Gå til innhold

– Det startet med en skisse på flyet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette virker som et  imponerende arbeide. Ikke bare av de norske arkitektene, men  også av Tyrkia som land.

 

Og :

"– Hovedårsaken til at det har gått galt i Berlin, er måten de har organisert seg på, hvor politikerne for eksempel sitter som konkrete prosjektledere".

Ja, vi trenger vel ikke si mer enn Stortingsgarasjen.  :dribble:

 

Hvordan er bagasje-håndteringen, både ved avreise og ankomst, organisert?

Her burde det  (fortsatt) være åpent for nye ideer. (?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...ligner mye på Atlantas Hartfield-Jackson Airport....

 

I følge google maps er Hartfield-Jackson Airport totalt annerledes. -Kanskje du tenker på en annen flyplass?

 

Istanbul flyplass er bygget på rekordtid, i allefall i forhold til noreuropeiske forhold.

Det står i artikkelen at arkitektene var ferdig med prosjektet for to og ett halvt år siden. I tillegg til at politikere ikke blander seg inn i arbeidet (som i Berlin) tror jeg også at det har spilt inn på den korte byggetiden at arkitektene er "ferdig" før de begyner å bygge. Jeg har flere ganger erfart at arkitekter spaserer i byggeprosjekter (riktignok ganske små byggeprosjekt) og justerer på ting og kan gjerne si ting som "taket har feil farge", og vips så må alle innvendige tak som er ferdig byttes. Dessverre virker det ofte som at bygget ikke er ferdig tegnet, men blir til etterhvert som arkitekter besøker bygget og da finner ut av ting de ikke hadde sett for seg, eller ikke hadde tenkt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første utkastet til flyplass ligner mye på Atlantas Hartfield-Jackson Airport, visstnok verdens største flyplass i dag.

Den endelige versjonen av flyplassen i Istanbul ligner enda mer ....

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å kopiere ...

Ikke akkurat slående lik. Omtrent like mye som hund og papegøye ligner på hverandre.

https://www.artpapers.org/the-possibility-of-an-airport/

Lenke til kommentar

Geografisk den største? Mye tyder på at Being Capital International kommer til å bli den (trafikalt messig) største med 300 millioner mennesker som sokner til denne.

 

Under er topp 10 listen for 2017, her glimrer Tyrkia med sitt fravær.

 

Atlanta International 101 mill.

Beijing Capital International 89,9 mill.

Dubai International 78 mill.

Chicago O’Hare International 76,9 mill.

Tokyo Haneda 75,6 mill.

London Heathrow 75 mill.

Los Angeles International 74,9 mill.

Hong Kong International 68,3 mill.

Paris Charles de Gaulle 65,8 mill.

Dallas-Fort Worth International 65,5 mill.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I artikkelen står det: Flyplassen utenfor Tyrkias hovedstad er det siste og dyreste av en rekke gigantprosjekter som er fullført i Tyrkia de siste 15 årene.

 

Istanbul er ikke Tyrkias hovedstad slik det står i artikkelen

 

Aner ikke noe om geografiske forhold flyplass vs hovedstaden i Tyrkia. Men er Gardermoen Norges hovedstad da? Ligger ikke Gardermoen nært, men likevel utenfor Oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...