Gå til innhold

Tesla lanserer helt ny versjon av Model 3


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke nøyaktig tall for -30, og det er mulig det vil være variasjoner fra bil til bil. Men jeg har sett at Tesla X 100D kan tappes med ca 3 mil etter 24 timer i 25 blå.

 

Så, basert på disse tallene og gitt at du bruker litt strøm på å kjøre opp og ned og kun har halv batterikapasitet til parkering så kan du kose deg over 14 dager på hytta.

 

De 3 milene gjelder nok kun første døgn, mens batteriet kjøles ned. Etter at det er ferdig nedkjølt (kalde batterier har lavere kapasitet) er tapet lite om de aktuelle energispareinnstillingene er aktivert. På min X75D kanskje 2-3km pr. døgn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om denne bilen noengang kommer i en 35000 dollars utgave, så blir det med en batteripakke som dagens Leaf. Ingen vil noengang få den bilen de ventet til 35000 dollar.

De har en produksjonskostnad i dag på 34700 dollar, om den hadde vært produsert av en profesjonell bilfabrikant som f eks Toyota. Det blir den som kjent ikke. Den blir produsert i Freemont av en amatør når det kommer til serieproduksjon. Ikke ta mitt ord for det. Kilden er Sandy Munro :-)

 

https://wccftech.com/analysts-who-spent-over-6000-hours-deconstructing-tesla-model-3-musk-is-driving-costs/

 

Elon er ikke akkurat kjent for å holde ord:

"Funding secured",

"Tesla Semi kommer i 2019 med 800 km rekkevidde"

"Roadster med 1000 km rekkevidde i 2020"

 

Mannen er full av jug.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De 3 milene gjelder nok kun første døgn, mens batteriet kjøles ned. Etter at det er ferdig nedkjølt (kalde batterier har lavere kapasitet) er tapet lite om de aktuelle energispareinnstillingene er aktivert. På min X75D kanskje 2-3km pr. døgn. 

Ja, jeg har ikke opplevd slike tap selv, men har ikke så mange egne erfaringstall. Men da er vel de jeg fant å betracte som worst case scenario

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å snakke "EL-bil til folket". Selv kjører jeg en diesel med stor tank som lett kjører 1300km på den tanken. Men i sommer da jeg kjørte Oslo - Trondheim via RV3 lå jeg, alt ettersom pauser, enten bak eller foran en rød Tesla Model S. Vi "møttes" rundt Rena og vi tok den samme ferga i Trondheim. Jeg hadde med barn så det ble selvfølgelig litt pauser, men jeg ble på den turen likevel overbevist om et det er elektrisk som er fremtiden. Kanskje i kombinasjon med hydrogen også hvis tilgangen blir bedre.

 

Tror det er mange som etterhvert innser at den berømte/beryktede rekkeviddeangsten er på godt hell. Du oppdaget det uten å ha prøvd bilen selv, annet enn kanskje en liten prøvekjøring eller har sittet på med noen med en slik, og da mener jeg det er et godt tegn.

 

For andre hadde det kanskje vært greit å fått en helg eller en uke med bilen, der man ikke skal teste toppfart og maks aks hele tiden, men faktisk bruke den som en helt vanlig bil. Kanskje hadde en slik test vært god for deg og, selv om ladeangsten har sluppet taket.

 

Dog hydrogen tror jeg er dødt for personbilen, det tar bare litt tid før enkelte aktører vil innrømme det, siden man har gått så høyt ut og sagt det er fremtidens drivstoff.Med den kapasiteten som forventes av en hydrogenstasjon, så må det bygges ut mye bare for at det skal fungere på langtur, men også ganske mye om det skal klare å dekke ett lite antall biler per dag.

 

Er jo begrenset hvor mye hydrogengass de får lov å oppbevare på et svært begrenset område inni en by. Da hjelper ikke kort fylltid om man må vente lenge på mer gass...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om denne bilen noengang kommer i en 35000 dollars utgave, så blir det med en batteripakke som dagens Leaf. Ingen vil noengang få den bilen de ventet til 35000 dollar.

De har en produksjonskostnad i dag på 34700 dollar, om den hadde vært produsert av en profesjonell bilfabrikant som f eks Toyota. Det blir den som kjent ikke. Den blir produsert i Freemont av en amatør når det kommer til serieproduksjon. Ikke ta mitt ord for det. Kilden er Sandy Munro :-)

Munro har estimert produksjonskostnaden for en innstegsmodell Model 3 SR til å være $28k. Da har Tesla minst $7k i bruttomargin per bil.

 

Nå er det sant at de ikke er der ennå, men de er i rute i forhold til hvor de er i produksjonsopprampingen. Sannsynligvis har de oppnådd profitt i tredje kvartal i år, noe vi vil få vite om 2-3 uker. Ettersom produksjonsopprampingen fortsetter kan man forvente økende omsetning og profitt.

 

Elon er ikke akkurat kjent for å holde ord:

"Funding secured",

"Tesla Semi kommer i 2019 med 800 km rekkevidde"

"Roadster med 1000 km rekkevidde i 2020"

 

Mannen er full av jug.

Finansieringen var sikret. 2019 er ikke over ennå. 2020 er heller ikke over ennå.

 

(Og selv om Semi og/eller Roadster skulle bli forsinket, så var det aldri noe løfte om at de ville komme da. Det var et estimat utifra planene slik de forelå når han sa det. Det er ikke uvanlig for planer å skli ut i tid.)

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å snakke "EL-bil til folket". Selv kjører jeg en diesel med stor tank som lett kjører 1300km på den tanken. Men i sommer da jeg kjørte Oslo - Trondheim via RV3 lå jeg, alt ettersom pauser, enten bak eller foran en rød Tesla Model S. Vi "møttes" rundt Rena og vi tok den samme ferga i Trondheim. Jeg hadde med barn så det ble selvfølgelig litt pauser, men jeg ble på den turen likevel overbevist om et det er elektrisk som er fremtiden. Kanskje i kombinasjon med hydrogen også hvis tilgangen blir bedre.

 

At Teslaen selv med ekstreme økonomiske fordeler er dobbelt så dyr i innkjøp spiller kanskje ingen rolle? ;)

Lenke til kommentar

 

Nå begynner vi å snakke "EL-bil til folket". Selv kjører jeg en diesel med stor tank som lett kjører 1300km på den tanken. Men i sommer da jeg kjørte Oslo - Trondheim via RV3 lå jeg, alt ettersom pauser, enten bak eller foran en rød Tesla Model S. Vi "møttes" rundt Rena og vi tok den samme ferga i Trondheim. Jeg hadde med barn så det ble selvfølgelig litt pauser, men jeg ble på den turen likevel overbevist om et det er elektrisk som er fremtiden. Kanskje i kombinasjon med hydrogen også hvis tilgangen blir bedre.

 

At Teslaen selv med ekstreme økonomiske fordeler er dobbelt så dyr i innkjøp spiller kanskje ingen rolle? ;)

Egentlig ikke.. siden man sparer det inn i løpet av ett noen år i sparte drivstoff, bom og parkeringsutgifter. +Pluss at miljøet blir spart og man er fritatt fra å sponse fossil industrien

Lenke til kommentar

Hallo, det var da vitterlig du som åpnet ballet med din kommentar om shorterne/haterne !?

 

Nyttig regel: hvis du vil unngå at en diskusjon sporer av , ikke spor av diskusjonen.

Hva er det du roter med nå? Jeg skrev om rekkevidde, mens krisemaksimereren begynte å skrive om selvkjøring. Påstår du nå at krisemaksimereren skrev om selvkjøring fordi jeg refererte til hvordan krisemaksimerere ville krisemaksimere den nye varianten?

Lenke til kommentar

Om denne bilen noengang kommer i en 35000 dollars utgave, så blir det med en batteripakke som dagens Leaf. Ingen vil noengang få den bilen de ventet til 35000 dollar.

Rekkevidden på 35K-varianten er allerede kjent, og det er ca. 350 km (EPA).

 

35K-varianten kommer når de har fått produksjonen høy nok, noe de har sagt hele veien.

 

Så da lurer jeg på hva du egentlig fabler om her.

Lenke til kommentar

Hva er det du roter med nå? Jeg skrev om rekkevidde, mens krisemaksimereren begynte å skrive om selvkjøring. Påstår du nå at krisemaksimereren skrev om selvkjøring fordi jeg refererte til hvordan krisemaksimerere ville krisemaksimere den nye varianten?

Jeg tror ikke Nebrewfoz roter men siktet til din første post i tråden og hvordan du innledet det hele med setningen markert gult.

URL=http://imgbox.com/dgyqXdxT]dgyqXdxT_o.jpeg[/url]

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du svarer jo ikke på det jeg skriver. Hvor nevner jeg selvkjøring? Tråden handler om midrange-varianten av Model 3.

