Gå til innhold

Si nei til bøssebærere med god samvittighet?


Anbefalte innlegg

På søndag skal de gå fra dør til dør igjen for nok en eller annen sak (det er jo alltid noe som skjer i verden). Men jeg har ikke tenkt å gi bøssene en krone. Hvorfor skal folk gi penger når det går rekordmye penger fra statskassen i bistand? Mange milliarder av norske skattepenger ender opp i disse korrupte landene der lederne kjøper seg luksusfly og sportsbiler i millionklassen. Og om man gir til bøssebærere så går mye til å betale for administrasjonskostnader og feit lønn til ledelsen. Da er det bedre å heller slutte å gi bistand fra skattepengene slik at folk kan gi mer av sine egne penger til det de selv vil.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig Simen, har selv gitt til Unicef (der går visst mye av pengene direkte til det gode formålet mer enn admin) og Kreftforeningen da jeg føler de står for noe som er både politisk og religionsnøytralt.

 

Årets TV-aksjon er i regi av Krikens Bymisjon, der slagordet er "kom inn" og formålet er Arbeid med å å skape «møtesteder som motvirker utenforskap, redder liv og forbedrer livskvalitet», og å skape «et mer inkluderende samfunn, som åpner dører fremfor å lukke dem».

 

Dette virker for meg som et politisk signal om at vi må slippe inn større kvoter med flyktninger og åpne grensene mer, noe jeg er totalt imot.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hmm, altså søndagens TV-aksjon går til Kirkens Bymisjon. Pengene skal brukes til å skape et mer inkluderende og varmere samfunn, og støtte de som har minst i samfunnet. På nettsidene sine, Blimed.no, skisserer de hvem dette gjelder og skriver spesifikt at «forskjellene i Norge øker». Så pengene vil altså gå til mennesker i vårt eget samfunn, som ikke har en seng å sove på, eller mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet og det sosiale fellesskap. Ønsker man å støtte vårt eget folk, er det uten tvil årets innsamling man faktisk skal gi penger til.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette virker for meg som et politisk signal om at vi må slippe inn større kvoter med flyktninger og åpne grensene mer, noe jeg er totalt imot.

 

Joda... de fleste tolker ting den veien det passer dem enten det stemmer eller ikke. Unnskyldninger for hvorfor man ikke gjør noe man ikke ønsker å gjøre, er det sjelden vanskelig å finne.

 

Om man ikke ønsker å gi, så er det vel bare å ikke gi? Hvorfor denne trangen til å finne på en mengde årsaker, unnskyldninger og forklaringer? Det er helt greit å ikke gi om man ikke ønsker det - overforklaringer på hvorfor man ikke gjør det, fremstår bare som om man har dårlig samvittighet for det. Og det har du vel ikke...?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hmm, altså søndagens TV-aksjon går til Kirkens Bymisjon. Pengene skal brukes til å skape et mer inkluderende og varmere samfunn, og støtte de som har minst i samfunnet. På nettsidene sine, Blimed.no, skisserer de hvem dette gjelder og skriver spesifikt at «forskjellene i Norge øker». Så pengene vil altså gå til mennesker i vårt eget samfunn, som ikke har en seng å sove på, eller mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet og det sosiale fellesskap. Ønsker man å støtte vårt eget folk, er det uten tvil årets innsamling man faktisk skal gi penger til.

Dette er bare løgn. Alle nordmenn har lovfestet rett til egen bolig og tak over hodet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det verste jeg vet med bøssebærere er at det gjerne er ungdom og barn som tvinges av foreldrene. Det er trist.

 

Og det som er med å gi penger er at hvis du gir til én, så vil du alltid ha dårlig samvittighet for at du ikke gir til alle andre. Og sist jeg gikk gjennom Oslo, så ble jeg på 20 minutter stoppet av ikke mindre enn 5 tiggere som prøvde å lure penger ut av meg med rare historier.

 

Så jeg lar staten gjøre jobben med forvaltning og prøver å styre mitt eget budsjett best mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, altså søndagens TV-aksjon går til Kirkens Bymisjon. Pengene skal brukes til å skape et mer inkluderende og varmere samfunn, og støtte de som har minst i samfunnet. På nettsidene sine, Blimed.no, skisserer de hvem dette gjelder og skriver spesifikt at «forskjellene i Norge øker». Så pengene vil altså gå til mennesker i vårt eget samfunn, som ikke har en seng å sove på, eller mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet og det sosiale fellesskap. Ønsker man å støtte vårt eget folk, er det uten tvil årets innsamling man faktisk skal gi penger til.

Som sagt, bare løgn. Kirkens bymisjon ønsker IKKE å inkludere noen som ikke vil ha noe med kirke og kristendom å gjøre. De ønsker kun å støtte "sine egne". Og som sagt over her. Nordmenn får tak over hodet av NAV, de får livsopphold av NAV, de får dagpenger av NAV om de er utenfor arbeidslivet osv.

 

Forskjellene øker og de øker ikke. Begge deler er rett. I Norge øker forskjellene mellom middelklassen og eliten, mens forskjellen mellom fattigmann og middelklassen minker. I Norge har vi en særdeles velutviklet sosial ordning som tar seg av de svakeste i samfunnet, uten å blande inn religion og misjonering. Fattigdom i Norge er en vits i forhold til hva den er i mange andre land, spesielt i Afrika og Asia. Det er der hjelpen bør settes inn, ikke i Norge. Ser man også på kostnadseffektivitet så vil 1 dollar om dagen hjelpe norske "fattige" veldig lite, om merkbart i det hele tatt, mens for fattige i andre deler av verden kan det være et enormt løft i livskvalitet og trygghet.

 

Kirkens bymisjon er mest ute etter å opprettholde fattigdommen i fattige land ved å holde hjelpemidlene i Norge, her de egentlig ikke trengs på grunn av NAV.

 

Det skinner også igjennom at Kirkens bymisjon egentlig ikke er hjelpearbeid i ordets rette forstand, men er ute etter å misjonere for de svakeste og mest mottakelige i samfunnet, blant annet rusmisbrukere. Pengene kommer til å gå til anti-abort-holdninger, anti-homofili-holdninger, anti-likestillingsholdninger og mot andre enn "vårt folk" i betydningen kristne. I et av verdens mest sekulære land. Det koker ned til at jeg synes årets tv-aksjon er ganske usmakelig. Tar æren fra NAV og tar veldedige midler fra konkurrerende organisasjoner som faktisk gjør en god nytte i de landene som virkelig trenger det.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du setter feil saker opp mot hverandre. Poenget er å få de av rusmidler, ikke å utnytte den svakes situasjon til å få de hektet på noe annet. Det er fint mulig å hjelpe de ut av rus uten å tilby gratis kanyle med Jesus.

 

Du får dem ikke av en avhengighet uten å tilby et alternativ. Herren Jesus er nettopp hva de narkomane trenger! Du ser vel selv at dette fungerer? Har noen ikke-religiøs organisasjon fått flere ut av rusmisbruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...