Salvesen. Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Det har blitt skrevet flere ganger at vi eksporterer vår rene kraft, og importerer skitten kraft Mye er skrevet, ikke alt stemmer. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Det har blitt skrevet flere ganger at vi eksporterer vår rene kraft, og importerer skitten kraft https://www.faktisk.no/artikler/DP/derfor-er-strommen-din-bare-skitten-pa-papiret Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Såfremt du ikke har kjøpt opprinnelsesgaranti for strømmen din, er det altså riktig at 84 prosent av strømmen du betaler for, stammer fra kjernekraft og fossil varmekraft på papiret. Garantien er bare for å tjene penger da det er umulig å vite hva man selv bruker Om jeg fyller 80% fossil diesel og 20% biodiesel, hva bruker bilen? Bruker den bare biodiesel om jeg betaler ekstra for det? ... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Garantien er bare for å tjene penger da det er umulig å vite hva man selv bruker Om jeg fyller 80% fossil diesel og 20% biodiesel, hva bruker bilen? Bruker den bare biodiesel om jeg betaler ekstra for det? ... Garantien er der for å fremme økt produksjon av fornybar kraft, den har dog ingenting med kraften du selv forbruker å gjøre. Men den hjelper på ett globalt plan. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 https://www.faktisk.no/artikler/DP/derfor-er-strommen-din-bare-skitten-pa-papiretJepp. På papiret er den skitten, mens i virkeligheten er den ren. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) Kabelen henger klar i garasjen. Man kan telle antall garasjer tilhørende boliger i byen her på en hånd. Jeg har dessverre ikke en av de boligene. Nå er det ganske vanskelig å få tak i kullkraft i Norge, omkring 95% er vann- og vindkraft. Jeg kan garantere at tilnærmet all strømmen min er fra kullkraft, resten er fra dieselgeneratorer som benyttes ved vedlikehold på kraftverk. Men jeg skal ikke si at elbil er for alle. Man kan begynne med de ca 80% av befolkningen som kan ganske enkelt få lading hjemme. Det kunne sikkert jeg og men det er ugreit å måtte ordne seg på nytt hver gang man flytter. Her i byen er det ikke slik at man planlegger hvor man bor flere år frem i tid akkurat, det er enkelte som har måttet flytte 5-6 ganger på et halvår. Endret 4. november 2018 av Snylter 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Noen som har svar på: Elbil og rekkevidde Dette er elbilen som går lengst for pengene Bil Batteri Pris WLTP Pris/km Hyundai Kona electric 64,0 kWt 315.000,- 482 km 654,- Tesla Model S 100D* 100,0 kWt 824.420,- 496 km 1.662, Tesla gjør det vesentlig dårligere per km i strømbruk? Nå står det ingenting om tesla er bedre på batteri. Eller hva som er årsaken til tesla må ha mere strøm? Pcen\kjørekomputeren trekker vel ikke 36 kwt? Så mye koster det å eie bil Fossilbil har blitt så dyrt å eie at NAF er klar i sin anbefaling Vedlikehold 5.286,- Bensin 13.067,- Olje 1.398,- Dekk 3.669,- Service og reparasjoner 7.722,- Disse prisene varier nok veldig særlig brukt vs nytt. Endret 5. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Noen som har svar på: Elbil og rekkevidde Dette er elbilen som går lengst for pengene Bil Batteri Pris WLTP Pris/km Hyundai Kona electric 64,0 kWt 315.000,- 482 km 654,- Tesla Model S 100D* 100,0 kWt 824.420,- 496 km 1.662, Tesla gjør det vesentlig dårligere per km i strømbruk? Nå står det ingenting om tesla er bedre på batteri. Eller hva som er årsaken til tesla må ha mere strøm? Pcen\kjørekomputeren trekker vel ikke 36 kwt? Så mye koster det å eie bil Fossilbil har blitt så dyrt å eie at NAF er klar i sin anbefaling Disse prisene varier nok veldig særlig brukt vs nytt. Tesla er en stor bil, det skaper mer drag og derav mer energi for å bevege bilen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Vet ikke stor bil ser ikke slik ut på bilde vertfall. For meg virker de nesten like store. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Vet ikke stor bil ser ikke slik ut på bilde vertfall. For meg virker de nesten like store. Kona er mye mindre enn model X. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Noen som har svar på: Elbil og rekkevidde Dette er elbilen som går lengst for pengene Bil Batteri Pris WLTP Pris/km Hyundai Kona electric 64,0 kWt 315.000,- 482 km 654,- Tesla Model S 100D* 100,0 kWt 824.420,- 496 km 1.662, Tesla gjør det vesentlig dårligere per km i strømbruk? Nå står det ingenting om tesla er bedre på batteri. Eller hva som er årsaken til tesla må ha mere strøm? Pcen\kjørekomputeren trekker vel ikke 36 kwt? Ett viktig moment "Biler merket med stjerne har ikke offisielle WLTP-tall. Vi har omregnet disse bilenes NDCP, med utgangspunkt i andre de andre bilenes gjennomsnitts-differanse (NDCP/WLTP)." WLTP tall for Tesla kan være mye høyere. Det er i hvert fall lekende lett å komme seg 496 km med S100D. En annen ting er at nyansene forsvinner i de standardiserte testene. Teslaene er tunge men aerodynamiske, sammenlignet med f.eks Kona. Vekt har stor betydning i lavere hastigheter, spesielt med mye start/stopp. Aerodymanikken har størst betydning i høyere hastighet. Altså Tesla kan ha (har) betydelig større rekkevidde i høy hastighet, mens i lav hastighet kan forskjellen være mindre. Akkurat hvordan dette slår ut i testene er ikke alltid like enkelt å si. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Men hvis du ville anbefalt bensin\disel vs elbil? Hva er lønnsomt med tanke på reklamasjon\kostnad etc? Billigste vil være å ta toget\bussen å droppe bil. Men hvis det ikke er alternativ, siden model 3 ikke finnes i norge, og det er uklart om den er billigere i drift en model S\model X? Så er vel Hyundai Kona den elbilen som muligens kan være billigst av elbilene i drift. Problemet den ikke har vært lenge nok på markedet at man kan slå fast ca verksted regningene. Til å konkludere om det er mere eller mindre vedlikehold der? Tesla er blant de få med gratis ladning til eldre elbiler, problemer der hvis man ikke bruker tesla lader kan det ødlegge bilen. Problemet til Hyundai Kona har vel ingen rabatter på ladning? Endret 5. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Vet ikke stor bil ser ikke slik ut på bilde vertfall. For meg virker de nesten like store.Kona Lengde: 416,5 cm Bredde: 180 cm (uten speil) Høyde: 155 cm Model X Lengde: 503,6 cm Bredde: 199,9 cm (uten speil) Høyde: 168,4 cm Model X er altså 87 cm lengre, 20 cm bredere og 13 cm høyere. *Stor* forskjell. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Fant noe teknisk informasjon hos naf: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-kona-electric/ https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/tesla-model-x/ Anslått 1.43 kWh/mil vekt 1760/420 kg mot 2439/556. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Fant noe teknisk informasjon hos naf: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-kona-electric/ https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/tesla-model-x/ Anslått 1.43 kWh/mil vekt 1760/420 kg mot 2439/556. Vekt er noe av det som spiller minst rolle, det er luftmotstand som er "problemet". Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Er det ikke vekten som gjør bilen trekker mere strøm? Luftmotstanden har vel mest å si i høy hastighet. Men ser ikke det har så stor betydning i lav hastighet, muligens 4 hjultrekk tar mere strøm? For det som komme uklart frem om anslått verdien er maks den kan trekke per mil eller det minst den trekker, så reiser man til sverige med fullastet bagasjerom har man kun batteri frem og tilbake til strømstad fra oslo. Eller om det normalsett kun vil trekke halvparten eller 1\4 del av batteriet med kona eller tesla? Ombordlader AC 11,0 kW hva sier det per time eller minutt? Endret 5. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Vekt er noe av det som spiller minst rolle, det er luftmotstand som er "problemet".Kommer an på hastigheten. I 30 km/t er aerodynamikken fullstendig ubetydelig, og vekt har stor betydning. I 150 km/t er aerodynamikken fullstendig dominerende og vekt ganske ubetydelig. Men når man skal langt og trenger rekkevidden kjører man som regel mye i 70-110+ km/t, og da vil jeg si at aerodynamikken er viktigst. Endret 5. november 2018 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Men når man er oppi 150-200 km i timen på f.eks autobahn i tyskland så kommer elbilene dårligst ut? Er det praksis betyning tesla vs Hyundai kona man tror verkstedregningene vil bli? For de er vel viktigste med bil, hyundai er jo kjent for være gode sammen med honda https://www.quora.com/Which-brand-of-car-is-better-Hyundai-or-Honda men mener gjengangere er rust som går igjen. Der er vel honda dårligst beskyttet. Usikker på hvordan tesla er der, man må regne med rusten understell som kan koste litt. Endret 5. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 http://mb-soft.com/public2/car.html Fant en side med en kar som har orket og gjøre den matten Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Men når man er oppi 150-200 km i timen på f.eks autobahn i tyskland så kommer elbilene dårligst ut?Dårligere enn hva? Elbilene har alltid lavest energiforbruk i forhold til fossilbiler og hydrogenbiler, uansett hastighet, hvis det er det du spør om. Er det praksis betyning tesla vs Hyundai kona man tror verkstedregningene vil bli?Om man sammenligner Model S/X med Kona så er Teslaene dyrere på vedlikehold, energiforbruk, dekkforbruk, forsikring, osv. Man kjøper ikke Model S/X for å spare penger. Model 3 vil kunne være bedre på en del områder. Blant annet er det service på Model 3 kun annenhvert år. Og Model 3 kan faktisk være billigere i innkjøp enn Kona. Dekk er nok dyrere for Model 3, mens forsikring og energiforbruk ca likt. Men Teslas hurtiglading er billigere enn CCS. Jeg vil tro likt priset Model 3 og Kona vil koste noenlunde det samme over levetiden. For de er vel viktigste med bil, hyundai er jo kjent for være gode sammen med honda https://www.quora.com/Which-brand-of-car-is-better-Hyundai-or-Honda men mener gjengangere er rust som går igjen. Der er vel honda dårligst beskyttet. Usikker på hvordan tesla er der, man må regne med rusten understell som kan koste litt. Veldig mye av Model S/X er aluminium, så der er ikke rust en veldig stor utfordring. Rust på bremsene er nok fort det som vil kunne koste litt penger. Model 3 er en kombinasjon av stål og aluminium. Her kan det nok være litt mer utfordringer med rust, men det er for tidlig å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå