Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil og kilometerstand, og bensin vs diesel


AK47

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bruktbil, men ønsker ikke å bruke altfor mye penger på det (skjer for mye innen elbil, men må modnes litt til, en helt annen diskusjon), samtidig som jeg ønsker å gjøre et fornuftig kjøp.

 

For det første. Jeg vurderer dieselmotor. Fordi jeg har et inntrykk av at disse holder lenger enn andre. Når jeg kikker på bruktmarkedet ser jeg at noen produsenter har dieselmotorer som har gått ekstremt langt, som for eksempel Mercedes, Volvo og BMW. Noen har gått over 400.000 km, og mange litt over ti år gamle biler har gått rundt 230.000 km. Hvor langt kan jeg forvente at en slik motor/bil kan strekke seg? Og er det noen andre interessante biler som man kan vente lang levetid på? Som Ford, Toyota, kanskje til og med Hyundai, etc..?

 

Og er jeg da for mye fokusert på dieselmotor? Kanskje bensinmotorene har like lang rekkevidde? Noe sier meg også at den gamle forskjellen har jevnet seg noe ut med årene.

 

Må innrømme at jeg sikler litt på 5-serien til BMW, men ønsker å legge meg på 50-70.000 kr, og da blir det gjerne en modell rundt 2003-2007. Noen tanker? Ønsker bil med god kjørekomfort, god plass i passasjersetet, men også gode vinteregenskaper (og der faller vel BMW-en dessverre gjennom med bakhjulstrekk).

 

Takker for gode innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva angår hva man kan forvente av en motor, uavhengig av bensin/diesel, varierer voldsomt. Og dessverre er det vanskelig å finne statistikk man kan stole helt på. Bilprodusentene er notorisk kjent for å "kjøpe" journalister/redaksjoner og jukse i tester. En vanlig mekaniker vil heller ikke kunne være alt for påståelig siden det er mange faktorer som påvirker hans mening(f.eks liten andel av det totale antallet av den modellen/merket på veien, det at de kun får inn de som det er feil med osv) Men joda, jeg har også det samme inntrykket ifht. dieselmotorer; de har en tendens til å vare lengre.

 

Det spørs litt på hvor du bor da. Hvis du bor i Bergen, Oslo eller Trondheim er jo dieselforbud ganske aktuelt. Bor du litt mer ut i distriktene er det selvsagt noe annet, og du vil jo da generelt sett få bedre rekkevidde per liter drivstoff også. Husk at kravet om partikkelfilter kom i 2008. Det er mange modeller som sliter med dette når motoren sjeldent blir varm(altså mye bykjøring, mange korte turer).

 

Det er jo Toyota som er kjent som kongen av pålitelighet(Japanske biler generelt også), og hvis det mot formodning skulle oppstå feil, så er delene billig og motorene enkle nok til at en hobby-entusiast kan fikse de. Det er en grunn til at det selges mye av de i Afrika, og at IS bruker de. Bakdelen er at bilene deres sjeldent er et pent syn, heller tvert i mot, og interiøret er kjedelig/enkelt. Kjøregleden er vel heller ikke så stor. Det er mer et verktøy enn en gledemaskin. Men det er jo de som ønsker det, selvsagt.

 

Bensinmotorene kan selvsagt vare vel så lenge. Men de er hakket mer komplisert. Jeg har alltid tenkt at når jeg har kjørt mer enn 200.000 km så er det på tide å se etter noe annet. Ikke i all hovedsak for motoren sin del, men alt rundt det. Radiatorer, belter, rust osv. begynner som regel å bli en bekymring.

 

Kan dessverre ikke komme med noen spesifikke forslag, men her er i hvertfall et innspill som gir deg litt å tenke på.

Kan legge til at YouTube-kanalen "Car Throttle" åpnet motoren til en gammel Skoda diesel som hadde gått 400.000 km. Særdeles lite avleiringer, perfekte stempel, fin toppakning osv. Hadde sannsynligvis gått 300.000 km til hvis rusta ikke tok den først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mitt inntrykk også - at dieselmotorer holder lenger enn bensin. MEN holdbarhet henger nøye sammen med bruk og vedlikehold. Som nevnt kan småkjøring drepe en moderne dieselmotor ganske effektivt. Og hyppige kaldstarter/kaldkjøring er ikke bra for noen motor hverken bensin eller diesel.

Og når en begynner å se på det - hvem er det tradisjonelt som har valgt dieselmotor, jo de som kjører mye og langt. Det er gode forutsetninger for en motor.
Så rent teknisk er jeg ikke sikker på om teorien om diesel vs bensin holder vann. Kanskje er de ganske like. Men som brukbilkjøper er det selvfølgelig et poeng. Finn en bil som har gått i langkjøring og holdt serviceboka. Da har du mest sannsynlig en bil/motor som er lite slitt og kan holde ut lenge.

