J05h Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Hei, jeg bare lurte på om ip-loggere som grabify er lov til å bruke og hva er lov/ikke lov til å bruke informasjon som den gir deg til? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Ja, det er lov å bruke. Men det er selvsagt ikke lov å bruke informasjonen(IP-en) til å gjøre noe ulovlig, som f.eks ddosing. Men å lure seg til informasjon som du i utgangspunktet ikke har tilgang på, er ikke akkurat etisk. Riktignok så legger du igjen IP-adressen din overalt hvor du ferdes på nettet, men de som lurer noen til å trykke på en link for å innhente IP-adressen, har ofte ikke ærlige hensikter. Hva skulle den ærlige hensikten være hvis du ikke kan spørre personen hva ip-adressen er? Endret 19. oktober 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
J05h Skrevet 19. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2018 Ja, det er lov å bruke. Men det er selvsagt ikke lov å bruke informasjonen(IP-en) til å gjøre noe ulovlig, som f.eks ddosing. Men å lure seg til informasjon som du i utgangspunktet ikke har tilgang på, er ikke akkurat etisk. Riktignok så legger du igjen IP-adressen din overalt hvor du ferdes på nettet, men de som lurer noen til å trykke på en link for å innhente IP-adressen, har ofte ikke ærlige hensikter. Hva skulle den ærlige hensikten være hvis du ikke kan spørre personen hva ip-adressen er? Noen har stjåle telefonen til vennen min men tyven er noen som kjenner henne fordi personen har sent snapchatter med folk fra telefonen. Intensjonen min var å sende en grabify link til personen via snapchat for å få ipen deretter spore ipen for å se om det er noen som vennen min kansje kjenner igjen. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Er vel vanskelig for deg å få noe mer ut av en IP enn ISP'en. Dvs om internett er levert av telenor, get, etc. Du får samme info om du har en nettside og ser på den infoen som kommer når noen besøker nettsiden din. Sjønner ikke hva du tror du kan oppnå, men kan ikke se at du gjør noe ulovlig med å innhente denne informasjonen. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Det han tror han kan oppnå er å finne ut hvor vedkommende som har stjålet telefonen bor. Tydelig nok. Hvorvidt det lar seg gjøre er en annen sak. Endret 19. oktober 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Noen har stjåle telefonen til vennen min men tyven er noen som kjenner henne fordi personen har sent snapchatter med folk fra telefonen. Intensjonen min var å sende en grabify link til personen via snapchat for å få ipen deretter spore ipen for å se om det er noen som vennen min kansje kjenner igjen. Som flere har påpekt, det er ikke mulig for en privatperson å identifisere en person basert på IP adresse. Det beste du kan få er hvilken by eller del av landet h*n befinner seg, men den infoen kan være misvisende. Hvis personen bruker mobilnett så kan du glemme å få noe nyttig info i det hele tatt. Lenke til kommentar
J05h Skrevet 19. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2018 Det han tror han kan oppnå er å finne ut hvor vedkommende som har stjålet telefonen bor. Tydelig nok. Hvorvidt det lar seg gjøre er en annen sak. Er vel vanskelig for deg å få noe mer ut av en IP enn ISP'en. Dvs om internett er levert av telenor, get, etc. Du får samme info om du har en nettside og ser på den infoen som kommer når noen besøker nettsiden din. Sjønner ikke hva du tror du kan oppnå, men kan ikke se at du gjør noe ulovlig med å innhente denne informasjonen. Ipen kan jeg spore ved å bruke ip-tracker.org som gir meg et kart som viser ganske nærmt der du bor, dette kan du teste ved å klikke på en grabify link som du lagde sjelv spore den via ip-tracker og se hvor nærmt det er. Siden det viser seg å ikke være ulovelig skal jeg se om ipen som kommer opp fra snapchatten kommer fra et sted der hun kan kansje igjennkjenne noen som hun vet bor i område. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Når jeg lager ting til folk så sender jeg zip-filer via filemail. Da får jeg opp masse info som operativsystem, browser, ip adresser, land, område m.m. jeg kan også trykke inn på en link vdr dette men har aldri gjort det da jeg ikke interesserer meg, og heller ikke vil at det skal vise noe sted at jeg prøver å få tak i sånn info. Jeg har da heller ikke peiling på dette så.... Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Ipen kan jeg spore ved å bruke ip-tracker.org som gir meg et kart som viser ganske nærmt der du bor, dette kan du teste ved å klikke på en grabify link som du lagde sjelv spore den via ip-tracker og se hvor nærmt det er. Siden det viser seg å ikke være ulovelig skal jeg se om ipen som kommer opp fra snapchatten kommer fra et sted der hun kan kansje igjennkjenne noen som hun vet bor i område. Lykke til. Hos meg gir den siden en radius på 26 km. Det er ikke mulig og nøyaktig spore via IP, untatt å få utlevert adresse fra ISP som igjen krever rettslige skritt. Derimot om vedkommende bruker din venns SIM-kort så kan mobilen spores relativt nøyaktig v.h.a. triangulering, men bare operatør kan gjøre dette. 1 Lenke til kommentar
