Gå til innhold

Tesla Model 3 får kortere rekkevidde og lavere pris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja... så lengst rekkevidde med Tesla 3 = 16 km mer enn Hyundai Kona, men 100 000 dyrere?

 

Forenklet sagt betaler Tesla 3 eiere 100 000,- ekstra for å kjøre 16km lengre?

 

Høres knallbra ut.

Du sammenligner to ulike biler. Bilene er ikke identiske hvis man ser bort fra rekkevidden. Tesla har superladernettverk og andre ting som skiller den fra Kona. Har Kona engang app til å styre bilen fra telefon?

 

Det blir selvsagt opp til hver enkelt å velge hva de vil kjøpe, men det er flere fordeler med Model 3 fremfor Kona.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja... så lengst rekkevidde med Tesla 3 = 16 km mer enn Hyundai Kona, men 100 000 dyrere?

 

Forenklet sagt betaler Tesla 3 eiere 100 000,- ekstra for å kjøre 16km lengre?

 

Høres knallbra ut.

 

Tja... så største skjermen til Apple med iPhone XS Max = 0,4" mer enn Huawei P20 Pro, men 6000 dyrere?

 

Forenklet sagt betaler iPhone XS Max eiere 6000,- ekstra for 0,4"?

 

Høres knallbra ut.

 

 

La oss ikke overkomplisere ting folkens.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Tja... så lengst rekkevidde med Tesla 3 = 16 km mer enn Hyundai Kona, men 100 000 dyrere?

 

Forenklet sagt betaler Tesla 3 eiere 100 000,- ekstra for å kjøre 16km lengre?

 

Høres knallbra ut.

 

Tenkte du på same måte i gamle dagar når du skulle kjøpe bensinbil? Storleiken på bensintanken er det einaste som bestemmer prisen?

 

Det er ikkje bere rekkjevidda ein betaler for. Tesla-kjøparar får m.a. fordelen av eit velutbygd nettverk av superladarar, som stort sett er utan køer og billig å bruke, og ein teknisk svært avansert bil.

Kan ikke huske at jeg har hatt en bil med mindre rekkevidde enn 60 mil på en tank.

Med en 16 amp tilgjengelig til daglig får en jo ikke full tank i løpet av natta. Så da er jo egentlig ikke rekkevidden tema likevel så sånn sett er nok dette er nok dette en grei bil for folk flest.

Spørsmålet om pris på lader ute er nok i ferd med å endre seg. Kommer nok til å bli som på bensinpumpa, med dagens avgiftsregime er egentlig ikke pris på disel eller bensin av gjørende. En helt ok. familiebil klarer seg greit på 0,5 l pr. mil blanda kjøring, dvs 80 øre for km. med stømpris på "pumpa" blir 3-4 kr. kwt fordelen på EL borte. Når avgiften på bommer etter hvert også inntrer for fult på bom, å det forhåpentlig også kommer et bidrag til statskassa fra EL bil blir faktisk reinestykket snart minus.

Lenke til kommentar

Tja... så lengst rekkevidde med Tesla 3 = 16 km mer enn Hyundai Kona, men 100 000 dyrere?

 

Forenklet sagt betaler Tesla 3 eiere 100 000,- ekstra for å kjøre 16km lengre?

 

Høres knallbra ut.

Model 3 LR har 310 miles rekkevidde (499 km), Kona har 258 miles (415 km). Forskjellen er altså 84 km.

 

(Dette er i EPA testen, og da sammenligner man altså likt med likt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tja... så lengst rekkevidde med Tesla 3 = 16 km mer enn Hyundai Kona, men 100 000 dyrere?

 

Forenklet sagt betaler Tesla 3 eiere 100 000,- ekstra for å kjøre 16km lengre?

 

Høres knallbra ut.

Du sammenligner to ulike biler. Bilene er ikke identiske hvis man ser bort fra rekkevidden. Tesla har superladernettverk og andre ting som skiller den fra Kona. Har Kona engang app til å styre bilen fra telefon?

 

Det blir selvsagt opp til hver enkelt å velge hva de vil kjøpe, men det er flere fordeler med Model 3 fremfor Kona.

Ja, det er nok flere fordeler med Model 3 fremfor Kona... hvis man velger å ta med mer teknisk utrustning. Basis modellen er listet som 446 000,-, men med full teknisk utrustning koster den 619 000,- (iht artikkelen).