 

Sånn bortsett fra det så gjelder det å google hver enkelt bilmodell/motor. De fleste produsenter har en eller flere 'problemmotorer' med spesifikke utfordringer som det gjelder å holde seg unna, eller være klar over slik at en kan forebygge problemene.

 

Landsgeneralisering er heller ikke hva det var lengre. Japanere er stort sett holdbare fremdeles (med unntak), men mange dør i stedet pga rust og da hjelper det ikke at motoren er solid. Franskmenn (i hvert fall PSA) er blitt minst like holdbare som tyskere i følge statistikkene og italienerne er ikke så langt bak, men mer ujevne. Koreanerne er blitt likestilt med japanerne på kvalitet og kjappe verditap og lattermilde naboer behøver ikke fryktes lengre. 

 

Generelt har de større bilene en tendens til å vare flere km enn mindre biler - de er rett og slett mer påkostet og solid laget. Det er selvfølgelig unntak her også. Men en regel er generell - premium biler er dobbelt så dyre å holde i drift som andre biler, men holder ikke lengre i antall km (men de har en tendens til å være bedre vedlikeholdt pga verdien og lommeboka til de som kjøpte dem i første omgang). :-)

 

Mitt tips for god bruktbil til rimelig penge som varer lenge er Mondeo IV (2007->). Denne ble bygget på samme plattform som Volvo V70 og har vist seg svært solid. Men unngå kanskje 1.8 TDCi, denne er litt slitsom å kjøre da den har kreftene på turtall og mangler bunndrag. Alternativt legge på noen kroner til V70, selvfølgelig, den har bedre seter og comfort, men det er ikke sikkert den holder noe lengre.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

 

Kan dessverre ikke komme med noen spesifikke forslag, men her er i hvertfall et innspill som gir deg litt å tenke på.

Kan legge til at YouTube-kanalen "Car Throttle" åpnet motoren til en gammel Skoda diesel som hadde gått 400.000 km. Særdeles lite avleiringer, perfekte stempel, fin toppakning osv. Hadde sannsynligvis gått 300.000 km til hvis rusta ikke tok den først.

 

Det var 400 000 miles, altså 643 000 km. Jeg har inntrykk av at riktig vedlikehold er avgjørende om en bilmotor varer lenge. Jeg har en Honda Jazz 2007 mod med 340 000 km på telleren. Dette er bensinmotor. Det eneste som er bytta er slitedeler som bremser og en dynamo på 330 000 km. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er ingen fasit på hva som er best av diesel og bensin, kommer an på konstruksjon og vedlikehold i det enkelte tilfelle. Min gamle 2000 Opel Astra-G med 1.6 bensinmotor har kjørt 340.000 km. Tror det eneste som var byttet på den, bortsett fra slitedeler som registerrem, vannpumpe og plugger (og olje+filter seff) var coilpakken. Bruker ikke olje heller, trenger ikke etterfylle mellom skiftene. Bilen er still going strong med ny eier.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Det var 400 000 miles, altså 643 000 km. Jeg har inntrykk av at riktig vedlikehold er avgjørende om en bilmotor varer lenge. Jeg har en Honda Jazz 2007 mod med 340 000 km på telleren. Dette er bensinmotor. Det eneste som er bytta er slitedeler som bremser og en dynamo på 330 000 km. 

 

Jepp, husker det nå når du nevner det.  :tease:

Lenke til kommentar

Alle biler kan gå en halv million kilometer så lenge man gidder å kaste nok penger på den. Jeg vet ikke helt hva man forventer av bensin og diesel når man snakker om holdbarhet, men med mindre man snakker om motorras så er det ikke drivstofftypen som er avgjørende faktor til holdbarhet, om ikke annet så er det dyrere med turbo, partikkelfilter og høytrykkspumpe enn tennplugger. En M54 bensiner vil garantert vare lenger enn en N46 diesel som sliter med registerkjede, men en M51 diesel er en motor som garantert vil vare lengre enn karosseriet.

Lenke til kommentar

Alle biler kan gå en halv million kilometer så lenge man gidder å kaste nok penger på den. Jeg vet ikke helt hva man forventer av bensin og diesel når man snakker om holdbarhet, men med mindre man snakker om motorras så er det ikke drivstofftypen som er avgjørende faktor til holdbarhet, om ikke annet så er det dyrere med turbo, partikkelfilter og høytrykkspumpe enn tennplugger. En M54 bensiner vil garantert vare lenger enn en N46 diesel som sliter med registerkjede, men en M51 diesel er en motor som garantert vil vare lengre enn karosseriet.

 

Nå var vel poenget til trådstarter å finne en bil som kunne gå en halv million kilometer uten å kaste masse penger på den. ;-)

 

Forøvrig er jeg enig, som nevnt er det visse motorer (og gearkasser) det er lurt for lommeboka å holde seg unna. Det samme gjelder karosserier - det er ikke så mange som rekker å få motorproblemer på 1. gen Mazda 6. :-D

 

En ting jeg glemte å nevne forresten er at det kan være lurt å være skeptisk til biler som har de første generasjonene av multiplex el-systemer. Her var det en del barnesykdommer som ikke minst VAG og PSA, men sikkert også andre var plaget av på modeller konstruert rundt 2000-2005 med utslag i alskens rare feil på elektronisk utstyr.

Lenke til kommentar

Nå var vel poenget til trådstarter å finne en bil som kunne gå en halv million kilometer uten å kaste masse penger på den. ;-)

 

Forøvrig er jeg enig, som nevnt er det visse motorer (og gearkasser) det er lurt for lommeboka å holde seg unna. Det samme gjelder karosserier - det er ikke så mange som rekker å få motorproblemer på 1. gen Mazda 6. :-D

 

En ting jeg glemte å nevne forresten er at det kan være lurt å være skeptisk til biler som har de første generasjonene av multiplex el-systemer. Her var det en del barnesykdommer som ikke minst VAG og PSA, men sikkert også andre var plaget av på modeller konstruert rundt 2000-2005 med utslag i alskens rare feil på elektronisk utstyr.

 

Da er ikke BMW svaret, uansett om det er bensin eller diesel.

Lenke til kommentar

Det er stadig mindre forskjell på bensin og diesel når det kommer til driftsikkerhet. Jeg har en Mercedes fra 2000 med bensinmotor som nå har gått ca. 272000 km. Den bruker verken olje eller vann og lager ingen ulyder. 

 

Personlig ville jeg unngått diesel i 2018, med mindre jeg bodde på landet og "aldri" var i mer sentrale strøk. Allerede har dieselbiler fått dyrere bompenger, og det hviskes om dieselforbud i flere byer. Så planlegger du å bruke bilen mye i sentrale strøk (by og omegn) må du belage deg på at det du sparer på lavere drivstoffpris og lavere forbruk fort blir spist opp av dyrere bompenger osv.

Lenke til kommentar

Personlig mening:

En bil som har mange km på noen få år er å foretrekke enn en bil som har kjørt veldig lite på mange år.

Dette pga bilen som har kjørt mange km på få å har som regel hatt lite småkjøring som sliter veldig på motor, dette er som regel taxi kjørt eller pendler bil(lange avstander) I tillegg så har de bytte mesteparten av slitedelene. 

 

Komplett servicehefte er også et stort pluss (eller tilsvarende i kvitteringer på hva som er gjort)

 

 

 

Jeg har hatt disse bilene:
Golf 2 1.6 diesel 
Golf 3 1.6 bensin(98 modell)
Audi A4 (2.8L V6) (1996modell)
Bmw 3 serie (320D 2002 modell)

Mercedes E320 CDI(2000 modell)

 

 

Beste bilen min må være BMWen, super billige deler, lite duppeditter og elektronikk og super kjørekomfort og veldig lavt forbruk.

Lenke til kommentar

En annen problem man møter når man er på jakt etter bruktbil, er at det er helt umulig å vite om de som har brukt bilen har vært flinke å peile olje og etterfylle ved behov. Dette gjelder kanskje særlig for biler som har gått noen kilometer.

 

Og foruten personlig besiktelse og prøvekjøring, er det naf-test og en sjekk at kjøretøyet er fri for heftelser som gjelder.

 

Konkret eksempel: For et par år siden kom jeg over en bil på finn som tilsynelatende ble solgt fra forhandler, bilen var uten skilt. Etterhvert viste det seg at det ikke var tilfelle, bilen STOD HOS forhandler, men skulle selges FOR EN PRIVATPERSON.

Kontaktet den personen som var den egentlige selgeren, og fikk tilsendt registreringsnummeret på sms.

Og gjett hva som dukket opp da jeg søkte opp bilen på brreg.no - Jo der var det en saftig heftelse pålydende et større beløp enn det bilen skulle selges for. Dette var et stykke unna der jeg selv bodde - husker ennå at selgeren reagerte med å bli potte sur da jeg ringte og meldte avbud. . .

Lenke til kommentar

Personlig mening:

 

En bil som har mange km på noen få år er å foretrekke enn en bil som har kjørt veldig lite på mange år.

 

Det er mange empiriske bevis på dette også. En landeveiskjørt bil har skikkelige varmesykluser, få varmesykluser, tilbringer lite tid på kald motor, kokser ikke, har optimal smøring, girer lite og jobber ikke hardt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dieselmotorer holder lenger enn bensinmotorer, men du få ikke en ordentlig dieselmotor i en personbil.

Dagens såkalt dieselmotorer er lettbygde konstruksjoner med turbo og masser av avansert teknologi, å tro at disse varer lenger enn en bensinmotor er i beste fall dumt.

 

Moderne turbodieselbiler velges gjerne av en del som kjører mye og langt (eksempelvis Mercedes med veldig høy km.stand er ofte tidligere taxi) mens bensinmotoren velges av noen med et annet bruksmønster.

 

Å kjøpe en moderne turbodieselmotor som har gått et stykke er virkelig gambling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...