Gå til innhold

Slutt på diesel under 14 kr/L?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Tirsdager bruker jeg å finne Disel til under 14kroner her på bygda.. Da ligger det alt fra 13.30 til 13,99.. Dagen etter kan det plutselig være 16 kroner og oppimot 17 kroner for bensin igjen.. Har ikke fulgt så veldig godt med på prisene, men det spretter opp og ned 2kroner flere ganger iløpet av en uke.. Så det er iallefall klart at man sparer penger på å fylle tanken på rett tidspunkt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er den billigste bensinen i dag i følge Bensinpris.

Her er pumpeprisen 9,05 for bensin og litt høyere for diesel (usikker på dieselprisen siden jeg ikke kjøper sånt)

 

Det er da på Cirkle-K, jeg får vel noe sånt som 30 øre rabatt tror jeg.

 

Men det skal sies, vi har ikke avgifter på drivstoff :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Selg bilen og bruk kollektivtilbudet. 

 

Generelt oppfordrer jeg dere til å stemme på parti som vil øke bompenger!

Du glemte oppfordringen til å flytte inn i tjukkaste storbyen, der hvor man kan finne reelle kollektivtilbud.

Og så glemte du også i farten å nevne levekostnader knyttet til bolig i urbane strøk.

 

Ja veldig mye å spare, takk for tipset liksom :nei:

 

[edit]

Problemet med en slik politikk er at det fremmer klasseforskjeller i samfunnet - det vil bare være de familier med mye penger som da vil ha råd til å kjøre ungene på trening.

På lang sikt kan dette - som en følgeskade - komme til å kvele mye av idretten vi har i dag. Pluss en masse negative konsekvenser for samfunnet.

Endret av geir__hk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er vell enda mer drøyt med bensinprisen som ligger tett opp mot 17 kroner literen om dagen, mindre energi for mer penger og bilene er vell generelt sett mindre effektive også? Ble overrakset over en BMW jeg hadde som leiebil for en stund siden, kom såvidt 500km på full tank. Fort 20 kroner pr mil det, ekstremt! 

Lenke til kommentar

Bensin har sjelden vært et valg for folk som er bevisst på å ha færrest mulig fyllinger men heller mer effekt. Jeg leide også en liten bensinbil i år, og den hadde en 1.0L stor motor på ca 110 hk, og det var overraskende hvor sprek en så liten bil med en så liten motor kan være. Ford har visstnok en så liten motor med hele 140 hk. Det må være gøy!

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128665088

Lenke til kommentar

500km var lite, selv AMGen gjør jo godt over 800km på en tank. Jeg gikk riktignok for den store bensintanken (80 liter) men selv med den lille (66 liter) skal den gjøre rundt 700km på en tank.

 

Skal dog sies at dette var på motorvei hastigheter, dog ikke tyskland og det var en av de mindre så den hadde nok 60 liter(fylte den aldri helt opp igjen). 

Lenke til kommentar

Drivstoffprisen har svært liten sammenheng med oljeprisen, da ~70% er avgifter og fortjenesten ved lavere oljepriser går direkte til distributør, og det kan vi takke Circle K for, da de bestemte seg for å ha faste høye priser, og de andre selskapene fulgte etter

 

Njae, er ikke uenig at særavgiftene er høye, men de er faste, altså satt som kr/L, ikke %kr/L. Så når særavgiftene blir fastsatt på hhv. diesel og bensin, så er den fast helt til neste justering (statsbudsjett) pr. L. (MVA. er jo flytende)

 

Så når prisen svinger så er ikke det pga. noen særavgift, den er fast, se regjeringen.no.

Lenke til kommentar

Her er pumpeprisen 9,05 for bensin og litt høyere for diesel (usikker på dieselprisen siden jeg ikke kjøper sånt)

 

Det er da på Cirkle-K, jeg får vel noe sånt som 30 øre rabatt tror jeg.

 

Men det skal sies, vi har ikke avgifter på drivstoff :)

Og hvor er dette? Markedprisen på bensin uten subsidier eller avgifter er på ca 5 kr literen. Så om den koster 9 kr så har den avgifter, bare ikke så mye som de fleste av oss må ut med her i Norge. "Avgiftsfri" drivstoff er heller ikke det navnet tilsier at det er.

Lenke til kommentar

Njae, er ikke uenig at særavgiftene er høye, men de er faste, altså satt som kr/L, ikke %kr/L. Så når særavgiftene blir fastsatt på hhv. diesel og bensin, så er den fast helt til neste justering (statsbudsjett) pr. L. (MVA. er jo flytende)

 

Så når prisen svinger så er ikke det pga. noen særavgift, den er fast, se regjeringen.no.

Men mva på 25% er på toppen av produktoris og avgifter slik at momsen øker med høyere pris.

Lenke til kommentar

Men mva på 25% er på toppen av produktoris og avgifter slik at momsen øker med høyere pris.

 

Var vel akkurat det jeg skrev i parentes, og spesifiserte de andre spesifikke drivstoffavgiftene med ordet særavgifter.

 

Uansett er ikke 25% flytende utgjørende for "uansett drivstoffpris så tar staten ~70% i avgifter" slik påstått av Dubious i teksten jeg siterte i mitt opprinnelige innlegg og som jeg svarte på.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Og hvor er dette? Markedprisen på bensin uten subsidier eller avgifter er på ca 5 kr literen. Så om den koster 9 kr så har den avgifter, bare ikke så mye som de fleste av oss må ut med her i Norge. "Avgiftsfri" drivstoff er heller ikke det navnet tilsier at det er.

Antar det er snakk om Svalbard her. Avgiftsfritt, men med eit solid frakttillegg (og antakeleg monopol?).

 

On topic så er det utroleg kor store variasjonar det er over relativt korte avstandar. Stasjonane her i området held relativt lik pris, men køyrer ein eit par km er dieselen plutseleg over 1 kr dyrare.

Lenke til kommentar

Drivstoffprisen har svært liten sammenheng med oljeprisen, da ~70% er avgifter og fortjenesten ved lavere oljepriser går direkte til distributør, og det kan vi takke Circle K for, da de bestemte seg for å ha faste høye priser, og de andre selskapene fulgte etter

 

Noe må vel kanadierne (Circle K) få anledning til å hevne seg over, når Equinor driver å forurenser indianerland med sin oljesandaktivitet (aner ikke om de er engasjert i oljesand lengre, men de har ihvertfall vært det) :p

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...