 

Med andre ord koster en utrustet Model 3 opptil 260 000.- mer enn Kona.

 

Fullt klar over at det to forskjellige biler, men så tok jeg utgangspunkt i prisen på den mest grunnleggende versjonen av Model 3 med omtrent samme rekkevidde som Kona.

 

Så hva har en Model 3 uten ekstra utstyr som er verdt 100 000,- mer enn Kona?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva har en Model 3 uten ekstra utstyr som er verdt 100 000,- mer enn Kona?

Noen ting:

 

- 100-120 kW superlading, der hele europa er dekket, og kostnaden i Norge er 1,4 kr/kWh

- Sikreste bil i sin klasse

- Større plass

- RWD vs FWD (mer morsom å kjøre)

- Mer avansert fjæring, holder veien bedre

- 2 sekunder kortere tid på 0-100 km/t

- 33 km/t høyere topphastighet

- 15" senterskjerm vs 8" skjerm, med trådløse oppdateringer

- App med styring av varme/kjøling, lading, musikk, osv.

- Osv.

 

Spørsmålet gir sånn ca like mye mening som å spørre hva man får på en BMW 330i vs en Kona. Kona og Model 3 er ikke konkurrenter, men det er Model 3 og 3-serie.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så hva har en Model 3 uten ekstra utstyr som er verdt 100 000,- mer enn Kona?

 

Tja, det er mogeleg å setje seg på venteliste for å få ein? Hyundai sette stopp for fleire på ventelista i juni, sovidt eg veit. Då stod det 20.000 i kø. Dei siste kan ikkje rekne med å få bil før på slutten av 2020. Ikkje at eg trur Model 3 kjem raskare om du set deg opp no, men produksjonstala er i alle fall vesentleg høgare og aukar fortare for Model 3 enn for Kona. Då er det von.

 

Kjenner eg Hyundai rett kjem dei heller ikkje til å strekkje seg veldig langt for å dekkje etterspurnaden fortare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke huske at jeg har hatt en bil med mindre rekkevidde enn 60 mil på en tank.

Med en 16 amp tilgjengelig til daglig får en jo ikke full tank i løpet av natta. Så da er jo egentlig ikke rekkevidden tema likevel så sånn sett er nok dette er nok dette en grei bil for folk flest.

Spørsmålet om pris på lader ute er nok i ferd med å endre seg. Kommer nok til å bli som på bensinpumpa, med dagens avgiftsregime er egentlig ikke pris på disel eller bensin av gjørende. En helt ok. familiebil klarer seg greit på 0,5 l pr. mil blanda kjøring, dvs 80 øre for km. med stømpris på "pumpa" blir 3-4 kr. kwt fordelen på EL borte. Når avgiften på bommer etter hvert også inntrer for fult på bom, å det forhåpentlig også kommer et bidrag til statskassa fra EL bil blir faktisk reinestykket snart minus.

 

De fleste trenger ikke 60 mil på en dag og i alle fall ikke dag etter dag slik at den må lades fra tom til full over natten, uten tilgang på hurtiglading på dagen. Hvis vi tar Model 3 så er vanlig forbruk der 150 Wh/km. Om du lader den på 16A, så vil du kunne lade ca 300 km rekkevidde mellom kl 18:00 og 07:00. Men starter du morgenen med full tank kan du jo kjøre 120 mil med kun én pause for lading og middag. Det er vel omtrent maksimal dagslengde jeg gidder legge ut på av biltur, uansett drivstofftype.

 

For å få 80 øre kilometeren med Model 3-forbruket må strømmen koste 5,33 kr/kWh. Så dyr strøm tror jeg du kun får hvis Einar Aas personlig tråkker den ut på ergometersykkel.

 

Og økonomi er jo bare én del av pakken, selvsagt skal de betale bom og moms etterhvert. Null lokalt utslipp, mye mindre globalt utslipp, enklere vedlikehold og høyere kjørekomfort er noen av de andre fordelene. Fossilt er skittent, dyrt, miljøfiendtlig, støyende, komplisert og ukomfortabelt. At du sjelden slipper ut i frisk bensinstasjonluft for å håndtere den grisete dieselpumpen er vel en blandet velsignelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Høres knallbra ut.

Kan ikke huske at jeg har hatt en bil med mindre rekkevidde enn 60 mil på en tank.

Med en 16 amp tilgjengelig til daglig får en jo ikke full tank i løpet av natta. Så da er jo egentlig ikke rekkevidden tema likevel så sånn sett er nok dette er nok dette en grei bil for folk flest.

Spørsmålet om pris på lader ute er nok i ferd med å endre seg. Kommer nok til å bli som på bensinpumpa, med dagens avgiftsregime er egentlig ikke pris på disel eller bensin av gjørende. En helt ok. familiebil klarer seg greit på 0,5 l pr. mil blanda kjøring, dvs 80 øre for km. med stømpris på "pumpa" blir 3-4 kr. kwt fordelen på EL borte. Når avgiften på bommer etter hvert også inntrer for fult på bom, å det forhåpentlig også kommer et bidrag til statskassa fra EL bil blir faktisk reinestykket snart minus.

 

Her var det mye rart. Det interessante er vel ikke hvor mange biler man har hatt med rekkevidde under 60 mil på en tank, men heller hvor mange ganger i året du faktisk bruker hele denne rekkevidden, og hvor viktig den da er for deg. Akkurat tilsvarende spørsmål gjelder for lading på 16A eller 32A. Hvor lang rekkevidde har du faktisk bruk for til vanlig? Hvis du, som gjennomsnittet i Norge, kjører langt under ti mil hver dag, og sjelden over 20, klarer du deg helt fint med 16A kurs til lading. Jeg brukte forøvrig 16A-kurs delt med varmepumpa første året jeg hadde bilen, og måtte dermed redusere lading til 5A for ikke å ta sikringa. Det fungerte helt fint i hverdagen, men tok lang tid å lade igjen etter en lengre helgetur.

 

Den store forskjellen på EL og Bensin/Diesel, er at med EL foregår mesteparten av "tankingen" hjemme. Det betyr at prisene på ladestasjonene "ute" har relativt liten betydning på årsbasis. Stadig flere installerer også solceller, noe som blir mer og mer lønnsomt jo mer strømprisen øker. Dermed blir strømprisen på hjemmelading enda lavere (avhengig av hvordan du regner avskrivning på investeringen i solceller).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her var det mye rart. Det interessante er vel ikke hvor mange biler man har hatt med rekkevidde under 60 mil på en tank, men heller hvor mange ganger i året du faktisk bruker hele denne rekkevidden, og hvor viktig den da er for deg. Akkurat tilsvarende spørsmål gjelder for lading på 16A eller 32A. Hvor lang rekkevidde har du faktisk bruk for til vanlig? Hvis du, som gjennomsnittet i Norge, kjører langt under ti mil hver dag, og sjelden over 20, klarer du deg helt fint med 16A kurs til lading. Jeg brukte forøvrig 16A-kurs delt med varmepumpa første året jeg hadde bilen, og måtte dermed redusere lading til 5A for ikke å ta sikringa. Det fungerte helt fint i hverdagen, men tok lang tid å lade igjen etter en lengre helgetur.

 

Den store forskjellen på EL og Bensin/Diesel, er at med EL foregår mesteparten av "tankingen" hjemme. Det betyr at prisene på ladestasjonene "ute" har relativt liten betydning på årsbasis. Stadig flere installerer også solceller, noe som blir mer og mer lønnsomt jo mer strømprisen øker. Dermed blir strømprisen på hjemmelading enda lavere (avhengig av hvordan du regner avskrivning på investeringen i solceller).

Solceller i Norge? Virkelig? Strømprisene her er jo superlave og når vi virkelig trenger endel strøm er sola borte. 

Lenke til kommentar

Jeg har planer (og finansiering på plass!) for en bil som bruker åpenbar sarkasme og misforståtte diskusjoner rundt drivverk på kjøretøy som energikilde.

 

Denne relativt korte tråden gir vår bil "E/s - LAV)" (Eclectic/sarcastic-Long Area Vehicle) en rekkevidde på langt over det som er forventet av en slik type bil.

 

Depositum for levering av EsLAV er pr i dag 10000 "det er NOK nå(deNOKnå)" pr. enhet, forventet levering i går (noe som gir den bedre rekkevidde btw, kanskje).

Depositumet kan muligens eller ikke tilbakebetales, forventet eller ikke, noe som også øker rekkevidden.

 

Da bilen i hovedsak kjøres på sarkasme, så er det helt klart at slike diskusjoner må for all del fortsette i det uendelige, da vår bil da ikke trenger påfyll så lenge den er registrert på aktuelle Facebook-grupper o.l, slike diskusjonstråder etc.

 

Elbil er drit, diesel er best, med bensin som toppers. Det er min ærlige mening, det har ingenting med å gjøre at jeg muligens kan gjøre store penger på reaksjoner på den påstanden.

 

Ingen over, ingen med sider: EsLAV.

 

Remember this day.

 

Remember this day.

 

For innbetaling av depositum, konto nr: 666.666.666.000.1234.00.wtf

Bitcoins mottas, men teller ikke mot et depositum, da vi(jeg) trenger et større beløp straks.

Økt innbetaling over 10K, som må gjøres i NOK/$/£, som deretter kan muligens konverteres til "deNOKnå", fører til raskere levering av noe, kanskje.

 

For kundeservice og videre info:

 

Rosetta EsLAV. CEO/I/A/B/Ø

The EsLAV very extremely, possibly not-at-all limited-to-anything liability company.

Glass Castle in the cloud

PO box 1333

Tjo-ho, London

(we don't use emails/phones, as those might have information that we are not interested in)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Inntil videre er den billigste varianten som Tesla har lovet – som skal koste 35.000 dollar – ikke tilgjengelig. Dette blir varianten med kortest rekkevidde."

 

Den skal vente lenge den som ønsker seg den versjonen. De har en produksjonskost som gjør at de vil tape penger på 35000 dollar versjonen, så glem det.

 

Om det kommer en 35000 dollar modell, så er det med en batteripakke som dagens Leaf of fremdrift på ett hjul.

 

Elon sier han ikke trenger å hente mer penger i markedet. Ja, han er morsom den mannen. Eneste alernativet til emisjon er ytterligere gjeld. Og til hvilken rente blir det ?

 

Hehe. Tesla lyser opp hverdagen. For et dusteselskap :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Inntil videre er den billigste varianten som Tesla har lovet – som skal koste 35.000 dollar – ikke tilgjengelig. Dette blir varianten med kortest rekkevidde."

 

Den skal vente lenge den som ønsker seg den versjonen. De har en produksjonskost som gjør at de vil tape penger på 35000 dollar versjonen, så glem det.

 

Om det kommer en 35000 dollar modell, så er det med en batteripakke som dagens Leaf of fremdrift på ett hjul.

 

Elon sier han ikke trenger å hente mer penger i markedet. Ja, han er morsom den mannen. Eneste alernativet til emisjon er ytterligere gjeld. Og til hvilken rente blir det ?

 

Hehe. Tesla lyser opp hverdagen. For et dusteselskap :-)

 

For et dustete innlegg.

Vi vet at batteripakken i $35k utgaven vil gi 35 mil rekkevidde. Videre kan man anta at AWD også blir tilgjengelig. 0-100 på godt under 6 sekunder er naturligvis raskest i klassen,

Så kan man kjøre på med fordeler Model 3 har overfor evt. konkurrenter, det blir en lang liste. Model 3 selger som varmt hvetebrød, og er snart helt i salgstoppen for personbiler i USA uansett merke og modell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Inntil videre er den billigste varianten som Tesla har lovet – som skal koste 35.000 dollar – ikke tilgjengelig. Dette blir varianten med kortest rekkevidde."

 

Den skal vente lenge den som ønsker seg den versjonen. De har en produksjonskost som gjør at de vil tape penger på 35000 dollar versjonen, så glem det.

Kvar har du det frå? Har du sett tala før alle andre?

 

Om det kommer en 35000 dollar modell, så er det med en batteripakke som dagens Leaf of fremdrift på ett hjul.

Gjev det meining? Battericellene er billige, under 100 USD/kWh for Tesla, og batteripakken har ein fast kostnad i tillegg, so det er lite å spare på å lage batteriet mindre enn dei 50 kWh som er annonsert. Det er neppe mykje å spare på å lage spesielle motorar eller drivverk til den billigaste modellen heller.

 

Elon sier han ikke trenger å hente mer penger i markedet. Ja, han er morsom den mannen. Eneste alernativet til emisjon er ytterligere gjeld. Og til hvilken rente blir det ?

 

So lenge selskapet tener pengar og har pengar på bok, er treng dei berre refinansiere eksisterande gjeld. For eit selskap som går frå å vere ulønsamt til å vere lønsamt, treng ikkje det vere vanskeleg eller koste meir enn den gamle gjelda.

 

Hehe. Tesla lyser opp hverdagen. For et dusteselskap :-)

 

Kva har du oppnådd dei siste ti åra?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...