help Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Vi får ny telefon på via jobb hvert 2. år, og får da mulighet til å kjøpe ut den gamle telefonen. Jeg kjøpte ut den forrige telefonen og gav den til et familiemedlem. Nå har kameraet blitt defekt og mobilen er i underkant av 3 år gammel. Telefonen ble kjøpt inn av en underleverandør av Apple, slik at jeg har ingen kvittering på selve kjøpet av mobilen. Apple mener at vi som forbrukere ikke har krav på at de skal ordne kameraet. Slik jeg ser det er en mobiltelefon ment å vare i mer en 3 år og derav går under 5-årsgrensen i forbrukerkjøpsloven. Er det noen som vet hvordan jeg kan gå frem i denne saken, eller har hatt lignende problem? det er jo til syvende og sist Apple som må ta kostnaden for alle reklamasjoner, og de kan finne informasjon om telefonen via serienummeret. Setter pris på svar Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Om den er kjøpt via jobben så kan det høres ut som at det er et bedriftskjøp og reklamasjon er vel ikke noe man forholder seg til da. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Kan jo vurdere å ta det på forsikringen hvis ikke reprasjon er lønnsomt. Ellers må man vel ta tapet selv. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Ingen mulighet til å gå på verken Apple eller jobbens leverandør, da telefonen er kjøpt i bedriftssammenheng. Da får man ingen forbrukerrettigheter. Kan prøve å kreve at arbeidsgiver dekker omkostninger, men veit ikke om det er verken lurt eller mulig... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Bedrifter har ikke de samme rettighetene som forbrukere Så din mulighet blir å reklamere mot din jobb, da det er de som har solgt deg mobilen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Muligens hvis man jobber i større bedrifter f.eks komplett\telenor\telia man får stordrift fordeler som kan bety utvidet reklamasjon eller samarbeids avtale som gjør man kan få bedre vilkår. Men blir vel til firmaet eller personen som overtar enheten som dekker den kostnaden da. https://www.apple.com/no/support/products/ Sikker på bedriften ikke har kjøpt dette? Med AppleCare Protection Plan får du teknisk kundestøtte via telefon fra eksperter og flere alternativer for maskinvareservice fra Apple Ofte ved bedriftkjøp kan man kjøpe utvidet garanti. men spørsmålet er hvor dyrt det blir sammenlignet mot å betale reprasjonen selv. Endret 19. oktober 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
GungFu Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Du kan vurdere å få fikset det i utlandet (når du f.eks. er på ferie) for en billigere penge via en Apple Store, eller et annet verksted. Det krever selvfølgelig litt forarbeid, samt at du nøye sjekker av det stedet du skal bruke. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Det koster 500-600kr å bytte kameraet i iPhone på de fleste verksteder og kan bli gjort på under 30min. Apple er svært forbrukerfiendtlige så fort man får problemer med produktet dems, du kommer til få alternativet om å bytte den inn mot flere tusen kroner eller kjøpe noe nytt om du går til Apple/Eplehuset. Endret 6. november 2018 av Ravusy 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Som flere sier - bedrifter er ikke forbrukere. Her har du kun garantien å gå på, og hvis telefonen da er over 3 år sliter du nok litt. Ville tatt en prat med bedriften, eller prøvd å fikse det på ett uautorisert verksted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå