Salvesen. Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 "Men en form for effekt-tariff, altså et påslag i prisen når effektuttaket er høyt, kommer uansett." Ja det stemmer, pr i dag er det ett forslag. Det omhandler ditt effektforbruk og ikke resten av dine naboer, landsmenn osv. Det omhandler kun ditt eget forbruk. Det er ikke gitt at det er dette som blir brukt, det har vært stor negativitet ift forslaget. Men, det finnes ikke noe nytt forslag å ta stilling til. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Da kunne man bygge ut nettet ved ladestasjoner, og lagt utbyggingskostnadene til de som bruker ladestasjonene. ( Ikke til alle strømkunder.) Seriøst, sett deg inn i forslaget heller. Du snakker mye tull nå. Forslaget ligger på NVE sine sider. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) Seriøst, sett deg inn i forslaget heller. Du snakker mye tull nå. Forslaget ligger på NVE sine sider. Ja,det er mye tull. Det underlige er hvorfor vi finner oss i det. Det norske samfunnet produserer altså nok fornybar elektrisk vannkraft til hele samfunnets behov for oppvarming i vinterlandet Norge, - og all vår transport hvis vi vil. ( I tillegg til solkraft og vindkraft, og utenlandskabler, som burde holdes som et eget regnskap.) Nettleien har vært så høy i 50 år at det hadde vært nok til en stadig oppgradering av nettet og nedgraving av kabler ( i sammen med fiber- utbygging de siste 15 år,f eks.) Med deretter minimale vedlikeholdsutgifter og strømbrudd. At batteri-bilene så skal fores så nettet eventuelt må oppgraderes, burde holdes også som et eget regnskap og belastes disse brukerne. Egentlig burde samfunnets administrasjon bygge ut både ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner, slik at utgiftene ved dette ble belastet brukerne. Allikevel ville prisen pr. km bli lavere for brukerne enn dagens bensin/diesel-pris. 20 milliarder i forskutterte utgifter er et lite beløp for samfunnet for å fjerne all lokal forurensning fra all vår transport. ( Beløpet er vel også lik det "subsidierte" beløpet batteribilister har sluppet å betale i løpet av 4 år.) Istedet ser vi altså et konglomerat av liksom-konkurranse i energi-prisen, og montering & vedlikehold av 1 mill. private varmepumper for å få oppvarmingsprisen ned med 2/3 - der den burde ligge, - med enorme bortkastede arbeidskrefter for samfunnet. Og altså en overoppgradering av nettet i boliområder, fordi batteribileiere vil lade "gratis" hjemme. Det er mye tull, ja. Men vi ser ut til å tåle det meste, før vi gir opp (?) bare det kommer i små steg. - Som å koke frosker. Endret 23. oktober 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Ja,det er mye tull. Det underlige er hvorfor vi finner oss i det. Det norske samfunnet produserer altså nok fornybar elektrisk vannkraft til hele samfunnets behov for oppvarming i vinterlandet Norge, - og all vår transport hvis vi vil. ( I tillegg til solkraft og vindkraft, og utenlandskabler, som burde holdes som et eget regnskap.) Nettleien har vært så høy i 50 år at det hadde vært nok til en stadig oppgradering av nettet og nedgraving av kabler ( i sammen med fiber- utbygging de siste 15 år,f eks.) Med deretter minimale vedlikeholdsutgifter og strømbrudd. At batteri-bilene så skal fores så nettet eventuelt må oppgraderes, burde holdes også som et eget regnskap og belastes disse brukerne. Egentlig burde samfunnets administrasjon bygge ut både ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner, slik at utgiftene ved dette ble belastet brukerne. Allikevel ville prisen pr. km bli lavere for brukerne enn dagens bensin/diesel-pris. 20 milliarder i forskutterte utgifter er et lite beløp for samfunnet for å fjerne all lokal forurensning fra all vår transport. ( Beløpet er vel også lik det "subsidierte" beløpet batteribilister har sluppet å betale i løpet av 4 år.) Istedet ser vi altså et konglomerat av liksom-konkurranse i energi-prisen, og montering & vedlikehold av 1 mill. private varmepumper for å få oppvarmingsprisen ned med 2/3 - der den burde ligge, - med enorme bortkastede arbeidskrefter for samfunnet. Og altså en overoppgradering av nettet i boliområder, fordi batteribileiere vil lade "gratis" hjemme. Det er mye tull, ja. Men vi ser ut til å tåle det meste, før vi gir opp (?) bare det kommer i små steg. - Som å koke frosker. Du må slutte å kun tenke på elbiler, det er bare en del av historien. Sett deg inn i saken, få en oversikt. Så diskuter. Hele poenget til AMS er å spare penger på nettleien. Den skal reduseres, dvs at vi totaltsett får lavere utgifter enn vi ville fått uten. Det er iallefall målet, så vill det vise seg om det stemmer. Du kan like gjerne skylde økningen på oljeproduksjon, her hjemme hos oss går nå det lokale raffeneriet 100% på landstrøm, det transporteres landstrøm ut til platformer osv. Men du ser ikke meg skrike av den grunn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå