Gå til innhold

Tesla lanserer helt ny versjon av Model 3


Anbefalte innlegg

Du må være den eneste på kloden som ikke skjønner poenget. Når du i første setning i første post skriver

 

"Jeg er spent på hvordan shorterne/haterne vil vinkle dette."

 

så er du ikke i posisjon til å kritisere andre for manglende relevans.

Der "dette" da viser til tema i artikkelen - den nye varianten av Model 3.

 

Og hva er irrelevant med å nevne at selvkjøring er fjernet? Det var to store nyheter i Teslas tilbud den dagen. Den ene var introduksjonen av en mid-range-modell og den andre var at de fjerner en veldig viktig og etterspurt opsjon som har vært der i flere år for alle Teslas modeller.

Det er irrelevant fordi jeg aldri avsporet med å snakke om selvkjøring. Det var det en krisemaksimerer som gjorde. Jeg kommenterte artikkelen, ikke selvkjøring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har vi en som krisemaksimerer krisemaksimeringen, men det er egentlig noe som bare eksisterer oppe i hans hode.

Hvor får du det fra at alle er shortere, hatere og modus operandi, mange flotte ord, forstår du egentlig hva du selv sier, det gir hvertfall svært lite mening.

Jeg er positiv til denne nye "Middel range" Modell 3 med premium interiør til 45 tusen dollar. Kanskje er det en fin middelvei for mange mellom ribbet 35k versjon og makset awd versjon. Spørsmålet er, når kan jeg prøve en på norske veier og evt kjøpe en slik. Det virker som det tar 3 evigheter før denne bilen kommer over dammen, skal bilen kun selges i US både 2 og 3 år?

Jeg tror ikke det er så lenge siden jeg nettopp skrev at jeg ikke tror alle shortere er hatere eller omvendt. Men pyttsann, hva har vel fakta i en diskusjon om Tesla å gjøre?

Lenke til kommentar

De har med all sannsynlighet gått med overskudd i Q3.

Det er jo lov å håpe, men uansett hva resultatet for siste kvartal er, så har de et totalt tap på rundt 10 milliarder dollar å ta igjen, rundt en milliard bare de to første kvartalene i år, så det skal mye gjøres for at de går i overskudd med det første.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo lov å håpe, men uansett hva resultatet for siste kvartal er, så har de et totalt tap på rundt 10 milliarder dollar å ta igjen, rundt en milliard bare de to første kvartalene i år, så det skal mye gjøres for at de går i overskudd med det første.

Og så? Det er en irrelevant milepæl å ha gått i pluss over levetiden til selskapet. Det ville f.eks ikke overraske meg om Amazon ikke har gjort det ennå, selv om det er et selskap verdt 860 milliarder dollar.

 

Det investorene bryr seg om er verdiskapning. Om man skaper varige verdier, så kan det være helt greit å kjøre selskapet med underskudd i perioder.

 

Klarer Tesla å komme seg opp på stabilt 200-500 millioner dollar i overskudd i kvartalet, så viser det at selskapet er levedyktig, og at det vil kunne selvfinansiere ytterligere vekst. Da er investorene storfornøyde, selv om det har kostet penger å komme seg dit.

Lenke til kommentar

Det er jo lov å håpe, men uansett hva resultatet for siste kvartal er, så har de et totalt tap på rundt 10 milliarder dollar å ta igjen, rundt en milliard bare de to første kvartalene i år, så det skal mye gjøres for at de går i overskudd med det første.

Hvis de gikk med overskudd i forrige kvartal så gikk de med overskudd. Så kan de bruke overskudd til å betjene lån og investere i videre utvikling.

Lenke til kommentar

Tipper resultatene i dag kommer til å være ganske brukbare, godt hjulpet av kreativ regnskapsføring og engangsposter som aldri vil kunne gjentas. Litt som Q3 2016.

 

Hvorfor de har fremskyndet fremleggelsen av resultatene kan man spekulere på. En plausibel teori er at man vil komme noen dårlige nyheter i forkjøpet og pumpe opp aksjekursen til et noenlunde trygt nivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tipper resultatene i dag kommer til å være ganske brukbare, godt hjulpet av kreativ regnskapsføring og engangsposter som aldri vil kunne gjentas. Litt som Q3 2016.

 

Hvorfor de har fremskyndet fremleggelsen av resultatene kan man spekulere på. En plausibel teori er at man vil komme noen dårlige nyheter i forkjøpet og pumpe opp aksjekursen til et noenlunde trygt nivå.

EBITDA kan nok bli brukbar.

 

Tesla flytter kostnader fra COGS til R&D, ev. til SG&A. Alt for å forbedre bruttomarginen, som de alltid oppgir ekskl. FoU (alle andre bilprodusenter inkl. dette). Blir interessant å se om de gjemmer CAPEX under finansakt.

 

Arbeidskapitalen blir nok negativ dette kvartalet. Noe annet vil være en overraskelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

EBITDA kan nok bli brukbar.

 

Tesla flytter kostnader fra COGS til R&D, ev. til SG&A. Alt for å forbedre bruttomarginen, som de alltid oppgir ekskl. FoU (alle andre bilprodusenter inkl. dette). Blir interessant å se om de gjemmer CAPEX under finansakt.

 

Arbeidskapitalen blir nok negativ dette kvartalet. Noe annet vil være en overraskelse.

SG&A redusert. R&D redusert. Kun $52 mill i ZEV kreditter. $312 mill i overskudd.

 

Har du mer FUD på lager?

Lenke til kommentar

SG&A redusert. R&D redusert. Kun $52 mill i ZEV kreditter. $312 mill i overskudd.Har du mer FUD på lager?

Imponerende kvartal isolert sett, spesielt på bunnlinjen. Nå får vi se om de kan fortsette på samme måte hvert kvartal fremover, som Musk lovte i vår.

 

Stusser på AR-posten. Den burde de ha forklart hva inneholdt.

 

Har du også begynt med dette FUD-tullet? :p

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Imponerende kvartal isolert sett, spesielt på bunnlinjen. Nå får vi se om de kan fortsette på samme måte hvert kvartal fremover, som Musk lovte i vår.

Man kan nok forvente at hvert kvartal fra nå av er bedre enn det foregående. I hvert fall sånn i all hovedsak.

 

I Q4 kan man forvente at Tesla leverer omkring 10.000 ekstra Model 3. Går de fra 56k stk, 60k ASP og 20% margin, til 66k stk, 55k ASP og 20% margin, så vil de da få inn ca $54 mill ekstra. Det er altså ikke unaturlig med en profitt rundt $350 mill i Q4.

 

Stusser på AR-posten. Den burde de ha forklart hva inneholdt.

Er nok en post som inneholder veldig mye forskjellig. Men det kan hende økningen beskrives i 10-Q, som kommer ganske snart.
Lenke til kommentar

Man kan nok forvente at hvert kvartal fra nå av er bedre enn det foregående. I hvert fall sånn i all hovedsak.

 

Kan man det? Jeg personlig ville vært svært overrasket dersom Tesla klarer å gå med overskudd i overskuelig fremtid?

Å forvente at hvert kvartal blir bedre enn det foregående høres i overkant optimistisk ut, for et selskap som på 15 år har sitt tredje positive kvartal noensinne.

Jeg registrerer at Musk hevder noe av det samme, men han har vel vist seg å være særdeles upålitelig.

 

Et overskudd på 300 millioner dollar er dog bra, langt bedre enn jeg, og sikkert de fleste andre, hadde trodd.

Likevel har de jo et underskudd fra første og andre kvartal i år på en milliard, samt en kortsiktig gjeld på 2.2 milliarder som skal betales innen neste år.

 

Totalt har de vel tapt rundt 5 milliarder av investorenes penger de siste ti årene, så det er et stykke igjen enda.

Spørsmålet nå er vel hvor populær Model 3 blir, og om de kan klare å få enda bedre marginer på den modellen slik at de også i fremtiden klarer å tjene penger?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan man det? Jeg personlig ville vært svært overrasket dersom Tesla klarer å gå med overskudd i overskuelig fremtid?

Å forvente at hvert kvartal blir bedre enn det foregående høres i overkant optimistisk ut, for et selskap som på 15 år har sitt tredje positive kvartal noensinne.

Jeg registrerer at Musk hevder noe av det samme, men han har vel vist seg å være særdeles upålitelig.

Det får være din mening. Ettersom produksjonen fortsetter å øke er det all grunn til å tro at tallene bare vil bli bedre. Det er ingenting i tallene som tyder på at dette var et manipulert kvartal for å vise profitt. De har bare tjent mer penger på bilene enn forventet og sløst bort mindre penger enn forventet.

 

Et overskudd på 300 millioner dollar er dog bra, langt bedre enn jeg, og sikkert de fleste andre, hadde trodd.

Det er ikke bare bedre enn det hatere trodde. Det er bedre enn ca alle investorene turte håpe på. Mitt mest optimistiske anslag var $200 mill.

 

Likevel har de jo et underskudd fra første og andre kvartal i år på en milliard, samt en kortsiktig gjeld på 2.2 milliarder som skal betales innen neste år.

De hadde positiv kontantstrøm på $881 millioner. Det er ca nok til å dekke gjeldsobligasjonene som forfaller i mars neste år. Og det er jo bare ett kvartal. Med dette kvartalet kan støyen rundt "betalingsproblemer" og slikt legges død.

 

Totalt har de vel tapt rundt 5 milliarder av investorenes penger de siste ti årene, så det er et stykke igjen enda.

Spørsmålet nå er vel hvor populær Model 3 blir, og om de kan klare å få enda bedre marginer på den modellen slik at de også i fremtiden klarer å tjene penger?

De trenger ikke bedre marginer for å opprettholde dagens profitt. Om de (mot formodning) skulle oppdage at de ikke klarer å ha tilfredsstillende profitt på SR og MR, så kan de eliminere disse, og så konsentrere seg om å selge LR/D/P. Det er etter all sannsynlighet et marked globalt på minst 300.000 LR/D/P per år. Spesielt når Tesla introduserer leasing, muligheter for prøvekjøring, og begynner å ha biler tilgjengelig for øyeblikkelig kjøp.
Lenke til kommentar

Kan man det? Jeg personlig ville vært svært overrasket dersom Tesla klarer å gå med overskudd i overskuelig fremtid?

Å forvente at hvert kvartal blir bedre enn det foregående høres i overkant optimistisk ut, for et selskap som på 15 år har sitt tredje positive kvartal noensinne.

Jeg registrerer at Musk hevder noe av det samme, men han har vel vist seg å være særdeles upålitelig.

 

Et overskudd på 300 millioner dollar er dog bra, langt bedre enn jeg, og sikkert de fleste andre, hadde trodd.

Likevel har de jo et underskudd fra første og andre kvartal i år på en milliard, samt en kortsiktig gjeld på 2.2 milliarder som skal betales innen neste år.

 

Totalt har de vel tapt rundt 5 milliarder av investorenes penger de siste ti årene, så det er et stykke igjen enda.

Spørsmålet nå er vel hvor populær Model 3 blir, og om de kan klare å få enda bedre marginer på den modellen slik at de også i fremtiden klarer å tjene penger?

Case in point.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...