J05h Skrevet 19. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2018 Som flere har påpekt, det er ikke mulig for en privatperson å identifisere en person basert på IP adresse. Det beste du kan få er hvilken by eller del av landet h*n befinner seg, men den infoen kan være misvisende. Hvis personen bruker mobilnett så kan du glemme å få noe nyttig info i det hele tatt. Ja hvis personen er på mobilnett kommer jeg nokk ikke til å få noe nyttig, personen går på vgs så jeg skal prøve å time sendingen ved å sende linken når personen er mest sansylig hjemme og ikke på skolen eller ute. Uansett, tusen takk for hjelpen. Gjærne send meg en melding hvis det er noe dere fortsatt lurer på eller vil si. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Nja, ingen av disse sporingssidene er spesielt nøyaktige. Jeg kan si at jeg bor i Oslo, men oppslag på IP-adressen min indikerer at jeg kunne bodd i Asker, Lillestrøm eller Ski. Det er stor avstand mellom de tre stedene. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Kan tenke meg at du kunne ha "cracket" deg inn i hans/hennes intern-nettverk via IP. Jeg har selv aldri prøvd meg på slik aktivitet, men det går vel ut på å da finne svakheter i deres system som lar seg utnytte. Slik aktivitet leser man jo om støtt og stadig. Husker jeg så et white hat hacker team som ble hyret inn for å kompromittere IoT-dingser i hjemmet til et frivillig offer, fra et eller annet ordinært internett-media side, med full video review av saken (var et amerikansk mediahus tror jeg, sammenliknbart med f.eks. VG, TV2 eller likn.). De klarte å åpne døren inn til huset, endre temperaturen, ta over video feed fra utendørs og innendørs overvåkningskameraer. Alt de behøvde var å finne en svak dings inn i intern-nettverket til huset, så fikk de til å jobbe seg videre til de fleste IoT-dingsene til huset. Finner ikke video så lett igjen, men internett flommer jo over av slike rapporter. Bare å begynne å google. Her f.eks. en zigbee hendelse: https://www.csoonline.com/article/2969402/microsoft-subnet/researchers-exploit-zigbee-security-flaws-that-compromise-security-of-smart-homes.html Endret 19. oktober 2018 av G Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Jeg bor på Sunnmøre, men kommer "ut på nettet" i Oslo... Lenke til kommentar
G Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Og jeg får en blanding av eksakt postnummer noen ganger, og av og til et sted som ligger 73 km vekk fra bosted (og godt er det siste). Regner med at noen andre som deler IP-segment med meg har kjøpt noe på nettet også lagt igjen sitt postnummer, som så også fanger opp min IP-adresse fordi den er så lik. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Når jeg bodde i byen fikk jeg reklamer som traff min adresse og naboene. Iflg én reklame var det masse hotte damer klar for et ligg hos naboen. Så dem aldri. 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Slike åpne "IP Trackere" kan ikke finne ditt nøyaktige sted. som regel er det milevis unna korrekt sted, dersom den i det heletatt viser fra riktig by. Når det er sagt, så sladrer somregel smart mobilen din hvor din IP befinner seg til feks Apple eller Google eller andre tjenester, som igjen bruker det i sin database for kartlegging av nøyaktig sted der hvor du bor bassert på telefonens GPS. TS: her det ingen håp når det kommer til IP trace. De som har blitt frastjålet telefonen kan jo anmelde det. Aner ikke om de tar kontakt med operatører, for de kan iallefall finne telefonen fort bassert på tlf nr \ imei. spesielt dersom wifi tale er aktivert. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 (endret) Og når ble norsk politi mindre henleggelsesvillige? De driter ofte regelrett i tross butikkvideoopptak av skurkene, ift. rettferdig saksbehandling, så hvorfor skulle norsk politi bry seg om en stjålet mobiltelefon, dersom det ikke ligger interessante nok saksforhold om annen kriminalitet innbakt i saken? Jeg tror det er på tide å innse at norsk politi hverken har ressurser nok, eller at de egentlig er der "for deg" / din tjener. Politi er først og fremst statens tjenere? Endret 20. oktober 2018 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå