Gå til innhold

Si nei til bøssebærere med god samvittighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dropp tv-aksjonen med god samvittighet - sett heller bidraget inn i noe nyttigere som Unicef, Amnesty, Kreftforeningen, Leger uten grenser, Ingeniører uten grenser, Redd barna eller noe annet ikke-undertrykkende (altså ikke-religiøst).

 

De får ikke ett øre av meg til å misjonere mot de svakeste i samfunnet. Dessuten er vel hjelpebehovet mye større utenfor Norges grenser enn innenfor, da det ikke finnes like gode støttesystemer andre plasser i verden.

Jeg forstår ryggmargsrefleksen, men jeg foreslår at de som er kritiske til Kirkens Bymisjon leser om verdigrunnnlaget på nettsidene deres, særlig her og her.

 

Legg særlig merke til følgende:

Det er høy bevissthet blant Kirkens Bymisjons ansatte om hva som skal kjennetegne profesjonelt sosialt arbeid. Arbeid ut i fra et «misjonerende» perspektiv er ikke forenlig med dette, og Kirkens Bymisjon har fokus på dette i opplæring av ansatte og frivillige.

Det er fortsatt helt legitimt å heller ville gi til andre organisasjoner, men Kirkens Bymisjon driver ikke med religiøst eller "undertrykkende" arbeid, men kirken støtter organisasjonen fordi kristne ser på det som en religiøs plikt å hjelpe andre.

 

(med vennlig hilsen ateist)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som sagt, bare løgn. Kirkens bymisjon ønsker IKKE å inkludere noen som ikke vil ha noe med kirke og kristendom å gjøre. De ønsker kun å støtte "sine egne". Og som sagt over her. Nordmenn får tak over hodet av NAV, de får livsopphold av NAV, de får dagpenger av NAV om de er utenfor arbeidslivet osv.

 

Det skinner også igjennom at Kirkens bymisjon egentlig ikke er hjelpearbeid i ordets rette forstand, men er ute etter å misjonere for de svakeste og mest mottakelige i samfunnet, blant annet rusmisbrukere. Pengene kommer til å gå til anti-abort-holdninger, anti-homofili-holdninger, anti-likestillingsholdninger og mot andre enn "vårt folk" i betydningen kristne. I et av verdens mest sekulære land. Det koker ned til at jeg synes årets tv-aksjon er ganske usmakelig. Tar æren fra NAV og tar veldedige midler fra konkurrerende organisasjoner som faktisk gjør en god nytte i de landene som virkelig trenger det.

Den eneste som kommer med løgn her er jo deg. Du aner virkelig ikke hva du snakker om.

 

Du må gjerne mene det ikke er behov for hjelpearbeid i Norge (selv om jeg er uenig der), men kirkens bymisjon driver ikke misjonering, og hjelper ikke bare kristne. De du tenker på er nok frelsesarmeen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som sagt, bare løgn. Kirkens bymisjon ønsker IKKE å inkludere noen som ikke vil ha noe med kirke og kristendom å gjøre. De ønsker kun å støtte "sine egne". Og som sagt over her. Nordmenn får tak over hodet av NAV, de får livsopphold av NAV, de får dagpenger av NAV om de er utenfor arbeidslivet osv.

....

 

Fordommer, det er alle andre det? Absolutely not me?

 

Hva VET du om Kirens Bymijons arbeid og hva ANTAR du for (bl a) å rettferdiggjøre din motvilje mot å gi?

 

...

 

Det skinner også igjennom at Kirkens bymisjon egentlig ikke er hjelpearbeid i ordets rette forstand, men er ute etter å misjonere for de svakeste og mest mottakelige i samfunnet, blant annet rusmisbrukere. 

 

 

Og når ble rusmottakere de mest mottakelige i møte et miljø som mer enn de fleste avviser rus? 

 

...

 

I Norge har vi en særdeles velutviklet sosial ordning som tar seg av de svakeste i samfunnet, uten å blande inn religion og misjonering.

....

 

I teorien har du langt på vei rett. VET du den ordningen fungerer i praksis? Via mitt kontaktnett (som er kristent og altså notorisk upålitelig) har jeg selv svært klare indikasjoner på teori og praksir her to vesens forskjellige ting, og nettopp derfor er også i Norge anno 2018  - tross et NAV - fremdeles behov for den "sosialhjelp" som Guds folk har drevet gjennom alle tider. Ordet "nestekjærlighet" er nemlig et ukjent begrep i NAVs saksbehandlingsbyråkrati. 

 

For ordens skyld: Jeg har absolutt intet med Kirkens bymisjon å gjøre selv, heller ikke med “eieren” Den norske kirke, da jeg selv tilhører en frikirke. Jeg har en del å utsette på Den norske kirke anno 2018, men er absolutt ikke sikker på om jeg putter Kirkens bymisjon øverst på den listen. 

 

Som sagt, bare løgn. Kirkens bymisjon ønsker IKKE å inkludere noen som ikke vil ha noe med kirke og kristendom å gjøre. De ønsker kun å støtte "sine egne". Og som sagt over her. Nordmenn får tak over hodet av NAV, de får livsopphold av NAV, de får dagpenger av NAV om de er utenfor arbeidslivet osv.

 

Forskjellene øker og de øker ikke. Begge deler er rett. I Norge øker forskjellene mellom middelklassen og eliten, mens forskjellen mellom fattigmann og middelklassen minker. I Norge har vi en særdeles velutviklet sosial ordning som tar seg av de svakeste i samfunnet, uten å blande inn religion og misjonering. Fattigdom i Norge er en vits i forhold til hva den er i mange andre land, spesielt i Afrika og Asia. Det er der hjelpen bør settes inn, ikke i Norge. Ser man også på kostnadseffektivitet så vil 1 dollar om dagen hjelpe norske "fattige" veldig lite, om merkbart i det hele tatt, mens for fattige i andre deler av verden kan det være et enormt løft i livskvalitet og trygghet.

 

Kirkens bymisjon er mest ute etter å opprettholde fattigdommen i fattige land ved å holde hjelpemidlene i Norge, her de egentlig ikke trengs på grunn av NAV.

 

Det skinner også igjennom at Kirkens bymisjon egentlig ikke er hjelpearbeid i ordets rette forstand, men er ute etter å misjonere for de svakeste og mest mottakelige i samfunnet, blant annet rusmisbrukere. Pengene kommer til å gå til anti-abort-holdninger, anti-homofili-holdninger, anti-likestillingsholdninger og mot andre enn "vårt folk" i betydningen kristne. I et av verdens mest sekulære land. Det koker ned til at jeg synes årets tv-aksjon er ganske usmakelig. Tar æren fra NAV og tar veldedige midler fra konkurrerende organisasjoner som faktisk gjør en god nytte i de landene som virkelig trenger det.

 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....

 

Du må gjerne mene det ikke er behov for hjelpearbeid i Norge (selv om jeg er uenig der), men kirkens bymisjon driver ikke misjonering, og hjelper ikke bare kristne. De du tenker på er nok frelsesarmeen.

 

Det  er da ikke å forvente at en ateist skal kunne skille mellom slike uvesentlige begreper. (Og så vidt jeg kjenner Frelsesarmeen - ikke veldig godt - spør man heller ikke der etter hva man tror før man gir hjelpen. Gjør man, har man i hvert fall godt og grundig forlatt hva armeenss grunnlegger William Booth stod for.) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også blandete følelser rundt "tigging".

 

Det er nemlig følelsene våre de spiller på, utnytter og i lengden ødelegger. Ja, jeg mener at moderne tigging ødelegger sunne "samaritan"-følelser. Folk får mer skepsis og avsmak til tigging jo mer dette florerer. Lokalt så har jeg fått nok av Asfalt-selgere, som lokal menighet "tvinger" narkomane inn i. Jeg er greie med stakkarene, men kjøper aldri et eneste blad. Ignorerer deres tilstedeværelse. Kanskje jeg skulle ha smilt til dem, men det er alt det der styret fortjener av meg.

 

Jeg gidder ikke å ofre Asfalt det å sette meg inn i hva det går i en gang. Regner med at det går til menigheten. Og da blir det som med alt av menighetsinnsamling i min bok. Om de vil ha det vel og bra innad menigheten så velbekomme. Men menigheter er menigheter:

 

http://www.gatemagasinetasfalt.no/

 

 

ASFALT er et gatemagasin som selges av mennesker med ruserfaring,  og som er i en vanskelig livssituasjon. Selgerne kjøper bladet for kr. 50,- og selger det videre for kr. 100,-

 

That's all I need to know!

 

 

Gatemagasinet ASFALT ønsker å skape forståelse og dialog mellom ulike sosiale grupperinger, og samtidig bidra til å rive ned en del av samfunnets fordommer.

 

Really ?!

Endret av G
Lenke til kommentar

Det  er da ikke å forvente at en ateist skal kunne skille mellom slike uvesentlige begreper. (Og så vidt jeg kjenner Frelsesarmeen - ikke veldig godt - spør man heller ikke der etter hva man tror før man gir hjelpen. Gjør man, har man i hvert fall godt og grundig forlatt hva armeenss grunnlegger William Booth stod for.)

Nei, i frelsesarmeen spør man ikke, men man driver klart misjonerende virksomhet. Slagordet er jo "suppe, såpe og frelse".
Lenke til kommentar

Frelsesarmeen er jo et eget kapittel i vellykket forretningsmodell. Hvor de også har greid å ivareta en viss form for respekt i samfunnet samtidig. Det finnes ingen slik TV-predikant virksomhet i frelsesarmeen slik jeg oppfatter dem. Men de er som mange andre en stor blanding av Forretning, menighet, godt arbeid, dyre varer, idealisme og et stort stykke arbeidsmarkedsbedrift som tjener penger også i fra NAV.

 

Med frelsesarmeen vil jeg si at det beror på de individene du møter fra dem. Det er mange forskjellige mennesker litt sånn som ellers i samfunnet. Man kan finne dårlig oppførsel hvor enn man snur seg i et samfunn. Men generellt sett så er vel frelsesarmeen relativt godt respektert blant folk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei. Selv om du er helt imot religion, bør du støtte det som fungerer... Hvis herren Jesus er den beste medisinen mot narkomani, bør du vel støtte dette behandlingsopplegget selv om du selv er ikke-troende? Eller hater misjonering?

Det er bare ett problem:

Ingen som ikke allerede er tilbøyelige til å tro på det overnaturlige kan begynne å tro:

Uansett hvor hardt en person prøver, så kan ikke vedkommende tro uten en overbevisning -- og det går ikke an å overbevise rasjonelle nok mennesker uten bevis.

Narkotikamisbruk handler mer om at de som ender opp som misbrukere undervurderer kraften av sin egen vilje, og/eller undervurderer potensen i avhengigheten narkotikaen gir, enn at de ikke er rasjonelle.

 

...

 

Jeg så heller et ikke-religiøst tiltak mot rusmisbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ryggmargsrefleksen, men jeg foreslår at de som er kritiske til Kirkens Bymisjon leser om verdigrunnnlaget på nettsidene deres, særlig her og her.

 

Legg særlig merke til følgende:

 

Det er fortsatt helt legitimt å heller ville gi til andre organisasjoner, men Kirkens Bymisjon driver ikke med religiøst eller "undertrykkende" arbeid, men kirken støtter organisasjonen fordi kristne ser på det som en religiøs plikt å hjelpe andre.

 

(med vennlig hilsen ateist)

Når navnet er bygget opp av "kirke" og "misjon" så er det ikke veldig fristende å gi penger. Om de har et verdigrunnlag som ikke har noe med kirke (undertrykkelse) eller misjon (undertrykkelse) så kunne de tjent på å endre navn.

 

Jeg gir ingen penger til hverken kirke eller misjon. Pengene i år går istedenfor til noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er herren Jesus den beste medisinen mot narkomani?

 

Tvilsomt at det er! Men folk får jo placebo av så mye rart.

 

Jeg tror det er mer snakk om at den narkomane plutselig blir sett, og at det har å gjøre med medmenneskelige relasjoner. Hadde en "tørrlagt" narkoman vist en annen narkoman den samme medmenneskeligheten så kunne kanskje det også gjort underverker. Eller deg og meg, eller noen helt andre organisasjoner (altså hvem som helst med gode intensjoner).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Navnet på organisasjonen eller ikke, misjonering eller ei - så går faktisk mye av disse pengene til å gi folk som sliter eller flyktninger et tilbud. Enten det er å komme seg ut i enkle jobber, plukke søppel eller sosiale settinger. Det er alle tjent med.

 

Selv har jeg lite til overs hverken for kristendommen eller religion, men har ingen problemer med å gi til denne aksjonen.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Jeg vil heller gi til de som har minst mulig sugerør i innsamlede-pengekasser. Det er så mye tap av penger i mange slike voldsomme pengeinnsamlinger. Gang på gang lokker penger over folks moral i slike sammenhenger har det vist seg.

 

Men, ja det må jo nødvendigvis gå noen kroner til formålet, visst ikke så ender vel bakmenn/bakkvinner i fengsel også da. Man må spørre seg hvem som egner seg best som ideelle organisasjoner. Jeg har allerede hørt små sugerørsversjoner i den alder jeg har nådd. Det er litt nok for min del.

 

Ikke bare det, men grådige forventninger kan man finne også. Jeg stappet noen få pantekroner i lommen på en slik utenfor Coop "innsamlings-dude". Han viste ikke noen særlig fin reaksjon på bidraget. Skal man da gidde å bry seg liten giver som stor giver?

 

En gang jeg var yngre så gikk jeg til politistasjonen siden den befant seg ca. 300 meter unna, og sa i fra om en pågående innsamler i fra "midt-østen--ish". De hadde visst informert politiet og hadde papirene i orden. Likte ikke hvor pågående denne utplasserte kvinnen var som viste bilder av fattige tilgrisede barn.

 

En annen ting, det er så voldsomt mye innsamling i våre dager som skjer. Så hvem kan man egentlig stole på?

 

Det burde lages et system for midler mottatt i fra mottaker. Så skulle ideell-organisasjon måtte vise fram disse på en eller annen måte. Samt det burde være tellekorps ala stortingsvalg som også måtte vise sin versjon av samme bidragsmidlene. Da kunne man sammenliknet og funnet ut hvor tykke sugerørene måtte være.

 

Så når ideellorganisasjonene ikke viser ansvarlighet. Så får det bli en gang i "blå månen" at jeg velger å gi, basert på helt subjektive følelser og om jeg føler at jeg har råd til å gi der og da.

 

Er lei av å føle meg som et "angrepet offer" overfor innsamlere (slik har det vært i altfor mange tiår nå). Nå tror jeg at jeg er voksen nok til å skulle greie å være mindre naiv, og klare å lire av meg noen hvite løgner om nødvendig. Samme strategi bør jeg vende meg til å nytte når jeg møter pågående gate-et-eller-annet på ferietur.

Endret av G
Lenke til kommentar

Veldedighet er best når en bidrar med kropp og sjel, framfor pengeflyt direkte. Det finnes jo grupper mennesker det går an å hive seg sammen med, så bygger dere en skole eller et eller annet i sammen. Bidrar med elektriker, rørlegger eller hva det nå enn måtte være av ekspertise du har. :)

 

Da ser en resultatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...