Du må være den eneste på kloden som ikke skjønner poenget. Når du i første setning i første post skriver

 

"Jeg er spent på hvordan shorterne/haterne vil vinkle dette."

 

så er du ikke i posisjon til å kritisere andre for manglende relevans.

 

Og hva er irrelevant med å nevne at selvkjøring er fjernet? Det var to store nyheter i Teslas tilbud den dagen. Den ene var introduksjonen av en mid-range-modell og den andre var at de fjerner en veldig viktig og etterspurt opsjon som har vært der i flere år for alle Teslas modeller.

 

Hovedproblemet er at du ikke takler å være på et diskusjonsforum hvor det nødvendigvis må være forskjellige oppfatninger og dermed går fullstendig i svart ved all motstand. Derav infantile tirader som sitert under.

Ja, bortsett fra krisemaksimering da. Modus Operandi. Business as Usual. Finn noe å hakke på så man får fokus over på noe som kan tolkes negativt.

Hva er det du roter med nå? Jeg skrev om rekkevidde, mens krisemaksimereren begynte å skrive om selvkjøring. Påstår du nå at krisemaksimereren skrev om selvkjøring fordi jeg refererte til hvordan krisemaksimerere ville krisemaksimere den nye varianten?

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her har vi en som krisemaksimerer krisemaksimeringen, men det er egentlig noe som bare eksisterer oppe i hans hode.

Hvor får du det fra at alle er shortere, hatere og modus operandi, mange flotte ord, forstår du egentlig hva du selv sier, det gir hvertfall svært lite mening.

Jeg er positiv til denne nye "Middel range" Modell 3 med premium interiør til 45 tusen dollar. Kanskje er det en fin middelvei for mange mellom ribbet 35k versjon og makset awd versjon. Spørsmålet er, når kan jeg prøve en på norske veier og evt kjøpe en slik. Det virker som det tar 3 evigheter før denne bilen kommer over dammen, skal bilen kun selges i US både 2 og 3 år?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rekkevidden på 35K-varianten er allerede kjent, og det er ca. 350 km (EPA).

 

35K-varianten kommer når de har fått produksjonen høy nok, noe de har sagt hele veien.

Så lenge den ikke kommer når de går i overskudd, for den dagen tror jeg man skal vente lenge på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her har vi en som krisemaksimerer krisemaksimeringen, men det er egentlig noe som bare eksisterer oppe i hans hode.

Hvor får du det fra at alle er shortere, hatere og modus operandi, mange flotte ord, forstår du egentlig hva du selv sier, det gir hvertfall svært lite mening.

Jeg er positiv til denne nye "Middel range" Modell 3 med premium interiør til 45 tusen dollar. Kanskje er det en fin middelvei for mange mellom ribbet 35k versjon og makset awd versjon. Spørsmålet er, når kan jeg prøve en på norske veier og evt kjøpe en slik. Det virker som det tar 3 evigheter før denne bilen kommer over dammen, skal bilen kun selges i US både 2 og 3 år?

EU versjoner er jo produsert allerede(vistnok) så prøving er det nok ikke lenge til. Men, kjøp er jo avhengig av hvor du står i køen. Misstenker at det er ekstremt mange reserveringer i Norge og mange ønsker LR versjonen. Blir nok en del venting for de som bestiller når den er tilgjengelig her hjemme.

Lenke til kommentar

Så lenge den ikke kommer når de går i overskudd, for den dagen tror jeg man skal vente lenge på?

Kvartalsrapporten kommer i morgen kveld/natt til torsdag. Da får vi endelig se om Tesla har oppnådd overskudd og positiv kontantstrøm i Q3. Jeg tror de har klart det.

 

MR gjør at de vil kunne øke produksjonen i Q4 med omkring 3000-4000 ekstra Model 3 (antar at battericeller er begrensningen), slik at de kan havne på omkring 70.000 Model 3 produsert i Q4, opp fra 53.239 i Q3. Leveransene kan også øke til omkring 65.000, opp fra 55.840 i Q3. Med økt omsetning kan de få til økt overskudd.

 

Da ligger alt til rette for å introdusere SR i Q1 2019. Jeg forventer konfigurering ca januar, med leveringer i februar/mars. Altså i USA. Så kan kanskje leveransene av SR starte opp i andre halvdel av 2019 i Norge.

 

Vi får se. Blir i hvert fall spennende i morgen. Ikke bare resultatene, men også hva de sier om forventet produksjon og leveranser i Q4 og Q1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...