AnonymDiskusjon Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Arbeidsgiver har ved utbetaling av feriepenger glemt å trekke turnustillegget slik at vi har fått dette i tillegg til feriepengene. Det heter seg at man skal sjekke at alle utbetalinger er riktige, men ingen har forutsettning for å oppdage noe slikt da ingen har informert om at det skal trekkes, alle har fått tillegget og juni-lønnen er generellt uoversiktig mtp overtid, helligdagstillegg osv. Er det riktig at de trekker tilbake tillegget når jeg etter min mening ikke har hatt noen forutsettning for å oppdage det? Det er snakk om ca 10k de trekker tilbake.. Anonymous poster hash: 52fc0...bcb Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Ja, det er en foreldelsestid på flere år når det kommer til feil i utbetaling av lønn. Har du fått for mye kan de ta det tilbake. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Ja, det er en foreldelsestid på flere år når det kommer til feil i utbetaling av lønn. Har du fått for mye kan de ta det tilbake.Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er condiction indebiti-reglene som avgjør om arbeidsgiver kan kreve tilbake for mye utbetalt lønn, og det er mange ting som kan gjøre at et slikt krav nektes. Men her er det bare gått noen måneder, og da kan arbeidsgiver vanligvis kreve alt tilbake. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2018 Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er condiction indebiti-reglene som avgjør om arbeidsgiver kan kreve tilbake for mye utbetalt lønn, og det er mange ting som kan gjøre at et slikt krav nektes. Men her er det bare gått noen måneder, og da kan arbeidsgiver vanligvis kreve alt tilbake.Er det ikke en regle at feilen skal være mulig for meg å oppdage også?Eller er det jeg som roter her? Anonymous poster hash: 52fc0...bcb Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Er det ikke en regle at feilen skal være mulig for meg å oppdage også? Eller er det jeg som roter her? Anonymous poster hash: 52fc0...bcb Det er sjeldent umulig for deg å oppdage at du har fått penger du ikke har krav på. Men hvor enkel feilen er for deg å oppdage er et moment i en samlet vurdering, ja. Det har vært fint mulig for deg å oppdage denne feilen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2018 Men i utgangspunktet er din mening at jeg skal betale? Da gidder jeg ikke lage noe styr ut av det, surt men det går nå.. Anonymous poster hash: 52fc0...bcb Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Men i utgangspunktet er din mening at jeg skal betale? Da gidder jeg ikke lage noe styr ut av det, surt men det går nå.. Anonymous poster hash: 52fc0...bcb Jeg ville kontaktet fagforening om du er organisert, de har vanligvis god kontroll på dette. Du skal ikke se bort fra at de klarer å utnytte forhandlingssituasjonen litt slik at du slipper unna med kun en andel av beløpet. Men rettslig sett tror jeg du har en dårlig sak slik du har presentert den. Pass på at du diskuterer skattetrekk med arbeidsgiver. Du skal ikke lide noe skattetap som følge av dette, så enten må de sørge for at dette blir innrapportert og ryddet opp i slik at du ikke betaler skatt av det, eller så må du betale tilbake etter skatt-beløpet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2018 Fagforeningen tar ikke saken, den veien har vært prøvd. Var ikke jeg som tok det opp, men verken de eller tillitsvalgt vil ikke se på det engang. Det er både det rettslige og for min følelse av at det faktisk er riktig at de kan kreve det tilbake at jeg spurte. Skal sjekke ut det med skatt, om de trekker beløpet før skatt, blir det riktig da? Anonymous poster hash: 52fc0...bcb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå