Anonymbruker87 Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Jeg har nettopp refinansiert boliglånet mitt og har nå 2,47 % effektiv rente på omtrent 1 200 000. Samtidig har jeg fått spart opp 100 000 de siste årene. Burde jeg sette disse inn i et fond eller betale ned på boliglånet? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Jeg ville spart dem i fond - gitt at du har tro på at markedet ikke vil kollapse. Av en eller annen grunn teller det mer positivt å ha spart opp kapital enn å ha betalt ned på lån om du skal ha større lån ved kjøp av hytte/større hus etc. 1 Lenke til kommentar
Anonymbruker87 Skrevet 19. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2018 Jeg ville spart dem i fond - gitt at du har tro på at markedet ikke vil kollapse. Av en eller annen grunn teller det mer positivt å ha spart opp kapital enn å ha betalt ned på lån om du skal ha større lån ved kjøp av hytte/større hus etc. Skjønner. Er det noen fond du kan anbefale? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Det spørs korleis din økonomiske situasjon er. Gjeldsgrad, kva du ev. har i sparing frå før av, inntekt osv. Skjønner. Er det noen fond du kan anbefale? Det spørs kva sparehorisont du har og når du ev. har bruk for pengane. For mange fond bør du ha 5-10 års horisont og kunne leve med at fondet går ned 50% i verdi på kort tid. 2 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Skjønner. Er det noen fond du kan anbefale? Hvis høy avkastning: DNB Teknologi Hvis middels avkastning: DNB Global indeks. Desto høyere avkastning, desto høyere risiko. Jeg ville ha anbefalt DNB Teknologi. Endret 19. oktober 2018 av Permanent jobb Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Husk at med aktive fond kan gebyret fort spise opp forskjellen i avkastning mellom aktive og indeksfond.. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Hvis høy avkastning: DNB Teknologi Hvis middels avkastning: DNB Global indeks. Desto høyere avkastning, desto høyere risiko. Jeg ville ha anbefalt DNB Teknologi. Hvorfor? Indeks er bedre på alle måter. Teknologi sektoren er den som har gått mest opp, men også den mest sårbare for store fall. Ingen grunn til å se på tidligere resultater for å forutsi fremtidige. Kjøp deg inn i et indeksfond ville jeg sagt. 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Se denne: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009215/31-08-2016 og hør på denne: http://freakonomics.com/podcast/stupidest-money/ Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Betal ned boliglån fortest mulig og kjøp utleiebolig når du har betalt ned lån. Bli en ansvarlig utleier. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Betal ned boliglån fortest mulig og kjøp utleiebolig når du har betalt ned lån. Bli en ansvarlig utleier. Hvis alle skulle tenkt slik, så ville det ikke ha lønnet seg. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Hvis alle skulle tenkt slik, så ville det ikke ha lønnet seg. Men alle gjør ikke det? Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Det er vanskelig å spå fremtiden, men som Zeph nevner mener jeg det er viktig å ha en langsiktig horisont og strategi om du skal investere i aksjer. Med strategi mener jeg - hva gjør du om du nå kjøper og er 20% i rødt neste uke? Markedet er opp omtrent 350 % fra bunnen i 2008 etter forrige finanskrise. Mange mener det er overpriset og på høy tide med en korreksjon. Med tanke på hvor langt markedet har gått nærmest uavbrutt er det ikke en urimelig antagelse. Samtidig mente mange det samme også for 5 år siden. Korreksjonen har forøvrig alt begynt. Om det blir en større korreksjon gjenstår å se. Personlig tror jeg det er mer nedside igjen (forventer S&P 2650) før en eventuell bunn, men om det er starten på et lengre nedgangsmarked er umulig å predikere. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Det er vanskelig å spå fremtiden, men som Zeph nevner mener jeg det er viktig å ha en langsiktig horisont og strategi om du skal investere i aksjer. Med strategi mener jeg - hva gjør du om du nå kjøper og er 20% i rødt neste uke? Markedet er opp omtrent 350 % fra bunnen i 2008 etter forrige finanskrise. Mange mener det er overpriset og på høy tide med en korreksjon. Med tanke på hvor langt markedet har gått nærmest uavbrutt er det ikke en urimelig antagelse. Samtidig mente mange det samme også for 5 år siden. Korreksjonen har forøvrig alt begynt. Om det blir en større korreksjon gjenstår å se. Personlig tror jeg det er mer nedside igjen (forventer S&P 2650) før en eventuell bunn, men om det er starten på et lengre nedgangsmarked er umulig å predikere. Når det er korreksjon bør man begynne å sette inn pengene! Dette er en ren investingeringsmulighet. Jeg pleier bare å sette inn penger når indeksene faller (de skal vel opp igjen). Det er nesten som gratis penger! 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Når det er korreksjon bør man begynne å sette inn pengene! Dette er en ren investingeringsmulighet. Jeg pleier bare å sette inn penger når indeksene faller (de skal vel opp igjen). Det er nesten som gratis penger! De siste 10 årene har dette vært riktig og mange har nok fått en oppfatning om at aksjemarkedet er gratis penger som du kaller det og blottet for risiko. Men ingenting vokser inn i himmelen og det er ikke gitt at det skal fortsette slik. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 De siste 10 årene har dette vært riktig og mange har nok fått en oppfatning om at aksjemarkedet er gratis penger som du kaller det og blottet for risiko. Men ingenting vokser inn i himmelen og det er ikke gitt at det skal fortsette slik. Globale klimaendringer kan føre til globale katastrofer som koster enorme summer og krever enorm innsats for å gjenoppbygge. Går vi ikke raskt nok over til alternative energikilder kan vi få problemer med for høye oljeprise og dyr energi. Godt mulig vi ser en 50 års nedgang. Hvem vet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Mtp at du må skatte av avkastning, og at beløpet du investerer er lommerusk så mener jeg at fond ikke har noe for seg. (hva tenker du egentlig å tjene på dette? 1000kr, 5000kr, 10000kr?) Betal ned på lånet eller sett pengene på sparekonto. Husk at man bør ha minst 3 månedslønner i backup for uforutsette hendelser. Du kan miste jobben etc. Og disse pengene bør stå i lav risiko. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Hvis alle skulle tenkt slik, så ville det ikke ha lønnet seg. Da hadde alle hatt et godt og trygt sted å bo. Det hadde ikke vært sånn sinnssyk skjevfordeling og ansvarsløshet som råder i utleiemarkedet i dag. Hvis flere hadde brydd seg om investeringen sin, så hadde de brydd seg om leieboerne og hvordan deres boforhold var. Da lærer man seg en ferdighet som man kan videreutvikle. Man blir en investor. Ved å gi pengene til fondsforvaltere lærer man ingenting. Endret 21. oktober 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Sporlaus Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Indeksfond 1. år: NOK 100.000*(7%-0,2%)= NOK 106.800 ... 7. år: NOK 148.398*(7%-0,2%)= NOK 158.489 23 % skatt på avkastning: NOK 58.489*(1-0,23)= NOK 45.036 avkastning etter skatt. Sitter totalt igjen med NOK 145.036. Årlig kostnad i % hos KLP: 0,2 % Årlig avkastning i %: 7 % Forutsatt bruk av aksjesparekonto Lånsøkning 1. år: NOK 100.000*2,47%= NOK 102.470 ... 7. år: NOK 115.766*2,47%= NOK 118.625 Påløpte renter på lånet som ikke ble nedbetalt: NOK 18.625. Forutsetter at man får 23 % av skattefradrag på renter. Da vil det fakitsk ha påløpt NOK 18.625*(1-0,23)= NOK 14.341. Totalt må man da betalte NOK 114.341. Gevinst på å plassere midlene i indeksfond fremfor å nedbetale boliglån: NOK 30.695. Regnestykket beror på mange ukjente estimater: avkastning på indeksfond gebyr på indeksfond utvikling av utlånsrenta kanskje man kan få en bedre utlånsrenta dersom man spytter inn NOK 100.000 til å nedbetale boliglånet skattsats osv. Det skal imidlertid mye til for at det skal være mer lønnsomt å skyte inn de midlene til å nedbetale boliglån fremfor å plasse midlene i indeksfond. Her forutsetter jeg også at du allerede har en bufferkonto og har langsiktig investeringshorisont. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Betal ned boliglån fortest mulig og kjøp utleiebolig når du har betalt ned lån. Bli en ansvarlig utleier. Hvis trådstarter har brukt "flere år" på å spare opp 100.000 kr, er boliglånet det siste jeg ville brydd meg om. De pengene bør være en lett tilgjengelig buffer til en dag man trenger penger til oppussing, bil eller annet. 100.000 kr er ingenting i det store og hele.. Endret 22. oktober 2018 av MrL Lenke til kommentar
Økonom2015 Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Hvis trådstarter har brukt "flere år" på å spare opp 100.000 kr, er boliglånet det siste jeg ville brydd meg om. De pengene bør være en lett tilgjengelig buffer til en dag man trenger penger til oppussing, bil eller annet. 100.000 kr er ingenting i det store og hele.. Helt ening her, enn buffer på 3-4 mnd lønninger er faktisk viktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå