Gå til innhold

Nå er EU ett steg nærmere forurensingskrav til lastebiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo bra, siden tungtransport står for en stor del av utslippene fra transport. Et pluss for både  det lokale og globale miljøet.

Så får vi håpe det ikke blir en langdryg "sport"  med utslippsjuks også for tungtransport som det har vært for lett-transport.

Batteri, både med og uten hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger, vil nok ta over her ganske raskt.

Så bør stasjoner bygges ut suksessivt like godt først som sist.   - Både for enkelte jernbane og buss-strekninger,  for sjøtransport og for

tilhenger-tilhengere innen privat-transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt enkelt forklart er det jo forureining skapt av mennesker vi rekner på, flytter vi forbruket bort fra et sted dukker det opp et annet sted.

Se bare på sukkeravgiften, som er en næringsmiddel avgift som gir mer transport av varer uten næring.

Transport av «mat» har vel doblet seg siden det nu er blitt så fint å ete dobbelt så mykje fordi maten er blitt mer utvannet. Nyhet «Nu 40% mindre næring» til samme pris, med like mye plast og kortere holdbarhet, produsenten spiser det ikke selv; men Du kan !

 

Nei, få ned aksellastene til 6 tonn for det som ikke er annlegs og spesial transport. Lastebiler behøver absolutt ikke å se ut som dei gjør lenger. 6-8 aksler og en maxhøgde på 4 meter er da helt uproblematisk.

Kanskje Tesla kunne kome opp med noke, se bare på det uttal av spesialpåbygg som eksisterer.

 

CO2 utslepp ordner seg jo lett ved å legge på 5 kr/ literen over hele EU og EFTA. Såg jo ingen ting til reduksjon på pumpeprisen da råoljen falt med $ 90 fatet (159 liter, gode 4kr/liter)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke dette litt feil formulert. Krav til utslipp fra tunge kjøretøy har eksistert siden Euro 1, som ble implementert tilbake i 1992, var det vel.

 

Selve overskriften kan nok oppfattes villedende, men hele artikkelen fokuserer på CO₂. CO₂ er og har ikke vært omfattet av standarden.

Lenke til kommentar

Det er bra driv på utviklingen av utslippsfrie tunge kjøretøy.

En samleside for hva produsentene gjør akkurat nå.

https://insideevs.com/category/trucks/

 

Den linken takkes det for...

 

Eg er ikke så reint lite intresert i dette omfanget av «EV» - standerkomponenter som er, og kommer enda mer. Dette gir småprodusenter muligheter for å komme med ad-hoc løysinger, El er og blir skalerbart og modulært. Eg var off-Grid for 20 år siden i 4 år, helt uproblematisk i en ordinær liten bobil.

 

Hva skjer når man slutter å kjøre selv for å spare tid og penger, hva skjer da med båten, suv’n og hytta ?

Smelter det i hop til en komponent/ enhet. Bare tidsbesparelsen på administrasjon av alle ting og bekvemmeligheter det er greit å ha på reise/ opplevelse er godt nok argument, og god tilgang på EL - driv comforten og skaper innhold.

Ref:

https://m.youtube.com/watch?v=TRZAJY23xio&t=1357s

 

Det Steve Jobs her er inne på er at enkelte styrer leverer som om De er inne i en velutviklet Psykose. Noe som også karakteriserer religion og dei fleste Mediehus.

Det blir som når en politiker får et kurs i å skrive reiseregninger, hva skjer ? Joda reiseregninger blir det, rene SAS effekten hva angår flybonus.

 

Tesla kommer også snart med sin semi, og utklasser gigantene nok en gang med løysinger og god rekkevidde. Uhhh, bedrifter er jo mer rutinepreget en selve livet, med sine salg av «knapper og glansbilder»

HONDA, med sine kjøreglade greier, enorme produktbredde og produksjonsteknikk, Ring.....! Japan er også gode på små leiligheter, kompakte bobiler, energiteknikk osv

 

Og joda, det er fortsatt et Patenterbart gigantmarked, og man blir gjerne oppkjøpt straks man viser et snev av suksess. Her en snutt, slik Ca:

https://www.dn.no/DNtv/video/2016/03/10/1121/langt-frem-for-sjens-tesla

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hybrid løsninger på lastebiler vil nok redusere utslipp mye da en stor del av motorkraften går med til akselerasjon og kjøring i stigninger. Nox og partikler er ikke noe problem da lastebiler har høyere gjennomsnitts belastning og SCR systemer fungerer.

 

Kombinasjon med batteri og bioetanol/fuel celle er nok fremtiden. Hydrogen har for høy pris og dårlig virkningsgrad om det ikke skjer noe med strømprisene.

Lenke til kommentar

Hybrid løsninger på lastebiler vil nok redusere utslipp mye da en stor del av motorkraften går med til akselerasjon og kjøring i stigninger. Nox og partikler er ikke noe problem da lastebiler har høyere gjennomsnitts belastning og SCR systemer fungerer.

 

Kombinasjon med batteri og bioetanol/fuel celle er nok fremtiden. Hydrogen har for høy pris og dårlig virkningsgrad om det ikke skjer noe med strømprisene.

 

Det skjer nok noe med strømprisen, - som alle strømkunder tydligvis må betale. :hm:

 

"Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes."

https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

 

 

 

Men hydrogenprisen regner man  på sikt vil bli 2,5 dollar pr. kg., så hydrogen istedet for diesel vil nok komme.

Lenke til kommentar

Det skjer nok noe med strømprisen, - som alle strømkunder tydligvis må betale. :hm:

 

"Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes."

https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

 

Så dette mener du hydrogen produksjon av elektrolyse kan gjøre bedre ved å tredoble strømforbruket?

 

Og dessuten skal denne høyere strømprisen kunne gi hydrogen til 20kr kiloen.

 

 

 

Men hydrogenprisen regner man  på sikt vil bli 2,5 dollar pr. kg., så hydrogen istedet for diesel vil nok komme.

Lenke til kommentar

Hybrid løsninger på lastebiler vil nok redusere utslipp mye da en stor del av motorkraften går med til akselerasjon og kjøring i stigninger. Nox og partikler er ikke noe problem da lastebiler har høyere gjennomsnitts belastning og SCR systemer fungerer.

 

Kombinasjon med batteri og bioetanol/fuel celle er nok fremtiden. Hydrogen har for høy pris og dårlig virkningsgrad om det ikke skjer noe med strømprisene.

 

Dårlig virkningsgrad tja; spillvarme over 100*C ved produksjon er vertfall nyttbar. Og hva med batteribruk forskjellen en sommer dag kontra en vinterdag, her kan spillvarme fra brencelcelle nyttes. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjer nok noe med strømprisen, - som alle strømkunder tydligvis må betale. :hm:

 

"Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes."

https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

 

 

 

Men hydrogenprisen regner man  på sikt vil bli 2,5 dollar pr. kg., så hydrogen istedet for diesel vil nok komme.

 

Ja det skjer noe, kostnaden havner der den hører hjemme. Hos de som bruker mye effekt, enten de kjører elbil eller har andre behov. Er ikke det fair? 

Lenke til kommentar

Ja det skjer noe, kostnaden havner der den hører hjemme. Hos de som bruker mye effekt, enten de kjører elbil eller har andre behov. Er ikke det fair? 

Jo, men når/hvis det er behovet for hjemmeladede elbiler som er årsaken til nettutbyggingen/kostnadene bør utgiftene dekkes av elbileiere som vil/må lade hjemme istedet for på stasjon. Ikke alle andre nettleiere som stadig reduserer sitt forbruk.

Lenke til kommentar

Jo, men når/hvis det er behovet for hjemmeladede elbiler som er årsaken til nettutbyggingen/kostnadene bør utgiftene dekkes av elbileiere som vil/må lade hjemme istedet for på stasjon. Ikke alle andre nettleiere som stadig reduserer sitt forbruk.

 

Jeg tror du missforstår poenget her, nettet er ikke i fare pga elbiler er kommet på banen. Det er i fare pga folk bruker for mye effekt på en gang. Mye av dette er såklart forsaket av folk som lader Tesla'en sin(helt unødig i de fleste tilfeller) med 22kW. Men, det er ikke elbilen som er problemet, det er effekten. Det er derfor dette som skal belastes, effekten uavhengig av hva den brukes til. 

 

Så om du ikke vill ha økte utgifter så er det bare til å ha en redelig effektbruk, ikke verre enn det :) 

 

Du må også få inn forskjellen på strømforbruk og effektforbruk, det er to vidt forskjellige ting. 

Lenke til kommentar

Jeg tror du missforstår poenget her, nettet er ikke i fare pga elbiler er kommet på banen. Det er i fare pga folk bruker for mye effekt på en gang. Mye av dette er såklart forsaket av folk som lader Tesla'en sin(helt unødig i de fleste tilfeller) med 22kW. Men, det er ikke elbilen som er problemet, det er effekten. Det er derfor dette som skal belastes, effekten uavhengig av hva den brukes til. 

 

Så om du ikke vill ha økte utgifter så er det bare til å ha en redelig effektbruk, ikke verre enn det :)

 

Du må også få inn forskjellen på strømforbruk og effektforbruk, det er to vidt forskjellige ting. 

 

Men  ville det vært nødvendig å "spre strømforbruket" hvis ikke elbileiere ladet hjemme istedet for på en stasjon?

Selv om noen liker og kan planlegge sin kjøring, gjelder det nok ikke alle batteribileiere. At disse  så betaler ekstra for strømmen i høyere effekt-tider er jo greit. Men hvorfor skal alle andre også betale høyere pris i disse lade-periodene, og for overoppgraderingen av nettet?

Strømforbruket ellers har jo ikke økt i boligområder.  Med bedre isolerte boliger og flere varmeumper.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal alle andre også betale høyere pris i disse lade-periodene, og for overoppgraderingen av nettet?

 

Når effekt-prisingen kommer om noen få år så er det ikke 'alle andre også ' som betaler høyere pris i disse xyz-periodene. Det bare de som benytter høy effekt - men uansett om de bruker den til å lade Teslaen med 22 kW, lager festmåltid på induksjonstoppen på alle kokesoner samtidig, bruker stor VV-bereder og time-dusjing eller varmer opp gårdsplassen midtvinters eller hva det ellers måtte være.

 

Men så langt har vi ennå ikke kommet: idag har vi nettleie som går på kWh uansett effekt. Effektprising går IKKE på forbruk av kWh men på høy kW, kraftprising og dagens nettleie går på forbruk av kWh.

 

Legger til fordi det passer: https://www.side3.no/nve-ville-20-doble-stromprisene-6695250

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Men  ville det vært nødvendig å "spre strømforbruket" hvis ikke elbileiere ladet hjemme istedet for på en stasjon?

Selv om noen liker og kan planlegge sin kjøring, gjelder det nok ikke alle batteribileiere. At disse  så betaler ekstra for strømmen i høyere effekt-tider er jo greit. Men hvorfor skal alle andre også betale høyere pris i disse lade-periodene, og for overoppgraderingen av nettet?

Strømforbruket ellers har jo ikke økt i boligområder.  Med bedre isolerte boliger og flere varmeumper.

 

Det er jo  enda verre  om alle skal lade på høy effekt ladestasjoner, det er ikke bra for nettet. Det beste er at folk driver med lav effekt lading over tid, og i minst mulig kombinasjon med annen effektbruk. Det er ingen andre som skal betale høyere pris i disse "lade periodene". Det finnes ikke noe slikt forslag, dette har du funnet på selv. 

 

Det handler ikke om økt strømforbruk, det handler om økt effektforbruk. Det er ikke det samme.  

Lenke til kommentar

 

 

«....vil oppmuntre kundene til å bruke mindre strøm når belastningen i nettet er ekstra stor

...... etter jobb-lading kan få nettet til å knekke sammen

.....Elbil-lading og smarthusløsninger krever mye strøm

....Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet

.....bak AMS-satsingen til en prislapp på 10 milliarder kroner. «

Lenke til kommentar

Det er jo  enda verre  om alle skal lade på høy effekt ladestasjoner, det er ikke bra for nettet. Det beste er at folk driver med lav effekt lading over tid, og i minst mulig kombinasjon med annen effektbruk. Det er ingen andre som skal betale høyere pris i disse "lade periodene". Det finnes ikke noe slikt forslag, dette har du funnet på selv. 

 

Det handler ikke om økt strømforbruk, det handler om økt effektforbruk. Det er ikke det samme.  

"Men en form for effekt-tariff, altså et påslag i prisen når effektuttaket er høyt, kommer uansett."

Lenke til kommentar

Det er jo  enda verre  om alle skal lade på høy effekt ladestasjoner, det er ikke bra for nettet. Det beste er at folk driver med lav effekt lading over tid, og i minst mulig kombinasjon med annen effektbruk. Det er ingen andre som skal betale høyere pris i disse "lade periodene". Det finnes ikke noe slikt forslag, dette har du funnet på selv. 

 

Det handler ikke om økt strømforbruk, det handler om økt effektforbruk. Det er ikke det samme.  

 

Da kunne man bygge ut nettet ved ladestasjoner, og lagt utbyggingskostnadene til de som bruker ladestasjonene.

( Ikke til alle strømkunder.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...