Gå til innhold

Utdanning i voksen alder?

Aram2009

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 28 år gammel og er avdelingsleder hos Rema 1000.

Jeg jobber hverkveld 16-00. Min kone er barnepedagog og vi ser nesten ikke hverandre. Og det gjør forholdet våres vanskelig.

Jeg synes det er virkelig på tide å finne annan jobb eller å ta utdanning. Jeg har vitnemål (studiespesialisering).

Hvilken utdanning bør jeg velge som passer på min alder og kommer med engang i arbeid etter studiet?

Jeg har alltid ønsket å bli elektriker, siste 2 årene jeg har prøvd men jeg ga opp etter fikk avslag fra VGS og firmaer.

Om noen av dere har erfaring og vil dele jeg er veldig takknemlig.

Endret av Aram2009
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange muligheter, vanskelig å si uten å vite mer om deg. Vil du fortsette med varehandel, men kanskje i en høyere stilling? Vil du drive med noe helt annet? Hva er du god på? Realfag, språk, teknikk? Det er en del online interessetester du kan prøve, og jeg anbefaler å snakke med en studieveileder.

Viktigst: 28 er ingen alder. Hilsen en på 35 som nettopp har begynt å lese økonomi på deltid.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for svaret. Jeg er veldig god på teknisk. Jeg prøvde flere gange elektriker men jeg fikk avslag. Både fra VGS skole og firmaer.

Derfor jeg ønsker å velge en studie (hva som helst) som garanterer meg jobb, når jeg fullfører studiet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ingen utdannelse og studerer nå fulltid over nett i en alder av 35.

Finn ut hva du virkelig liker og bare kjør på. Drit i pengene og tenk heller på hva som er gøy. Liker du det du jobber med så har du mye mer overskudd etter jobb eller til å jobbe overtid.

Personlig vil jeg ikke anbefale noe innen bygg og anlegg. Det er mye press og dårlig lønn. Alle yrkene inkusive elektrofag blir overtatt av utlendinger som er villig til å gå for lav lønn og det blir nok bare verre og verre for hvert år som får.

Men hvis du brenner for det så by all means.

Automasjon skal visstnok være relativt vanskelig å finne jobb som, avhengig av hvor du bor, men det er bedre lønn og flere muligheter såvidt jeg har forstått det.

Og ja, som nevnt så er karriereveiledning hjelpsomt. De hjelper deg litt på veien og kommer med gode råd. Også er det gratis.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Finn noe du virkelig brenner for, for ellers kan det bli rimelig bortkastet. Kjenner flere som har gått fra i å sitte i kassa til å så ta utdanning som f.eks. sykepleie, og de er nå tilbake i kassa. Bruk heller mye tid på å finne ut av hva du virkelig vil og ikke hast deg med å få utdanning fordi du føler du har ventet for lenge. Vil anbefale deg og sjekke ut https://utdanning.no/arbeidsmarkedet/#/home.

Der ser du hvilke yrker som vil ha mange ledige jobber de kommende årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...