Gå til innhold

Nå er EU ett steg nærmere forurensingskrav til lastebiler


Anbefalte innlegg

"Men en form for effekt-tariff, altså et påslag i prisen når effektuttaket er høyt, kommer uansett."

 

Ja det stemmer, pr i dag er det ett forslag. Det omhandler ditt effektforbruk og ikke resten av dine naboer, landsmenn osv. Det omhandler kun ditt eget forbruk. 

 

Det er ikke gitt at det er dette som blir brukt, det har vært stor negativitet ift forslaget. Men, det finnes ikke noe nytt forslag å ta stilling til. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst, sett deg inn i forslaget heller. Du snakker mye tull nå. Forslaget ligger på NVE sine sider. 

Ja,det er mye tull. Det underlige er hvorfor vi finner oss i det.

Det norske samfunnet produserer altså nok fornybar elektrisk vannkraft til hele samfunnets behov for oppvarming i vinterlandet Norge, - og all vår transport hvis vi vil. ( I tillegg til solkraft og vindkraft, og utenlandskabler,  som burde holdes som et eget regnskap.)

Nettleien har vært så høy i 50 år at det hadde vært nok til en stadig oppgradering av nettet og nedgraving av kabler ( i sammen med fiber- utbygging de siste 15 år,f eks.) Med deretter minimale vedlikeholdsutgifter og strømbrudd.

At batteri-bilene så skal fores så nettet eventuelt må oppgraderes, burde holdes også som et eget regnskap og belastes disse brukerne.

Egentlig  burde samfunnets administrasjon bygge ut både ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner, slik at utgiftene ved dette ble belastet brukerne. Allikevel ville prisen pr. km bli lavere for brukerne enn dagens bensin/diesel-pris.

20 milliarder i forskutterte utgifter er et lite beløp for samfunnet  for å fjerne all lokal forurensning fra all vår transport.

( Beløpet er vel  også lik det "subsidierte" beløpet batteribilister har sluppet å betale i løpet av 4 år.)

Istedet ser vi altså et konglomerat av liksom-konkurranse i energi-prisen, og montering & vedlikehold av 1 mill. private varmepumper for å få oppvarmingsprisen ned med 2/3 - der den burde ligge,  - med enorme bortkastede arbeidskrefter for samfunnet.

Og altså en overoppgradering av nettet i boliområder,  fordi batteribileiere  vil lade "gratis" hjemme.

 

Det er mye tull, ja. Men vi ser ut til å tåle det meste, før vi gir opp (?) bare det kommer i små steg.

- Som å koke frosker.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Ja,det er mye tull. Det underlige er hvorfor vi finner oss i det.

Det norske samfunnet produserer altså nok fornybar elektrisk vannkraft til hele samfunnets behov for oppvarming i vinterlandet Norge, - og all vår transport hvis vi vil. ( I tillegg til solkraft og vindkraft, og utenlandskabler,  som burde holdes som et eget regnskap.)

Nettleien har vært så høy i 50 år at det hadde vært nok til en stadig oppgradering av nettet og nedgraving av kabler ( i sammen med fiber- utbygging de siste 15 år,f eks.) Med deretter minimale vedlikeholdsutgifter og strømbrudd.

At batteri-bilene så skal fores så nettet eventuelt må oppgraderes, burde holdes også som et eget regnskap og belastes disse brukerne.

Egentlig  burde samfunnets administrasjon bygge ut både ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner, slik at utgiftene ved dette ble belastet brukerne. Allikevel ville prisen pr. km bli lavere for brukerne enn dagens bensin/diesel-pris.

20 milliarder i forskutterte utgifter er et lite beløp for samfunnet  for å fjerne all lokal forurensning fra all vår transport.

( Beløpet er vel  også lik det "subsidierte" beløpet batteribilister har sluppet å betale i løpet av 4 år.)

Istedet ser vi altså et konglomerat av liksom-konkurranse i energi-prisen, og montering & vedlikehold av 1 mill. private varmepumper for å få oppvarmingsprisen ned med 2/3 - der den burde ligge,  - med enorme bortkastede arbeidskrefter for samfunnet.

Og altså en overoppgradering av nettet i boliområder,  fordi batteribileiere  vil lade "gratis" hjemme.

 

Det er mye tull, ja. Men vi ser ut til å tåle det meste, før vi gir opp (?) bare det kommer i små steg.

- Som å koke frosker.

 

Du må slutte å kun tenke på elbiler, det er bare en del av historien. Sett deg inn i saken, få en oversikt. Så diskuter. 

 

Hele poenget til AMS er å spare penger på nettleien. Den skal reduseres, dvs at vi totaltsett får lavere utgifter enn vi ville fått uten. Det er iallefall målet, så vill det vise seg om det stemmer. 

 

Du kan like gjerne skylde økningen på oljeproduksjon, her hjemme hos oss går nå det lokale raffeneriet 100% på landstrøm, det transporteres landstrøm ut til platformer osv. Men du ser ikke meg skrike av den grunn... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...