, derfor støtter jeg heller ikke en organisasjon som driver arbeid for å tilrettelegge for flere rumenske tiggere, selv om nevne organisasjon også gjør utrolig mye bra lokalt arbeid.

En tysk tigger da? En svensk? Hvor setter du grensen?

 

Og det meste av det de driver med treffer Norske brukere, jmf arbeid, kafeer, mat etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...